logo
آشنایی کامل با رشته آموزش زبان انگلیسی
8

آشنایی کامل با رشته آموزش زبان انگلیسی

معرفی رشته آموزش زبان انگلیسی

در دنیای امروز زبان انگلیسی به عنوان زبانی بین المللی و راهی برای ارتباط بین کشورهای مختلف شناخته می شود و یکی از پرکاربردترین زبان ها در سراسر دنیا می باشد. بنابراین بسیاری از افراد در فکر یادگیری این زبان و آموزش آن به فرزندان خود هستند. در کشور عزیزمان ایران نیز در سیستم آموزشی از دوران راهنمایی تا دانشگاه این درس به دانش آموزان تدریس می شود. بنابراین می توان گفت یکی از رشته های مهم و پرکاربرد حال حاضر در کشور، رشته آموزش زبان انگلیسی می باشد.

رشته آموزش زبان انگلیسی که یکی از پرطرفدارترین رشته های کنکور زبان های خارجی می باشد، در زیر گروه شماره یک آن قرار دارد و تفاوت عمده آن با کلاس های آزاد زبان انگلیسی در موسسات خصوصی این است که دانشجویان این رشته در کنار آموزش زبان انگلیسی به مطالعه مباحثی مانند زبان شناسی، نگارش، روش های تدریس، نقد ادبی و… می پردازند. همچنین آنها در مورد مباحثی مانند روش های بهتر یادگیری زبان، موانع و مشکلات یادگیری مطالعه می کنند و راه حل های مناسبی را برای رفع آنها می یابند. هدف نهایی از ارائه این رشته، پرورش دبیران متعهد زبان انگلیسی برای تدریس در دوران متوسطه اول و دوم می باشد.

دوره کارشناسی آموزش زبان انگلیسی چند ساله است؟

دوران کارشناسی این رشته نیز همانند سایر رشته های مقطع کارشناسی حدود هشت ترم و یا چهار سال تحصیلی می باشد و در این دوران دانشجویان با کسب مهارت های نظری و عملی برای شغل اصلی خود یعنی تدریس زبان انگلیسی در مقطع متوسطه آماده می شوند.

https://www.chibekhoonam.net/konkour1404-v1/

آیا دانشجویان آموزش زبان انگلیسی استخدام می شوند؟

دانشجویان این رشته نیز در بدو تحصیل در دانشگاه به صورت رسمی – آزمایشی در آموزش و پرورش استخدام می شوند و کمک هزینه تحصیلی تحت عنوان حقوق دانشجو – معلمی دریافت می کنند.

 

دروس رشته آموزش زبان انگلیسی

دروس عمومی مقطع کارشناسی

فارسی عمومی، تربیت بدنی، اندیشه اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، دانش خانواده و جمعیت.

دروس اصلی مقطع کارشناسی

دستور و نگارش، گفت و شنود، خواندن و درک مطلب، فنون یادگیری، آواشناسی، دستور و زبان پیشرفته، روانشناسی تربیتی.

دروس تخصصی مقطع کارشناسی

اصول و روش ترجمه، کلیات زبان شناسی، نگارش پیشرفته، نمونه های نثر ساده انگلیسی، مکالمه موضوعی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، کاربرد اصطلاحات.

 

وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته آموزش زبان انگلیسی

همانطور که گفته شد دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی در بدو تحصیل به صورت رسمی آزمایشی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در می آیند و در پایان دوره تحصیلی خود در صورت تایید صلاحیت آموزش و پرورش، به استخدام قطعی در آمده و مشغول به کار می شوند. معلمان در ایران وابسته به مقطع تدریس، میزان تجربه و سابقه، رتبه معلمی، میزان تحصیلات و… دریافتی های متفاوتی دارند بنابراین می توان حقوق معلمان را در بازه های بین حداقل حقوق ارگان های دولتی در هر سال تا مبالغی حدودا سه برابر آن در نظر گرفت.

البته لازم به ذکر است که معلمان عزیز می توانند علاوه بر استخدام در آموزش و پرورش به فعالیت های مرتبط دیگری از جمله تدریس خصوصی نیز بپردازند. درآمد تدریس خصوصی به صورت انفرادی و گروهی نسبت به حقوق ماهانه معلمی می تواند بیشتر باشد. کار کردن در این زمینه نیازمند تلاش و سبک تدریس خاص می باشد بنابراین افرادی در این زمینه موفق خواهند بود که از دانش و مهارت لازم برخوردار بوده و بر مطالب تسلط کافی را داشته باشند.

 

توانایی های لازم برای تحصیل و فعالیت در رشته آموزش زبان انگلیسی

  1. علاقه به خواندن مطالب زبان انگلیسی در حوزه های متفاوت
  2. داشتن سطح دانش زبان انگلیسی خوب قبل از ورود به دانشگاه
  3. علاقه به تدریس

 

پذیرش در دانشگاه های تربیت معلم چه شرایطی دارد؟

در مورد رشته های گروه آموزش مانند رشته آموزش زبان انگلیسی شرایط خاصی وجود دارد که عبارتند از:

  1. دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند همگی از دانشگاه های تربیت معلمی هستند که در شهرهای مختلف سراسر کشور وجود دارند. این افراد در بدو تحصیل در دانشگاه، به صورت رسمی – آزمایشی، در آموزش و پرورش استخدام می شوند و پس از فارغ التحصیلی در صورت داشتن صلاحیت به رسمی – قطعی تبدیل می شوند.
  2. دریافت مبلغی به عنوان حقوق در دوران دانشجویی (حداقل حقوق مصوب در هر سال)
  3. تعلق گرفتن دفترچه بیمه خدمات درمانی
  4. مختلط نبودن دانشگاه
  5. تعهد خدمت در آموزش و پرورش محل بومی گزینی به مدت دو برابر طول تحصیل
  6. کسر حقوق دانشجویان درحال تحصیل به سبب هزینه های خوابگاه، غذا و…
  7. بیشتر بودن واحدهای ارائه شده نسبت به دانشگاه های سراسری
  8. پذیرش دانشجویان در هر استان به صورت بومی است، یعنی داوطلبان هر استان در پذیرش دانشگاه شهر خود، اولویت دارند.

 

امکان ادامه تحصیل رشته آموزش زبان انگلیسی در داخل و خارج کشور

فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان انگلیسی می توانند در گرایش آموزش زبان انگلیسی از مجموعه زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ارشد، یا سایر رشته های مرتبط با رشته زبان انگلیسی به تشخیص اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود ادامه تحصیل دهند. در مقطع دکتری رشته ای تحت عنوان آموزش زبان انگلیسی وجود ندارد، اما فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سایر رشته های مرتبط باز هم به تشخیص اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود به ادامه تحصیل بپردازند.

امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور به علت وجود تعهد خدمت به آموزش و پرورش وجود ندارد.

 

گرایش های رشته آموزش زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

  • آموزش زبان انگلیسی
  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • مترجمی زبان انگلیسی
  • آموزش زبان به کمک فناوری
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.