logo
مروری بر بلندترین رمان های تاریخ ادبیات ایران و جهان
4

مروری بر بلندترین رمان های تاریخ ادبیات ایران و جهان

اولین سوالی که در ذهن بیشتر افراد بعد از خواندن عنوان این مقاله پیش خواهد آمد، شاید این باشد که چرا باید وقت و انرژی خود را برای خواندن رمان های بسیار حجیم صرف کنیم، وقتی که کلی کتاب خوب با حجم کمتر برای خواندن وجود دارد؟

در وهله اول باید چنین پاسخ داد که در شاهکارهای ادبی بسیار طولانی، نویسنده زمان و فضای بسیار گسترده ای برای شخصیت پردازی و داستان سرایی دارد. در این گونه رمان ها معمولا تعداد شخصیت های داستان و فراز و فرودهای داستانی بسیار زیاد می باشد. از طرفی، اگر رمان دارای رویکردی انتقادی باشد، نویسنده فضای بسیار زیادی را برای شرح و نقد تمامی وقایع و شرایط جامعه کنونی اش را در اختیار دارد.

خواندن رمان های بسیار حجیم و بلند، تجربه ای متفاوت از خواندن آثار ادبی کوتاه را برای شما به ارمغان می آورد. در این رمان ها رفت و آمدهای مکرر اشخاص و اشاره و تکرار برخی موضوعات، موجب حک شدن بسیاری از مفاهیم عمیق رمان در ذهن خواننده می شود. در ادامه، تعدادی از بلندترین و حجیم ترین رمان های بسیار خوب دنیا معرفی خواهند شد. ضمنا سعی شده رمان هایی معرفی شوند که ترجمه فارسی آنها موجود و در دسترس باشند.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

 

در جستجوی زمان از دست رفته نوشته ی مارسل پروست

رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» اثر مارسل پروست یکی از بزرگ ترین و حجیم ترین شاهکارهای تاریخ ادبیات دنیا و کشور فرانسه است. این رمان بزرگ در هفت جلد (3031 صفحه) و طی سال های 1913 تا 1927 منتشر شد. این رمان در وهله اول، به دلیل حجم بالای آن و تکنیک نوشتاری آن که به سبک حافظه غیرارادی بود مشهور شد.

در جستجوی زمان از دست رفته با راوی گری خود نویسنده و روایت از دوران کودکی او، آغاز می شود. زندگی راوی در جامعه مرفه و بالادستی فرانسۀ قرن نوزدهم به خوبی به تصویر کشیده می شود. در ادامه رمان، در خلال داستان زندگی نویسنده، از زندگی شخصیت های کم نظیر این رمان نیز خواهیم خواند؛ مانند عشق پرفراز و نشیب “شارل سوان” نسبت به فاحشه ای با نام “اودت”. عباراتی مانند سرگشتگی در زمان و بی معنایی زندگی از جمله کلیدواژه های مفهومی این رمان هستند.

 

کلیدر نوشته ی محمود دولت آبادی

رمان «کلیدر» شاهکار محمود دولت آبادی موجب شده است تا نام کشور ایران نیز در بین لیست بلندترین رمان های تاریخ ادبیات قرار بگیرد. کلیدر در 10 جلد و 2836 صفحه نوشته شده است. کِلیدَر در واقع نامی کوهی است نزدیک شهرهای سبزوار و نیشابور. جالب است بدانید که این رمان بسیار طولانی بر اساس زندگی واقعی شخصی به نام “گل محمد” ساخته شده است. گل محمد یک قهرمان مردمی و ضد ظلم در دوران شاهنشاهی ایران است که داستان هایش را دولت آبادی در کودکی شنیده است. البته این رمان زندگی نامه واقعی گل محمد نمی باشد و نویسنده هرجا که صلاح دیده است، واقعیت را با عناصر داستانی و خیالی پیوند زده است. رمان کلیدر یکی از پرکشش ترین رمان های طولانی ایرانی است که با نثر روان و بسیار شیرین خود، هیچگاه خواننده را از خواندنش خسته یا منصرف نمی کند.

داستان کلی رمان کلیدر راجع به زندگی خانواده ای بزرگ و کُرد در خراسان می باشد. رمان با روایت بازدید “مارال” از پدر و نامزد محبوس خود شروع می شود. در ادامه شخصیت های بسیار این رمان و در راه بازگشت مارال به نزد عمه اش، “بلقیس” معرفی می شود. بلیقس سه پسر و یک دختر دارد که دومین پسر او گل محمد، شخصیت اصلی رمان می باشد. گل محمد، که به تازگی از سربازی برگشته است عاشق مارال می شود و این خود شروعی بر کشمکش های شخصی و قومیتی زیاد در داستان می شود که همراه با تنش ها و وقایع سیاسی و اجتماعی زندگی آن ها در دوران شاهنشاهی، داستانی بسیار جذاب و زیبا را می سازند.

 

ژان کریستوف نوشته ی رومن رولان

رمان «ژان کریستف» شاهکاری از رومن رولان است که در بازه سال های 1904 تا 1912 میلادی طی 10 جلد و 1666 صفحه منتشر شد. رومن رولان نویسنده و نمایشنامه نویس سرشناس فرانسوی بود که جدای شهرت ادبی اش، به دلیل حمایتش از استالین و تاثیر آثارش بر زیگموند فروید، بسیار مشهور بود. ژان کریستف برای رولان، جوایز فمینا (1905) و نوبل ادبیات (1915) را به ارمغان آورد.

به طور کلی رمان ژان کریستف از چهار بخش تشکیل شده است. در بخش اول نویسنده به شرح حال شخصیت “ژان کریستف” می پردازد. ژان کریستف نابغه در سه سالگی پیانو می نواخت و همین امر، توجه پدر و پدربزرگ او را جلب کرد تا ژان را حمایت کنند. در نهایت، ژان در سن هفت سالگی برای برگزاری کنسرت آماده شد. در بخش دوم ژان کریستوف بزرگ تر شده است و به درک وسیع تری از موسیقی و هنر دست پیدا کرده است. در این بخش ماجراهای پرفراز و نشیب ژان در راه پیدا کردن راه زندگی شرح داده می شوند و نویسنده مقولاتی مانند هنر و سیاست را بسیار مورد انتقاد قرار می دهد. در بخش سوم خط داستان از ژان کریستف کمی فاصله گرفته و به “آنتوانت”، دوست ژان، می پردازد. همچنین در این بخش فضای کتاب عاشقانه شده و شاهد ماجراهای عاشقانۀ ژان کریستف هستیم. در بخش چهارم ژان کریستف پیر شده است و شهرت او در سراسر دنیا به عنوان نابغه موسیقی پیچیده است اما خود او هنوز به دنبال پیشرفت است و در این حین مجبور به مهاجرت شده است.

 

بینوایان نوشته ی ویکتور هوگو

کتاب «بینوایان» اثر ویکتور هوگو رمانی است که شخصیت های داستانی و جاویدان “ژان والژان” و “کوزت” را به دنیای ادبیات معرفی کرد. بینوایان را یکی از بزرگ ترین آثار ادبی در قرن 19ام میلادی می دانند که هوگو برای نوشتن این رمان مدت 30 سال زمان صرف کرده است. نسخه اصلی بینوایان 1456 صفحه حجم دارد.

ویکتور هوگو در قسمت ابتدایی رمان به اُسقفی به نام “میری یل” می پردازد. میری یل مهربان و پاکدل است و به بینوایان کمک می کند. در ادامه، روایت شخصیت اصلی رمان، ژان والژان، را می خوانیم. ژان والژان که برای سیر کردن شکم خود و خانواده اش مجبور به دزدی نان شده است، به پنج سال زندان محکوم می شود و به دلیل تلاش های متعدد او برای فرار، 19 سال را در زندان سپری می کند. اما آزاد شدن ژان والژان مصادف می شود با شروع بدبختی های بیشتر او. ژان والژان پس از کلی گشنگی و بدبختی کشیدن، به خانه اسقف پناه می برد. پس از ماجرای جالبی که والژان با اسقف رقم می زند، هوگو داستان را به سمت مسیری عاشقانه می برد؛ جایی که ژان والژان با “فانتین”، مادر کوزت، آشنا می شود.

 

جنگ و صلح نوشته ی لئو تالستوی (تولستوی)

کتاب «جنگ و صلح» اثر لئو تالستوی رمانی شاهکار و حجیم در تاریخ ادبیات روسیه و جهان است که در سال 1869 منتشر شد. نسخه اصلی رمان جنگ و صلح 1225 صفحه حجم داشت. این اثر بزرگ علاوه بر داشتن خط داستانی بی نظیر، شرحی فیلسوفانه و انتقادی از اوضاع روسیه در دوره معاصر نویسنده است.

وقایع رمان جنگ و صلح در بازه زمانی بین سال های 1805 تا 1820 میلادی رخ می دهند. ابتدای رمان با صلح و آرامش شروع شده و رفته رفته اوضاع روسیه ملتهب تر شده و اوج داستان، با حمله فرانسه تحت حکومت ناپلئون بناپارت به روسیه تزاری شروع می شود. این رمان رئالیستی، روایت زندگی پنج خانواده بزرگ و قدرتمند روسیه را طی سال های متوالی نقل می کند. از ویژگی های این کتاب می توان به شرح موشکافانه نویسنده و تعدد اشخاص و وقایع داخل رمان اشاره کرد.

1 دیدگاه
  • Baabak پاسخ دهيد 8 / 10 / 1402

    درود
    کلیدر را بخوانید، آن کس که کلیدر را نخ. انده باشد، گویا هیچ رمانی نخوانده است، هر جمله ی کلیدر خود شعری است و حماسه ای جاودان، هر جمله ی آن و هر پاراگراف آن، مطمئن باشید اگر ده بار بخوانید نه تنها خسته نمی شوید، بلکه بیشتر به عمق داستان وارد می شوید و بهره ی بیشتری خواهید برد.
    با درود به روان پاک محمود دولت آبادی
    درود به همه ی شما عزیزان