logo
اگر کتاب هری پاتر را دوست داشتید، این کتاب‌ها را نیز بخوانید
0

اگر کتاب هری پاتر را دوست داشتید، این کتاب‌ها را نیز بخوانید

هری پاتر عنوان یک مجموعه رمان هفت جلدی (در ترجمه فارسی ۱۳ جلدی) است که توسط نویسنده انگلیسی «جی.کی.رولینگ» طی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ نوشته و منتشر شد. داستان این مجموعه کتاب در مورد هری پاتر، پسر یتیم و یازده ساله‌ای است که پیش خاله و شوهرخاله‌اش زندگی می‌کند زیرا پدر و مادرش زمانی که نوزادی بیش نبود، کشته شده‌اند.

هری زندگی سختی دارد و مورد بدرفتاری خانواده خاله‌اش قرار می‌گیرد، اما وقتی دعوتنامه «مدرسه جادوگری هاگوارتز» به دستش می‌رسد و می‌فهمد که یک جادوگر است، همه چیز تغییر می‌کند.

داستان اصلی این کتاب مربوط به مبارزه هری با «لرد ولدمورت»، یک جادوگر شرور است که از ظالمانه‌ترین کارها برای جاودانه‌شدن دریغ نمی‌کند. او می‌خواهد هیئت حاکمه جادوگران معروف به «وزارت سحر و جادو» را سرنگون کرده و همه جادوگران و «ماگل‌ها» (افراد غیر جادوگر) را تحت سلطه خود درآورد.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

مجموعه 13 جلدی هری پاتر تاکنون جوایز بسیاری کسب کرده است از جمله: جایزه ویتبرد سال ۱۹۹۹ برای کتاب کودک کاستا بوک و جایزه وی.اچ اسمیت در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹. همچنین چندین اقتباس سینمایی از این مجموعه کتاب ساخته شده که شهرت آن‌ها بر کسی پوشیده نیست.

کتاب‌های مشابه هری پاتر برای کتابخوان‌ها

حتی کلمه شاهکار هم نمی‌تواند به اندازه کافی تأثیر جادوگر یازده ساله جی کی رولینگ را بر صنعت انتشارات و زندگی بسیاری از مردم در جهان توصیف کند. پس از پایان آخرین جلد هری پاتر، معمولا طرفداران به دنبال تکرار تجر‌به‌ای مشابه هستند.

احتمالا هر زمان که یک طرفدار هری‌ پاتر به دنبال کتابی فانتزی می‌‌گردد، فقط می‌‌خواهد کتابی به کیفیت هری پاتر بخواند. در فهرست پیش‌رو، بهترین رمان‌هایی گردآوری شده‌اند که سبک و ژانر مجموعه هری پاتر را به همان خوبی، یادآوری می‌کنند. در واقعه فهرست زیر کتاب ها مشابه هری پاتر هستند.

1- «ارباب حلقه ‌ها» (سه جلدی) نویسنده: جی آر آر تالکین (۱۹۵۴)

مجموعه رمان ارباب حلقه‌ها، با آن دنیای بی‌نهایت گسترده و شگفت‌انگیز از خیال، افسانه و شخصیت‌های شرور را، می‌توان به عنوان جد بزرگ داستان‌های فانتزی به شمار آورد. این مجموعه فانتزی نوشته «جی آر آر تالکین» نویسنده و زبان‌شناس برجسته بریتانیایی بوده و شامل سه قسمت با نام‌های «یاران حلقه ۱۹۵۴»، «دو برج ۱۹۵۵» و «بازگشت پادشاه ۱۹۵۵» است.

ماجراهای این مجموعه در دوران سوم سرزمین میانه اتفاق می‌‌افتد و دنباله‌ای است بر اتفاقات کتاب‌های «هابیت ۱۹۳۷» و «سیلماریلیون ۱۹۷۷». ارباب حلقه‌ها با فروش بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه در جهان، یکی از پرفروش‌ترین مجموعه رمان‌های تاریخ ادبیات دنیاست و جزء کتاب های مشابه هری پاتر نیز می‌باشد.

ارباب حلقه‌ها حماسه گروهی از قهرمانان است که برای نجات دنیای خود از شر ابدی و نابودی، قدم در راه مبارزه می‌گذارند. دنیاها و مخلوقات بسیار متنوع این مجموعه رمان، از دانش گسترده تالکین در حوزه زبان‌شناسی و داستان‌های فولکلور نشأت می‌گیرد.

داستان ارباب حلقه‌ها از جایی شروع می‌شود که هابیتی به نام «فرودو بگینز»، حلقه جادویی را از عمویش «بیلبو» دریافت می‌کند. «فرودو» متوجه می‌شود که حلقه قدرت شیطانی‌ای دارد که کل جهان را کنترل و صاحب خود را فاسد می‌‌کند.

برای نابودی این حلقه، گروهی از هابیت‌ها، الف‌ها، کوتوله‌ها و انسان‌ها تشکیل می‌شود تا حلقه را با انداختن آن در «آتشفشان قیامت»، جایی که در آن ساخته شده، از بین ببرند. آن‌ها در ماموریت وحشتناک خود توسط «سائورون» شیطانی و «سواران سیاه» تهدید و تعقیب می‌شوند.

۲- «نغمه آتش و یخ» (مجموعه ۵ جلدی) نویسنده: جرج آر آر مارتین (۱۹۹۶)

مجموعه نغمه آتش و یخ توسط فانتزی‌نویس سرشناس آمریکایی، «جرج آر آر مارتین» از سال ۱۹۹۱ نوشته شده و شامل پنج کتاب منتشر شده با عناوین «بازی تاج‌ و تخت ۱۹۹۶»، «نبرد پادشاهان ۱۹۹۸»، «طوفان شمشیرها ۲۰۰۰»، «ضیافتی برای کلاغ‌‌ها ۲۰۰۵»، «رقصی با اژدهایان ۲۰۱۱» و دو کتاب منتشر نشده با نام «بادهای زمستان» و «رؤیایی از بهار» است.

داستان نغمه آتش و یخ در دنیایی تخیلی و در قاره‌‌ای به نام «وستروس» می‌گذرد. بیشتر شخصیت‌‌های رمان انسان هستند اما در ادامه داستان، شخصیت‌های ماوراء الطبیعه نیز به روایت اضافه می‌شوند. اگر چه در این مجموعه خبری از چوب جارو و معجون‌های نامرئی‌کننده نیست اما تا دلتان بخواهد در آن اژدها وجود دارد! این رمان سه خط داستانی اصلی دارد:

  • شرح وقایع یک جنگ داخلی خاندانی برای کنترل وستروس و چندین خانواده رقیب
  • حوادث یک دیوار یخی عظیم و ساکنان وحشی مرموز آن
  • جاه‌طلبی «دنریس تارگرین»، دختر تبعیدی پادشاهی که سال‌ها قبل در جنگ داخلی دیگری کشته شده است

این مجموعه با فروش بیش از ۹۰ میلیون نسخه در جهان، از پرطرفدارترین مجموعه رمان‌های فانتزی به شمار می‌آید.

3- «ماجراهای نارنیا» نویسنده: سی اس لوئیس (۱۹۵۶- ۱۹۵۰)

اگر ماجراهای نارنیا را نخوانده باشید، 7 تا از فوق العاده‌ترین کتاب‌های جهان درباره نبرد خیر و شر را از دست داده‌اید. سی اس لوئیس، نویسنده ایرلندی و نابغه در ژانر فانتزی، با خلق جهان نارنیا در کنار اعجوبه‌هایی چون رولینگ، تالکین، مارتین و دیگر پرطرفدارترین نویسندگان فانتزی و دنیای خیال قرار گرفت.

نارنیا زمانی یک قلمرو صلح‌آمیز پر از حیوانات سخنگو، جانوران، غول‌ها و کوتوله‌ها بود که تحت یک زمستان ابدی نفرین شده توسط جادوگر سفید شرور قرار گرفت. در این کتاب یک شیر باشکوه به نام «اصلان» و چهار کودک، سرزمین نارنیا را وارد یک جنگ تمام عیار برای گول زدن جادوگر و بازگرداندن صلح به سرزمین انجام میدهند.

این مجموعه شامل کتاب‌های: «شیر، کمد و جادوگر۱۹۵۰»، «شاهزاده کاسپین ۱۹۵۱»، «کشتی سپیده‌ پیما ۱۹۵۲»، «صندلی نقره‌ای ۱۹۵۳»، «اسب و آدمش ۱۹۵۴»، «خواهرزاده جادوگر ۱۹۵۵» و «آخرین نبرد ۱۹۵۶» است. ماجراهای نارنیا از سال ۱۹۵۶، به طور متناوب چاپ می‌شوند و تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه فروخته‌اند.

4- «بچه های خون و استخوان (میراث اوریسا)» نویسنده: تومی آدیمی (۲۰۱۸)

در مجموعه «میراث اوریسا» گویا همیشه شر بر خیر پیروز می‌شود!

رمان بچه های خون و استخوان نوشته نویسنده زن جوان نیجریه‌ای «تومی آدیمی» است که به «جی.کی.رولینگ جدید» شهرت دارد. جادو و تراژدی دو چیز مشترک میان «هری پاتر» و «زلی آدبولا» (شخصیت اصلی این رمان) هستند.

زمانی شهر اوریسا مملو از جادوگرانی به نام «ماجی» بود که می‌توانستند از قدرت‌های طبیعت استفاده کنند تا حتی بر زندگی و مرگ فرمان بدهند. اما قدرت ماجی‌ها پادشاه را تهدید کرد و یک شب سرنوشت‌ساز او دستور داد همه جادوگران، از جمله مادر زلی را بکشند.

حالا سال‌ها از کشته شدن ماجی‌ها و پاک شدن جادو از چهره شهر اوریسا می‌گذرد و زندگی برای زلی و خانواده او سخت‌تر شده است. و اما زلی باید قبل از اینکه پسر پادشاه جادو را برای همیشه پاک کند، آن را به سرزمین خود بازگرداند.

۵- «بچه های خاص خانم پریگرین» نویسنده: رنسام ریگز (۲۰۱۱)

وقتی آلیس در سرزمین عجایب با هری پاتر ملاقات می‌کند!

مجموعه بچه‌های خاص خانم پریگرین یکی از هیجان‌انگیزترین مجموعه رمان‌های فانتزی است که با خلق جهانی تاریک و پر از هیولا، ترس به جان شما خواهد انداخت. جالب است بدانید که ماجراهای این رمان، همچون هری پاتر در یک مدرسه شبانه‌روزی جادویی می‌گذرد و می توان گفت جزء کتاب های مشابه هری پاتر می‌باشد.

این کتاب اولین اثر فانتزی از نویسنده آمریکایی «رانسوم ریگز» است. ریگز برای روایت داستان خود از ترکیب مجموعه‌ای از عکس‌های واقعی و داستان خیالی استفاده کرده ‌است. داستان این رمان درباره پسر 16 ساله‌ای به نام «جیکوب» است که کودکی خود را با داستان‌های عجیب و ترسناک پدر بزرگش سپری کرده و پس از مرگ او دچار کابوس‌هایی شده‌است که داستان‌های پدر بزرگ را برایش زنده می‌کند.

جیکوب به توصیه پزشک خود برای پایان دادن به این کابوس‌ها به جزیره‌ای می‌رود که پدربزرگ در مورد آن صحبت کرده‌بود. او در آنجا مدرسه ویرانه‌ای را می‌بیند که ظاهرا کسی در آن زندگی نمی‌کند اما جیکوب حس می‌کند این مکان رازی دارد که باید کشف شود.

مجموعه بچه‌های خاص شامل شش کتاب است که با کتاب «بچه‌های خاص خانم پریگرین ۲۰۱۱» شروع می‌شود و با «شهر توخالی ۲۰۱۴»، «کتابخانه ارواح ۲۰۱۵»، «نقشه روزها ۲۰۱۸»، «مجمع پرندگان ۲۰۲۰» و «نبرد زمین شیطان ۲۰۲۱» دنبال می‌شود.

این کتاب‌ها از پرفروش‌ترین کتاب‌های فانتزی سیاه هستند. از روی جلد اول این مجموعه، اقتباسی سینمایی نیز صورت‌گرفته است. اگر علاقه دارید کتاب‌های اقتباسی بیشتری را بشناسید، مقاله «کتاب هایی که از فیلم های اقتباسی شان بهتر هستند» را بخوانید.

6- «ناهمتا» نویسنده: ورونیکا راث (2014-2011)

مجموعه ناهمتا نوشته نویسنده آمریکایی «ورونیکا راث» و از مشهورترین و مهیج‌ترین رمان‌های فانتزی جهان است. این مجموعه شامل کتاب‌های «ناهمتا ۲۰۱۱»، «شورشی یا یاغی ۲۰۱۲» و دو کتاب «هم‌پیمان» و «چهار» (هر دو ۲۰۱۴) می‌باشد.

داستان این مجموعه درباره «بئاتریس» دختری معمولی است که سعی می‌کند در دنیای پسا آخرالزمانی زندگی کند. افراد جامعه او به پنج دسته تقسیم می‌شود که هر دسته دارای شخصیت‌هایی متمایز هستند که عبارتند از: شجاعان، ازخودگذشتگان، راست‌گویان، صلح‌طلبان و خردمندان.

اکثر مردم می‌توانند در جناحی بمانند که در آن متولد شده‌اند، اما بئاتریس هرگز دنباله‌روی جمعیت نبوده ‌است و تصمیم می‌‌گیرد که جناح خود را ترک کند تا چیزی متفاوت را امتحان کند. او که مجبور به ترک خانواده خود شده، تلاش می‌کند تا قوانین خانه جدیدش را یاد بگیرد و درعین‌حال راز تاریکی را پنهان کند که می‌تواند جامعه شکننده او را به‌زانو درآورد.

کلام آخر

مانند همه چیزهای خوب، مطالعه هر یک از کتاب‌‌های جادویی نیز سرانجام به پایان می‌‌رسد. اما این لیست می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند، زیرا دنیای فانتزی پس از هری پاتر بسیار گسترده و متنوع شده است. پس ناامید نشوید و از جستجو و خواندن لذت ببرید و همچنین مقاله «نگاهی به معروف ترین کتاب های ژانر فانتزی در ادبیات ایران و جهان» را نیز مطالعه کنید.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.