logo
برچسب ها:
همه چیز درباره مطالعه و تست زنی زبان انگلیسی کنکور
14

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی زبان انگلیسی کنکور

خواندن دروس عمومی و رسیدن به تسلط روی آنها نیازمند چیزی فرای صرف قدرت حافظه ست. این امر به خصوص در مورد مطالعه و تست زنی درس زبان انگلیسی در کنکور صدق می کند، که در کنار حافظه و حفظ کردنی ها، داشتن مهارت های مختلفی که از قضا می توان آنها را کسب کرد، بسیار مهم و نتیجه بخش است.

سوالات مختلفی همیشه در ذهن دانش آموزان درباره نحوه خواندن زبان انگلیسی وجود دارد و این تصور شاید ناقص که فقط با حفظ کردن می توان در این درس درصد بالایی را کسب کرد، منجر به نحوه مطالعه ی نه چندان موثر شده است که در نهایت نتیجه دلخواه نیز از این مطالعه کسب نخواهد شد.

در این مقاله سعی می کنیم که به برخی از مهم ترین پرسش های موجود درباره نحوه مطالعه درس زبان انگلیسی و چگونه موثر خواندن بپردازیم و درک کنیم که چطور می توان از راه مطالعه موثر به نتیجه مطلوب خود در کنکور برسیم. اگر سؤال دیگه ای هم دارید می تونید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

بخش اول: مطالعه و تست زنی زبان انگلیسی کنکور – گرامر (Grammar)


معمولا اولین بخشی از مباحث زبان انگلیسی که در کتاب های کمک آموزشی و کنکور مطرح می شود، بخش گرامر است. یاد گرفتن مفاهیم گرامری و تسلط به آنها در پاسخگویی به تست های گرامر و تست های کلوز کمک فراوانی می کند. به بررسی این بخش از زبان انگلیسی در قالب پاسخگویی به سوالات زیر می پردازیم :

1. برای یادگیری گرامر هر درس، چه مراحل ابتدایی بهتر است طی شود؟
فهم کامل مفهوم گرامر مربوط به هر بخش، در یاد گرفتن آن و پاسخ دادن به تست ها بسیار مهم است. لذا بهتر است بعد از تدریس معلم، با مرور کتاب درسی از فهم کلیت موضوع گرامری اطمینان حاصل شود. تمارین کتاب درسی که برای هر بخش گرامر طراحی شده اند، نیز در درک درست این مفهوم بسیار کمک می کنند.

کتاب های کمک آموزشی در بخش آموزش گرامر خود، علاوه بر آموزش مفهوم، به بررسی و آموزش نکات تستی گرامر هر بخش هم می پردازند. بهتر است پس از مطالعه کتاب درسی و تمارین آن، نکات تستی گرامر آن بخش را هم از یک کتاب کمک آموزشی یاد گرفت.

در این مرحله، در صورتی که کتاب کمک آموزشی بخش تست های آموزشی یا تست های سطح ساده را دارد، بهترین کار این است که این تست ها را جدا جدا جواب داد و بعد از پاسخ به هر تست پاسخ تشریحی مربوط به آن را کامل خواند تا جای هیچ ابهامی در مفهوم باقی نماند.

2. بعد از آشنایی اولیه با مفاهیم گرامری، برای مسلط شدن به این مفاهیم چه باید کرد؟
بعد از آشنایی اولیه، اکنون زمان تمرین برای مسلط شدن بر مفاهیم رسیده است. از منبع تستی خود شروع به انجام تست های تمرینی بخش گرامر یاد گرفته شده کنید. در صورتی که بخش تست های دشوار در منبع تستی مورد استفاده وجود داشت، بهتر است آنها را برای مرحله بعد نگه دارید. این سری تست ها را هم بهتر است تک به تک پاسخ دهید و با مراجعه به پاسخنامه از درستی جواب مطمئن شوید یا نکته مربوط به اشتباه خود را بخوانید.

3. چطور می توان گرامر را موثرتر مرور کرد و از بروز خطاهای تکراری جلوگیری کرد؟
تسلط بر مفاهیم گرامری با درک کامل از این مفاهیم امکان پذیر است. پس در صورتی که با انجام هر تست، متوجه شدید که در بخشی از مفهوم گرامری اشکال دارید، حتما با رجوع به بخش آموزش کتاب درسی یا کمک آموزشی مبحث مورد نظر را دوباره مطالعه کنید.

یکی از اقدامات اثربخش در این گام، این است که در یک دفترچه مخصوص به درس زبان انگلیسی، نکته ای که درباره آن شک داشتید یا در تست ها با مشکل مواجه شدید را با ذکر شماره درس و پایه یادداشت کنید. نیازی به یادداشت کل مفهوم گرامری یا برداشت کلمه به کلمه از متن درس یا کتاب کمک آموزشی نیست.

آنطور که در ذهن خودتان می ماند و حین روبرو شدن با تست به مشکل برخوردید یادداشت کنید. بهتر است در یک خط توضیح مبحث را یادداشت کنید و در خط دیگر یک مثال ساده از کاربرد آن بزنید که می تواند همان تستی باشد که در حل آن به مشکل برخوردید.

این کار در فرایند مرور و یادگیری به شما بسیار کمک می کند و منجر می شود از بروز خطاهای تکراری شما جلوگیری شود. سعی کنید این فرایند را از همان ابتدای سال انجام دهید. با این دفترچه در بخش های بعدی نیز کار خواهیم داشت.

4. گام نهایی برای سنجش میزان تسلط بر گرامر هر بخش چیست؟
در نهایت بهتر است آزمون تستی برای این بخش گرامر از خود بگیرید. این آزمون می تواند 10 تست آخر سری تست های منبع تست شما باشد، می تواند آزمون جمع بندی گرامر منبع تستی شما باشد یا حتی از تست های سطح دشوار منبع تست در صورت وجود هم می توانید استفاده کنید. این آزمون را پشت سر هم جواب بدهید و در نهایت سوالات را چک کنید.


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


 

بخش دوم: مطالعه و تست زنی زبان انگلیسی کنکور- واژگان (Vocabulary)


بخش واژگان شاید حفظی ترین بخش درس زبان انگلیسی کنکور باشد. با این حال درک زبانی شما و یافتن ارتباطات بین واژگان مختلف، می تواند در کمک به پاسخگویی به تست ها حتی بدون حفظ کردن دقیق هر کلمه به شما کمک کند.

1. برای یادگیری واژگان هر درس، چه مراحل ابتدایی بهتر است طی شود؟
مطالعه بخش واژگان هر درس کتاب درسی ضروری است، مخصوصا اگر واژگان ناآشنا برای شما در بین این لیست زیاد باشد. اما مطالعه این بخش برای آشنایی با واژگان درس کافی نیست و کل متن کتاب درسی باید کامل مطالعه شود.

در صورتی که به واژگان ناآشنا در متن کتاب درسی که در لیست اصلی واژگان نیستند برخورد کردید، حتما معنی آن را با جستجوی گوگل یا دیکشنری بیابید و معنی آن را کنار واژه در کتاب درسی بنویسید. پس از این مرور کلی، سراغ آموزش واژگان کتاب کمک آموزشی خود بروید. مطالعه کامل این لیست، مثال ها و کاربردهای آن در فرایند یادگیری بسیار موثر است.

2. بعد از آشنایی اولیه با مفاهیم گرامری، برای مسلط شدن به این مفاهیم چه باید کرد؟
برخلاف گرامر، لیست واژگان برای هر درس باید چندین بار خوانده و مرور شود. بهتر است تست های واژگان منبع تست خود را به چند جلسه مختلف تقسیم کنید. (کاری که برخی از کتاب های کمک آموزشی انجام داده اند) برای مثال اگر بخش واژگان درس اول 40 تست دارد، می توانید این 40 تست را به سه یا چهار بخش تقسیم کنید.

قبل از پاسخگویی به هر یک از این بخش ها حتما یک بار کامل لیست واژگان را مرور کنید. برای اطمینان از دانستن معنی هر واژه حین مرور، بهتر است در ذهن خود معنی واژه را به خاطر بیاورید، کاربرد آن در جمله را مرور کنید و سپس معنی کتاب را ببینید. این فرایند یادگیری را بهتر است در چند نوبت مختلف انجام دهید.

3. چطور می توان واژگان را موثر یاد گرفت و از بروز خطاهای تکراری جلوگیری کرد؟
واژگان زبان انگلیسی باید مدام در ذهن تکرار شوند تا کاربرد آنها در ذهن باقی بماند، مخصوصا واژگانی که در یکی دو بار اول در خاطر شما نمانده اند. برای این کار، باز هم به سراغ دفترچه مخصوص زبان انگلیسی می رویم. برخلاف بخش گرامر، این بار از انتهای دفتر شروع می کنیم.

بعد از طی کردن گام اول و ابتدایی واژگان، اگر در حین هر یک از مرورهای لیست واژگان خصوصا از مرور دوم به بعد با واژه ای در لیست واژگان یا صورت سوالات روبرو شدید که معنی آن را یادتان نبود، توی دفتر خود این واژه را به همراه معنی آن یادداشت کنید.

هر بار که می خواستید سراغ مرور واژگان بروید و تست های آن را جواب بدهید نگاهی به این لیست و واژگان آن بیندازید. در صورتی که یک کلمه تکراری در دفتر را یادتان رفت، حتما آن را با یک علامت مشخص کنید که از برای مرور بعد توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

 

بخش سوم: تست های متن – کلوزتست (Cloze Test) و درک مطلب (Reading Comprehension)


تست های متن با اینکه نیمی از تست های کنکور را تشکیل می دهند و عموما بخشی هستند که بیشتر دانش آموزان در پاسخگویی به آن دچار مشکل می شوند، اما متاسفانه توجه ویژه و خاصی به آنها نمی شود. برای کسب درصدهای بالا نسبت به سایرین حتما روی مهارت تست زنی متون کار کنید و آن را جدی بگیرید. چون این بخش ها نیازمند درک دو بخش قبلی دارند و با تمرین آنها دو بخش قبلی هم مرور می شوند، در تست زنی زبان انگلیسی زمان بیشتری را به تست های متن اختصاص دهید.

کلوزتست (Cloze Test)

کلوزتست ها اولین نوع تست های متن هستند و ترکیبی از سوالات گرامری و واژگان را در بردارند و اطلاعات شما در هردوی این زمینه ها را محک می زنند. پس بایستی ابتدا به تسلط خوبی از گرامر و واژگان هر درس پیش از پاسخگویی به کلوزها برسید.

1. گام ابتدایی در مواجهه با کلوزتست ها چیست و مطالعه آنها چطور انجام می شود؟
طبق روال معمول مطالعه کتاب درسی و کلوزتست های آن بسیار مهم است. دقت کنید که بدون درک کامل مفاهیم گرامری هر درس و واژگان آن امکان تمرین و پاسخگویی به کلوزتست ها به طور موثر وجود ندارد. بهتر است بعد از مطالعه کامل گرامر و واژگان هر درس و رسیدن به تسلط روی این دو بخش سراغ کلوزتست ها بروید. تمامی کلوزتست های نمونه منبع تست خود را پاسخ دهید.

2. آیا برای پاسخگویی به تست های کلوز مهارت های خاصی علاوه بر دانستن گرامر و واژگان لازم است؟
تست های متن به طور کلی بسیار مهارت گرا هستند و تست های کلوز هم شامل این تست هاست. به جز پیشرفت درس به درس شما طی سال تحصیلی و تمرین روی کلوزهای مربوط به هر درس، حتما با مهارت ها و استراتژی های پاسخگویی به تست های کلوز هم آشنا شوید و از آنها استفاده کنید.

برخی منابع کمک آموزشی چنین مهارت هایی را توضیح داده اند، اما می توانید از طریق جستجوی آنلاین هم با آنها آشنا شوید. در دفتر خود جایی که نکات گرامری را یادداشت کرده اید، مهارت های کلوزتست را در حد یک یا دو خط آنطور که خودتان متوجه می شوید توضیح دهید و موقع پاسخگویی به کلوزتست ها این نکات را در ذهن داشته باشید. حتما چندین بار این مهارت ها را تمرین کنید و از تاثیر مثبت آنها روی پاسخگویی شما اطمینان حاصل کنید.

 

درک مطلب (Reading Comprehension)

1. آیا برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب (Reading) نیاز به آموخته هایی فرای گرامر و واژگان است؟
بخش درک مطلب مهارتی ترین بخش زبان انگلیسی کنکور است. به طوری که برای پاسخگویی به سوالات آن، شما نیازی به دانستن تمامی واژگان درون متن یا متوجه شدن تک تک جملات آن ندارید. پاسخگویی به این تست ها نیاز به کسب مهارت پاسخگویی به تست های متن دارد و باید در ابتدا آن را یاد گرفت و سپس با استفاده از آنها متن های مختلف را تمرین کرد.

2. چطور می توان مهارت های متن خوانی و پاسخگویی به تست های متن را کسب کرد و آنها را تقویت نمود؟
کسب هر مهارت در ابتدا نیازمند فراگرفتن اصل آن به طور تئوری (توضیحات جامع و کامل به طور بخش بخش با ارائه مثال های مختلف) و پیاده سازی آن به طور عملی (انجام تست های مختلف متن و به کارگیری این توضیحات در عمل به طوری که تاثیر آن را در پاسخگویی به سوالات و زمان صرف شده برای پاسخگویی بتوان دید) است.

مهارت های آموخته شده در این بخش را هم در دفتر به همراه کاربرد آنها و تجربه ای که از استفاده از آن داشتید اضافه کنید. ممکن است تمامی مهارت هایی که می آموزید به طور خاص برای شما کارایی نداشته باشد. از آن دسته از مهارت هایی را که باعث پیشرفت و ارتقای شما در درصد پاسخگویی به سوالات و زمان پاسخگویی می شوند استفاده کنید.

 

بخش چهارم: مطالعه و تست زنی زبان انگلیسی کنکور- مرور، جمع بندی و آمادگی آزمون


1. چطور می توان اطمینان پیدا کرد که به یک درس مسلط شده ایم و می توانیم سراغ درس بعد برویم؟
با انجام مراحل بالا و پاسخ به تست های گرامر، واژگان، کلوزتست و درک مطلب به همین ترتیب، می توانید سراغ آزمون های نهایی هر درس بروید. حتما این تست ها را به صورت آزمونی پاسخ دهید، در وقت مقرر و بدون نگاه کردن به پاسخ نامه تا انتهای آزمون.

سوالاتی که شک دارد را رد کنید و بعدا دوباره برگردید و در صورتی که زمان به اتمام رسید از پاسخ دادن دست بکشید. مهم تر از آزمون دادن بررسی سوالات آزمون است که معمولا از قلم می افتد. حتما بدانید که آزمون دادن بدون بررسی و تحلیل آن بدتر از آزمون ندادن است.

پس تحلیل آزمون را بسیار جدی بگیرید، حتی در آزمون های کتاب منبع تست. سوالات نزده یا غلط را حتما کامل بررسی کنید و در دفتر خود در بخش مربوطه (گرامر یا واژگان) یادداشت کنید. این ایرادها مهم تر از ایرادهای موقع تمرین هستند و بسیار امکان دارد در صورتی که آنها را جدی نگیرید و بررسی کنید دوباره برای شما دردسر ساز شوند.

2. چطور برای هر آزمون آزمایشی آماده شویم و مطالب را مرور کنیم؟
در این بخش است که دفترچه شما که همواره در حال تکمیل شدن است و تا روز کنکور با شما می ماند به کار می آید. چه راه مروری سریع تر از مرور مطالبی که در حین آموختن و تمرین شما را دچار مشکل کردند و ممکن است در آزمون پیش رو هم برای شما دردسر درست کنند!

3. چطور می توانیم از آزمون های آزمایشی که شرکت می کنیم بیشترین استفاده را ببریم؟
در این بخش هم تحلیل آزمون حرف اول را می زند. تک تک سوالات نزده و یا اشتباه شما سرنخی برای شماست که یک بخش را خوب متوجه نشده اید یا یک واژه را فراموش کرده اید. اول از روی پاسخنامه مطمئن شوید که جواب درست و دلیل آن را فهمیده اید.

سپس سراغ دفترچه بروید و آن را مجزا و مشخص از دیگر بخش ها یادداشت کنید. (با یک رنگ دیگر یا هایلایت) این کار همیشه به مرور شما بسیار کمک می کند و باعث می شود اشتباهات تکراری نداشته باشید.

4. چطور برای زبان انگلیسی کنکور مرور نهایی را انجام دهیم؟
شما در طی سال یک دفتر ارزشمند از تمامی ایرادات خود جمع کرده اید که از هر کتاب آموزشی برای شما ارزشمندتر هستند. در دوران جمع بندی علاوه بر مرور هر درس و پاسخ به تست های مختلف جمع بندی، حتما این دفتر را جزء منابع مهم مرور خود قرار دهید و با مراجعه چندباره به آن مطمئن شوید که هیچ چیزی در این دفتر نیست که در روز کنکور باعث اشتباه شما شود.

5. آیا با زدن تست های متنوع برای امتحانات تشریحی هم آماده می شوم؟ چه کار کنم که هم برای آزمون های آزمایشی تستی آماده بشوم هم امتحانات تشریحی؟
در درس زبان انگلیسی با یاد گرفتن عمیق مفاهیم تستی، مشکلی در سوالات تشریحی نیز به وجود نخواهد آمد. ممکن است نیاز باشد که املای برخی لغات را مرور کنید یا آنها را بنویسید اما زمانی که به واژگان مسلط باشید، املای آنها را نیز در ذهن خود خواهید داشت.

تنها بخشی که ممکن است متفاوت از تست ها باشد، بخش مکالمه است که ممکن است از شما خواسته شود از حفظ، مکالمه را پر کنید. برای پاسخ به این بخش باید حتما بخش مکالمه کتاب درسی را کامل مطالعه کنید و بر آن مسلط باشید، زیرا به طور مستقیم و به شکلی که در آزمون های تشریحی از آن سوال می شود در تست ها وجود ندارند.

6. پیش نیازهای لازم برای یادگیری این درس از سال های گذشته چه مطالبی هستند؟
مطالب زبان انگلیسی به شدت به یکدیگر پیوسته هستند و از هم مجزا نیستند. نمی توانیم مرز مشخصی بین مباحث به خصوص در بخش تست های متن بگذاریم. پس بهتر است آموختن آن نیز به طور پیوسته انجام شود و همیشه کلیت پایه های کنکور مدنظرمان باشد. البته که در پاسخگویی به تست های گرامر و واژگان بودجه بندی و جداسازی پایه ها به دلیل ذهنیت طراحان بیشتر صورت می گیرد.

7. چه توصیه های دیگری برای موفقیت در این درس دارید؟
در نظر داشتن کلیت مفاهیم این درس و پیوسته دانستن آن بسیار مهم است. سوالات کلوزتست و درک مطلب نمونه بسیار مناسبی از این پیوستگی هستند و اهمیت تسلط بر کل پایه های کنکور را نشان می دهند. مطالعه درس زبان انگلیسی بهتر است به طور مستمر در طی هفته زمانی را به خود اختصاص دهد.

برای مثال روزی نیم ساعت تا 1 ساعت بسته به میزان تسلط شما می تواند کافی باشد، ولی پیوسته بودن آن بسیار مهم است. نگذارید که مطالعه زبان انگلیسی به طور هفته ای یک روز و مثلا 3 الی 4 ساعت انجام شود. همانطور که در بخش های قبل بیان شد، مرور این مطالب و در ذهن ماندن استفاده از آنها در پاسخگویی به سوالات بسیار تعیین کننده است.

5 دیدگاه
  • Elham پاسخ دهيد 25 / 04 / 1400

    سلام وقتی ک لغت زبان و میخونیم کی تستشو بزنیم؟ همون روز یا مدتی بعد؟ اگه چند وقت بعد جوابه تقریبا چند روز ؟

  • سینا عباسی پاسخ دهيد 3 / 04 / 1400

    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید من این قسمت رو که پایین میگم درست متوجه نشدم:
    من الان گرامر را بلد نیستم ، بهتره که ابتدا به گرامر مسلط شوم و بعد شروع به ریدینگ (فقط ریدینگ ، کلوز تست را متوجه شدم) زدن بکنم یا اینکه برای ریدینگ نیازی به گرامر نیست و موازی با خواندن گرامر ریدینگ هم کار کنم؟؟
    ممنون میشم جواب بدین ?

  • n پاسخ دهيد 4 / 06 / 1399

    سلام . ببخشید برای درس زبان مرور تست ها بهتره یا زدن تست های جدید ؟

  • مریم پاسخ دهيد 17 / 11 / 1398

    سلام.ببخشید من فقط میخوام لغات کتابو بخونم این برای زدن تستای قسمت لغات کافیه؟میتونم بزنم؟

    • مشاور آموزشی (مدير) در پاسخ به مریم پاسخ دهيد 20 / 11 / 1398

      سلام بله البته بهتره کلمات هم خانواده لغات و کاربرد آنها در جملات رو هم ببینید.