logo
برترین رمان ها و نویسندگان دهه 70 میلادی (سال های 1971 تا 1980)
1

برترین رمان ها و نویسندگان دهه 70 میلادی (سال های 1971 تا 1980)

دهه ۷۰ میلادی، به مردم جهان سری فیلم های جنگ ستارگان، بازی آتاری، بحران های نفتی، تنش های سیاسی و خیلی چیز های دیگر را ارائه داد. این دهه به ویژه از تحولات اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم تاثیر بسیار گرفت. در جهان غرب، ارزش های مترقی اجتماعی که در دهه ۶۰ آغاز شده بودند، مانند افزایش آگاهی سیاسی و آزادی اقتصادی زنان، به رشد خود ادامه دادند. از نظر پیشرفت های علمی و فناوری نیز جهان در این دهه رو به جلو حرکت می کرد. اتفاقاتی مانند انقلاب اسلامی ایران، معاهده صلح مصر و اسرائیل و جنگ در پاکستان، همگی جهان را تحت تاثیر قرار داد.

طبیعتاً، این دهه پر فراز و نشیب، پس زمینه مناسبی برای برخی رمان های هیجان انگیز، پیچیده و اجتماعی شد. از جالب ترین تحولات در زمینه کتاب در دهه هفتاد این بود که با افزایش هزینه کتاب های با جلد سخت و افزایش خوانندگان ژانر داستان، جلد شومیز محبوبیت یافت و تقریبا جایگزین جلد سخت شده و باعث شد کتاب ها با قیمت ارزان تر و آسان تر در دسترس عموم مردم قرار بگیرند؛ و این امر موجب رونق گرفتن داستان خوانی گردید.

اگر مثل ما علاقمند به حال و هوای نوستالژیک این دهۀ فراموش نشدنی هستید، همراه ما باشید تا با برترین و تاثیرگذارترین آثار ادبی و نویسندگان دهه هفتاد میلادی آشنا شویم.

https://www.chibekhoonam.net/konkour1404-v1/

 

جن گیر نوشتۀ ویلیام پیتر بلاتی (۱۹۷۱)

ادبیات دهه هفتاد را با یک اثر کلاسیک بسیار معروف، فوق العاده ترسناک و ماوراء الطبیعه شروع می کنیم. کتاب «جن گیر» که بر اساس ماجرایی واقعی نوشته شد و پس از منتشر شدن به سرعت به محبوب ترین کتاب ترسناک دهه تبدیل شد. ویلیام پیتر بلاتی در کتاب جن گیر، ماجرای یک مادر ناامید به نام “کریس مک نیل” و دو کشیش را روایت می کند که برای رهایی روحِ دختر کوچکش به نام “ریگان” از شر موجودی فرا طبیعی و شرور، مبارزه می کنند. در این کتاب پیتر بلاتی چیزی بیش از یک داستان ترسناک تعریف می کند.

رمان جن گیر تفسیری انتقادی از “خیر” در مقابل “شر”، ایمان مذهبی یا فقدان آن و شکنندگی روح انسان است. نسخه اقتباسی سینمایی از این کتاب، برنده جایزه اسکار شد و همچنان پس از چهار دهه به ترساندن مخاطبان خود ادامه می دهد.

 

شهرهای نامرئی (بی نشان) نوشتۀ ایتالو کالوینو (۱۹۷۲)

رمان «شهرهای نامرئی» از برجسته ترین آثار سورئال و پست مدرن نویسنده بزرگ ایتالیایی ایتالو کالوینو است. این داستان جزئیات توصیف شهرهایی خیالی و غیر واقعی توسط یک کاشف، “مارکوپولو”، به امپراتور “کوبلای خان” را شرح می دهد. نویسنده در داستان شهرهای بی نشان، قدرت تخیل و داستان گویی خود را از زبان مارکوپولو به رخ می کشد. مارکوپولو از ۵۵ شهر خیالی تعریف می کند که هر کدام به نام یک زن نامگذاری شده اند و به موضوعاتی عمیق نظیر فرهنگ، زبان، زمان، حافظه و مرگ می پردازد.

 

صبحانه قهرمانان نوشتۀ کورت ونه گات (۱۹۷۳)

یکی از ژانر های رایج دهه هفتاد، ژانر طنز بود و «صبحانه قهرمانان» با عنوان فرعی «دوشنبه های غمگین» یکی از تأثیر گذار ترین کتاب های این ژانر است. کورت ونه گات جونیر در رمان صبحانه قهرمانان، زندگی دو شخصیت را روایت می کند؛ “دواین هوور”، ساکن میدلند، فروشنده پونتیاک، مرفه و ساکن شهر و دیگری یک نویسنده ناموفق به اسم “تراولت” که داستانی علمی تخیلی نوشته و تنها خواننده اش هوور است. کتاب صبحانه قهرمانان، مجموعه ای از شوخ طبعی های مختص سبک وونه گات و مملو از انتقادات اجتماعی است. نویسنده در این کتاب در قالب طنز، پیچیدگی های انسانی را در زمینه جنگ، جنسیت، نژادپرستی، موفقیت و سیاست تحلیل می کند.

کتاب صبحانه قهرمانان در لیست پر فروش های نيويورک تایمز بوده و بعدها نیز از آن اقتباس سینمایی شده است.

 

خلع شدگان نوشتۀ اورسولا کی لو گویین (۱۹۷۴)

کتاب «خلع شدگان» (سلب مالکیت) یک رمان علمی تخیلی در بستر جامعه ای آرمانشهری؛ و به قلم نویسنده فمنیست اورسولا لو گویین است. درونمایه کتاب خلع شدگان به دغدغه های موضوعاتی مانند آنارشیسم، جوامع انقلابی، سرمایه داری، فردگرایی و جمع گرایی می پردازد و سوالاتی از قبیل اینکه جایگاه اخلاق و وظیفه کجاست؟ را مطرح کرده و خواننده را به چالش می کشد. رمان خلع شدگان، رویکردی چرخه گرایانه از روایت زندگی فیزیک دانی به نام “شویک” است که در جهانی با آرمان های آنارشیسم رشد می کند اما بعدها از آن سرخورده می شود.

رمان خلع شدگان از مهمترین آثار لو گویین و تاثیر گذار ترین آثار علمی تخیلی دهه ۷۰ میلادی است. این کتاب موفق شده جایزه نبولا برای بهترین رمان در سال ۱۹۷۴ و جایزه هوگو، جایزه لوکس و جایزه کمبل را در سال ۱۹۷۵ از آن خود کند.

 

ریشه ها نوشتۀ الکس هیلی (۱۹۷۶)

رمان «ریشه ها» که برنده جایزه پولیتزر و جایزه کتاب ملی در سال ۱۹۷۷ می باشد، حماسه زندگی یک خانواده سیاهپوست آمریکایی است. داستان زندگی “کونتا کینته”، یک آفریقایی قرن هجدهم که در نوجوانی اسیر شده، در آفریقا به بردگی فروخته شده و به آمریکای شمالی منتقل شده و شش نسل پس از اوست. این رمان آیینه وضعیت نا به هنجار آمریکاییان آفریقایی تبار است و بیان کننده رنج ها و کاستی های زندگی آنان در دوران برده داری و پس از آن می باشد. تأثیر فرهنگی کتاب الکس هیلی به یاد ماندنی بود، این کتاب در دهه ۷۰ باعث ایجاد یک گفتگوی ملی درباره تاریخ آفریقایی-آمریکایی شد و منجر به ساخت یک سریال تلویزیونی اقتباسی در سال های بعد شد که به یکی از پربیننده ترین برنامه ها تبدیل شد.

 

رگتایم نوشتۀ ادگار لورنس دکتروف (۱۹۷۵)

كلمه رگتایم Ragtime نام نوعی موسیقی است كه از ترانه های بردگان سیاه پوست جنوب آمریكا سرچشمه گرفته است و در آغاز قرن نوزدهم در آمریكا بسیار رایج بود. این رمان تحسین برانگیز در سبک پست مدرن، تصویری بسیار پیچیده و پر جزئیات از آمریکا در سال های قبل از جنگ جهانی اول است؛ جایی که سرمایه داران در ثروت مازاد غوطه ور بودند، در حالی که همان زمان فقرا برای زنده ماندن در بحبوبۀ جنگ تلاش می کردند. رمان «رگتایم» شخصیت اصلی ندارد اما شخصیت های خیالی مشهوری در آن مدام در حال رفت و آمد هستند و مرز بین خیال و واقعیت از بین رفته است.

رمان رگتایم به قلم ادگار لورنس دکتروف، که درون مایه ای انتقادی به انقلاب صنعتی و اجیر کردن کارگران مهاجر در کشور آمریکا دارد، برنده جایزه حلقه منتقدین کتاب آمریکا در سال ۱۹۷۵ شد و تا هفته ها در صدر لیست پرفروش ترین های نيويورک تایمز بود.

 

درخشان نوشتۀ استیون کینگ (۱۹۷۷)

در اواخر دهه ۷۰، استیون کینگ با نوشتن کتاب «درخشان» به یکی از محبوب ترین و ماندگار ترین رمان نویسان ژانر وحشت تبدیل شد که موفق شده تا زمان حال این عنوان را حفظ نماید. داستان رمان درخشان، ماجرای زندگی “جک تورنس”، نویسندۀ الکلی در حال بهبودی است که یک موقعیت شغلی جدید به عنوان نگهبان خارج از فصل هتلی تاریخی را در کلرادو می پذیرد. همسر و پسر جک نیز او را در این کار همراهی می کنند. “دنی”، پسر جک، دارای توانایی های روانی ماوراء طبیعی است که به او این امکان را می دهد تا اتفاقات وحشتناک گذشتۀ هتل را ببیند. تنهایی و طوفان زمستانی که آنها را در میان برف گیر انداخته، بر سلامت عقلانی جک تأثیر می گذارد و باعث می شود همسر و پسرش را تهدید کند…

کتاب ترسناک درخشان، نامزد جایزه گندالف سال ۱۹۷۸ شد و تا مدت ها از کتاب های پرفروش لیست نیویورک تایمز بود.

 

قلعۀ مالویل نوشتۀ روبر مرل (۱۹۷۲)

جنگ جهانی دوم از جمله مهمترین وقایع تاریخ جهان است که تاثیر بزرگی بر ادبیات و رمان نیز بر جای گذاشت. نویسندگان بسیاری این جنگ را دستمایه خلق رمان قرار داده اند. از جمله روبر مرل که در رمان خود، به اثرات ویرانگر و نابود کننده جنگ اشاره کرده است. کتاب «قلعۀ مالویل» که در سبک علمی تخیلی نوشته شده، از بمب گذاری اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا الهام گرفته است. این کتاب از بهترین آثار آخرالزمانی است که به موضوعاتی چون سیاست، مذهب، تبعیض جنسیتی و چگونگی شکل گیری حکومت های استبدادی می پردازد.

داستان کتاب قلعۀ مالویل، ماجرای تعدادی انسان است که پس از انفجار اتمی و نابود شدن زندگی در سطح زمین، جان سالم به در برده اند و برای زنده ماندن با چالش های بسیاری روبرو می شوند.