logo
آشنایی با انواع ماژیک و کاربرد هر کدام
0

آشنایی با انواع ماژیک و کاربرد هر کدام

ماژیک‌ها یکی از انواع لوازم‌ تحریر یا نوشت‌افزار هستند که بسیار پرکاربرد هستند. ماژیک‌ها از یک مخزن جوهر و از نمد که در نوک آن‌ها قرار دارد تشکیل شده است. الیاف نوک ماژیک از جنس نمد ساخته شده است که جوهر از طریق آن بر روی کاغذ انتقال پیدا می‌کند.

ماژیک‌ها دارای یک مخزن هستند که حاوی جوهر است و یک کلاهک که از خشک شدن جوهر جلوگیری می‌کند. جوهر ماژیک‌ها دارای حلال است که آن را به صورت مایع در می‌آورد.

در گذشته این حلال زایلن و تولوئن بودند اما به دلیل مضر بودن آن‌ها برای سلامتی بسیاری از افراد از خرید ماژیک با این حلال‌ها خودداری کردند؛ با گذر زمان این حلال‌ها جای خود را به الکل دادند و از آن زمان به بعد الکل به عنوان یکی از حلال‌های مورد استفاده در جوهر ماژیک به کار می‌رفت.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

تاریخچه انواع ماژیک‌ها

اولین نمونه ماژیک‌ها در سال 1910 میلادی توسط فردی به نام لی نیومن ساخته شد. لی نیومن وسیله‌ای را تولید کرد که دارای یک سیلندر دارای محتوای جوهر بود. کار این سیلنر هدایت جوهر به سمت نوک نمدی بود. در سال 1926 میلادی فردی به نام «بنیامین پاسکاچ» قلم‌مویی اختراع کرد که نوک آن از اسفنج ساخته شده بود. قلم‌موی نقاشی پاسکاچ دارای یک مخزن بود که از رنگ‌های مختلف پُر می‌شد.

«والترج دی گرافت» در سال 1944 میلادی مدل جدیدی از ماژیک را اختراع کرد. در این ماژیک جوهر در بدنه بود و از بدنه به سمت نوک آن حرکت می‌کرد. سال 1953 میلادی ماژیک‌های مدرن‌تری پا به عرصه وجود گذاشتند که سازنده آن «سیدنی روزینتال» بود. این ماژیک‌ها قابلیت نوشتن بر روی سطوح مختلف را داشت. مخزن این ماژیک‌ها شیشه‌ای بود.

با گذشت زمان در سال 1962 میلادی یوکیو هوری از توکیو، ماژیک‌هایی با نوک فیبری تولید کرد و همینطور از آن زمان به بعد ماژیک‌های نوک تیز اختراع شدند و در دهه‌های 70 میلادی ماژیک‌های هایلایتر پدیدار شدند. امروزه انواع ماژیک با کاربردهای مختلف وارد بازار می‌شوند و هر فرد با خرید ماژیک موردنیاز خود از این ابزار پرکاربرد استفاده می‌کند.

انواع ماژیک

آشنایی با انواع ماژیک

از زمان پیدایش ماژیک‌ها تا به امروز انواع مختلفی از آن‌ها تولید شدند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. بعضی ماژیک‌ها برای طراحی، نقاشی، معماری و طراحی لباس و بعضی دیگر برای محیط‌های آموزشی ساخته شده‌اند. امروزه هنرمندان بسیاری در عرصه‌های مختلف با این نوشت‌افزار، طرح‌های زیبا و خلاقانه‌ای تولید می‌کنند. در این مقاله شما را با انواع ماژیک آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

ماژیک‌های معمولی یا دائمی

ماژیک‌های معمولی یا پرمننت، ضد آب هستند و این قابلیت را دارند که با آن‌ها بر روی سطوح مختلف مانند چوب، سنگ، شیشه، فلز، پلاستیک و… بنویسید. ماژیک‌های پرمننت، دائمی هستند و به خاطر ماندگاری بالای جوهرشان به راحتی از روی سطوح پاک نمی‌شوند. این ماژیک‌ها فقط در موارد خاص با استون یا الکل پاک می‌شوند. ماژیک‌های معمولی به دو دسته ماژیک‌های نوک گرد و نوک تخت تقسیم می‌شوند.

ماژیک نوک تخت

ماژیک‎‌های نوک تخت ضخامت‌های 8 تا 10 میلی‌متر دارند. نوک آن‌ها برش خورده است و هنرمندان هنگام خرید ماژیک بیشتر این گزینه را برای خوشنویسی انتخاب می‌کنند.

ماژیک نوک گرد

این نوع ماژیک‌ها کاربرد زیادی دارند، نوک آن‌ها از 3 تا 4 میلی‌متر ضخامت دارد و بیشتر در داروخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این ماژیک‌ها برای نوشتن روی سی دی هم استفاده می‌شود.

انواع ماژیک وایت برد و هایلایت

ماژیک‌ هایلایت

ماژیک علامت‌زن، برای برجسته کردن و خط‌کشی کتاب و جزوات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این برجسته کردن کمک می‌کند تا بخش‌ها و نکات مهم کتاب را به راحتی پیدا کنید در واقع برای جلب توجه بیشتر از این نوشت‌افزار استفاده می‌شود. ماژیک علامت‌زن‌ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به ماژیک علامت‌زن مایع، قلمی یا مدادی و ژله‌ای اشاره کرد. ماژیک‌ها از نظر جوهر به سه دسته تقسیم می‌شوند:

جوهر بر پایه آب

ماژیک‌هایی که بر پایه آب هستند، جوهرشان با آب یا محلول آب و گلیسیرین ترکیب می‌شود. ماژیک‌های پایه آب به دلیل اینکه بوی کمی دارند برای کودکان مناسب هستند. جوهر آن‌ها ضدآب است و نسبت به سایر ماژیک‌ها دیرتر خشک می‌شوند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که جوهر ماژیک‌های پایه آب در هنگام استفاده به صفحات بعدی کاغذ یا دفتر مشق جوهر پس ‌می‌دهند، اما اگر قصد خرید ماژیک برای کودکتان را دارید، این گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جوهر بر پایه الکل

جوهر این نوع ماژیک‌ها با الکل ترکیب شده است و خیلی سریع خشک می‌شود. ماژیک‌های پایه الکل بوی بسیار شدیدی دارند و ماندگاری آن‌ها بسیار بالا است.

جوهر بر پایه حلال

ماژیک‌های پایه حلال در ترکیبات خود حلال‌هایی همچون ایزوبوتیل، بوتریل استات، متیل ایزوبوتیل کتون، زایلن را دارند. ماندگاری این جوهر بسیار بالاست و بوی بسیار شدیدی دارد و می‌تواند بر روی ریه و چشم اثرات مضری به جا بگذارد. این نوع ماژیک‌ها ضد‌آب هستند و در صنایع بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

ماژیک وایت برد

این نوع ماژیک‌ با نام ماژیک وایت‌برد یا ماژیک تخته سفید شناخته می‌شود. جوهر این ماژیک‌ها به کمک یک اسفنج خشک یا یک تکه پارچه به راحتی از روی تخته وایت‌برد پاک می‌شود، به این ماژیک‌ها غیر دائمی هم می‌گویند. ماژیک‌های وایت‌برد فقط مخصوص تخته‌های سفید و صیقلی هستند که به آن‌ها تخته وایت برد می‌گویند. توجه داشته باشید هنگام خرید ماژیک وایت‌برد آن را با ماژیک پرمننت یا معمولی اشتباه نگیرید.

ماژیک هنری

ماژیک‌‌های هنری

ماژیک‌ها از جمله ابزارهایی هستند که هنرمندان از آن‌ها برای خلق آثار هنری استفاده می‌کنند. ماژیک‌های هنری مانند سایر ماژیک‌ها در ترکیبات خود آب، الکل یا حلال دارند. تفاوتی که ماژیک‌ها با رنگ‌ها دارند در این است که امکان ترکیب رنگ‎‌ در ماژیک‌ها وجود ندارد و باید تمام رنگ‌های آن خریداری شود تا بتوان اثری را خلق کرد.

اما هنگام کار با رنگ‌ها این امکان فراهم است که آن‌ها را با هم ترکیب کنید و رنگ جدیدی بوجود بیاورید. لازم به ذکر است که تهیه تمام رنگ‎‌ها در ماژیک‌های هنری هزینه زیادی دارد اما در مورد رنگ‌ها این گونه نیست و می‌توان به کمک سه رنگ اصلی رنگ‌‌های دیگر را ساخت.

ماژیک‌های امنیتی

ماژیک‌های امنیتی جوهر نامرئی دارند و با نور یووی قابل دیده شدن هستند. از ماژیک‌های امنیتی زمانی استفاده می‌شود که بخواهید اطلاعات با ارزش یا نوشته‌ای مهم را مخفی کنید تا به سرقت نرود.

تفاوت انواع ماژیک معمولی و ماژیک وایت برد

اثر ماژیک‌های معمولی یا پرمننت ماندگاری بالایی دارد و هرگز پاک نمی‌شود، حتی ممکن است سال‌های سال اثر آن باقی بماند، اما ماژیک‌های وایت‌برد به راحتی بر روی سطوح صیقلی که به آن‌ها تخته وایت‌برد می‌گویند پاک می‌شوند. مدارس و دانشگاه‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که از ماژیک‌ وایت‌برد استفاده می‌کنند زیرا به دفعات می‌توان با آن‌ها نوشت و پاک کرد. ماژیک‌های پرمننت یا معمولی در صنایع مختلف مانند فولادسازی، شیشه‌سازی و… برای نوشتن کد محصول استفاده می‌شوند.

ماژیک‌های پرمننت اگر در مجاورت هوا قرار بگیرند خشک می‌شوند اما ماژیک‌های وایت‌برد اگر در مقابل نور خورشید قرار بگیرند یا درب آن‌ها باز بماند خشک نمی‌شوند و مقاوم‌تر از ماژیک‌های پرمننت هستند. از تفاوت‌های دیگر این دو ماژیک نوک آن‌هاست، نوک ماژیک‌های وایت‌برد نرم‌تر است و بعد از مدتی تغییر شکل می‌دهند اما ماژیک‌های معمولی یا پرمننت نوک نمدی دارند و مقاوم‌تر هستند، در هنگام خرید ماژیک به تفاوت این دو توجه کنید.

سخن آخر

ماژیک‌ها از جمله نوشت‌افزارهایی هستند که کاربردهای فراوان و انواع مختلفی دارند. تولیدکننده‌های لوازم تحریر و نوشت‌افزار طیف وسیعی از محصولات را تولید می‌کنند که از آن جمله می‌توان به ماژیک‌ هایلایت، ماژیک پرمننت، ماژیک‌های هنری و… اشاره کرد، تا نیاز بسیاری از افراد را برآورده کرده و دست آن‌ها را برای خرید باز بگذارند.

هنگام خرید انواع ماژیک باید به این نکته توجه شود که هدف از خرید چیست؟ بعضی افراد از ماژیک برای طراحی و نقاشی استفاده می‌کنند و بعضی دیگر برای آموزش. قیمت ماژیک‌ها و نوع برند، ایرانی یا خارجی بودن آن‌ها می‌تواند از جمله مواردی باشد که باید به آن توجه شود.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.