logo
برترین رمان های کمتر شناخته شده در ادبیات جهان
0

برترین رمان های کمتر شناخته شده در ادبیات جهان

آیا تا به حال پیش آمده است که در موقعیتی تصادفی مثلا حین پرسه زدن در دست دوم فروشی ها، روی میز اتاق خواب دوستی که به مهمانی اش رفته اید یا زمانی که در مطب دندانپزشکی به انتظار نشسته اید، به کتابی برخورد کنید که از انرژی و تازگی اش هیجان زده شوید؟ کتابی آنقدر جهان ساز که نمی توانید واقعاً باور کنید قبلا هرگز در مورد آن نشنیده اید؛ کتابی که زمانی مورد تحسین قرار می گرفت اما اکنون به جز قابل اعتماد ترین افراد اهل مطالعه، به نوعی کنار گذاشته و فراموش شده است.

اغلب اوقات نیز به نظر می رسد نام تعدادی رمان های شناخته شده، بارها و بارها در بین خوانندگان تکرار می شود. اگر چه خواندن کتاب های پرطرفدار می تواند سرگرم کننده باشد، اما کتاب های درخشان زیادی وجود دارند که در گمنامی فرو رفته اند. با توجه به انتشار بسیار زیاد سالانه کتاب ها، غیر ممکن است که برخی از عناوین جا نمانند و فراموش نشوند. بنابراین در این مقاله تعدادی از کتاب ها و آثار ادبی داستانی که کمتر شناخته شده اند و توجه شایسته ای را به خود جلب نکرده اند، اما از لحاظ ادبی بسیار ارزنده هستند، معرفی می شوند.

 

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

مرد جعبه ای نوشته ی کوبو آبه (1973)

اگر از سورئالیسم رویایی رمان های هاروکی موراکامی لذت می برید، باید رمان «مرد جعبه ای» نوشته ی دیگر نویسنده ژاپنی کوبو آبه را نیز بخوانید. کوبو آبه را اغلب با رمان «زن در ریگ روان» می شناسند. رمان مرد جعبه ای نیز یک اثر سورئال و فلسفی تحسین شده است که به مسئله بحران هویت پس از جنگ دوم جهانی می پردازد. کوبو آبه در این کتاب با طنز تلخ و طنز گزنده اجتماعی، جهانی بی هویت را به تصویر می کشد تا از جایگاه فرد در جامعه انتقاد کند. رمان مرد جعبه ای، داستان مردی بی نام را روایت می کند که تصمیم می گیرد در جعبه ای بزرگ که سوراخ چشمی در آن ایجاد شده است، زندگی کند تا از طریق آن آزادانه جهان اطرافش را مشاهده کند. همانطور که او هویت خود را رها می کند و هویت یک مرد جعبه ای را به خود می گیرد، متوجه می شود که رابطه خود را با دیگران قطع نکرده، بلکه رابطه جدیدی را شکل داده است.

 

فرزند پنجم نوشته ی دوریس لسینگ (2007)

احتمالا برای شما هم جالب است بدانید که تا کنون یازده زن نیز برنده جایزه نوبل ادبیات شده اند که یکی از مسن ترین شان نویسنده فمنیست و صوفی انگلیسی کتاب «فرزند پنجم»، خانم دوریس لسینگ می باشد. لسینگ جزو معدود نویسندگانی است که اسلوب های مختلف نویسندگی را امتحان کرده و هرگز محدود به ژانر خاصی نبوده است. جالب تر اینکه او در تمام این ژانرها موفق بوده و کتاب های معروفی منتشر کرده است. رمان «فرزند پنجم» در ژانر ترسناک نوشته شده و داستان خانواده خوشبختی را روایت می کند که تولد فرزند پنجم، آنها را دچار چالشی بزرگ کرده و در نهایت کانون خانواده را از هم می پاشد.

 

تسلی ناپذیر نوشته ی کازوئو ایشی گورو (1995)

رمان «تسلی ناپذیر» هم جزو آن دسته از کتاب های ارزشمند است که زیر سایه کتاب های معروف تر نویسنده شان، گمنام باقی مانده اند. در حالیکه پر مخاطب ترین اثر ایشی گورو کتاب «بازمانده روز» است، نشریه نيويورک تایمز درباره رمان «تسلی ناپذیر» گفته است: “این کتاب عالی ترین و اصیل ترین کاری است که کازوئو ایشی گورو خلق کرده است.”

رمان تسلی ناپذیر، داستانی است بدون داستان. در حقیقت در این کتاب هیچ اتفاقی قرار نیست رخ دهد. ماجرای این شاهکار، روایت روانشناسانه و معمایی درباره پیانیست معروفی ست که برای اجرای کنسرت به شهری در قلب اروپا می رود و در آنجا، در عالم خیال و سایه ها غرق می شود…

 

نقطه ضعف نوشته ی آنتونیو ساماراکیس (1965)

اگر شما نیز مانند بسیاری از مردم، یونان را تنها با افلاطون، ارسطو و آکروپولیس می شناسید؛ بد نیست با نویسنده بزرگی به نام آنتونیو ساماراکیس و شاهکار او یعنی رمان «نقطه ضعف» (با عنوان فرعی «اشتباه») آشنا شوید. منتقدان بسیاری این اثر را تحسین کرده و با آثار نویسندگان بزرگ مقایسه کرده اند. از جمله ادوین جاهیل، استاد دانشگاه ادبیات ایلینویز، این رمان را همتراز با آثار کافکا و اورول می شمارد. بنابراین اگر به مفاهیمی چون انزوا، تنهایی، از خود بیگانگی انسان و خطرات توتالیتاریسم (تمامیت خواهی) علاقه دارید، خواندن این رمان نیز شما را راضی نگه خواهد داشت. کتاب نقطه ضعف در کشور یونان اثر معروفی بوده و بارها تجدید چاپ شده ست. داستان این رمان به سرنوشت مظنونی می پردازد که به علت نامعلومی بازداشت شده و تلاش او برای فرار، گناهکاری او را تأیید می کند. در نهایت ماموران امنیتی طی بازجویی او را وادار می کنند به جنایات ضد دولتی خود اعتراف کند.

 

خاکستر گرم نوشته ی شاندور مارایی (1942)

عنوان اصلی این رمان به زبان مجاری «شمع‌ها تا انتها می سوزند» است که در سال ۲۰۰۱ با عنوان «خاکستر گرم» به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد. شاندور مارایی سال ها در تبعید خود خواسته اش گمنام بود و به علت اینکه ترجمه از زبان مجاری معمول و متداول نبود، آثارش که شامل شعر، رمان و چندین کتاب خاطرات می شود، ناشناخته باقی مانده بود. تا اینکه پس از ترجمه، مورد توجه منتقدان قرار گرفته و در میان ده اثر پرفروش جهان جا گرفت. رمان خاکستر گرم برای بار اول در سال ۱۹۴۲ در بوداپست به چاپ رسید، اما استقبال چندانی از آن به عمل نیامده بود.

داستان کتاب درباره دو دوست قدیمی است که پس از چهل و یک سال که به تلخی و بخاطر عشق یک زن از هم جدا شده بودند، دوباره یکدیگر را ملاقات می کنند. دو شخصیت اصلی داستان، بازماندگان دوران امپراطوری هایسبرگ هستند و در طول سال ها به این آگاهی رسیده اند که تمام اعتقادات جوانی شان از بین رفته و زندگی خود را به بیهودگی گذرانده اند.

 

ویلت نوشته ی شارلوت برونته (1853)

باور کنید یا نه، شارلوت برونته چیزی غیر از رمان «جین ایر» هم نوشته است! حتی جورج الیوت، رمان «ویلت» را “کتابی فوق العاده قوی تر از جین ایر” نامید و به عقیده منتقدان، این کتاب با ارزش تر از رمان معروف قبلی اوست. «ویلت» کتابی منحصر به فرد و داستان عمیقی از زندگی شخصی یک زن تنها است. ماجرای کتاب روایت زندگی دختر جوانی به نام “لوسی” است که پس از یک فاجعه خانوادگی، به شهر “ویلت” می رود تا در آنجا در مدرسه ای دخترانه به تدریس مشغول شود. اما سرنوشت برای او ماجراهای مهیج و همچنین عاطفی ای را رقم می زند. مخاطب در رمان ویلت شاهد کشمکش درونی لوسی است که در تردید بین اشتیاق عشق و آرزوی آزاد بودن دست و پا می زند. رمان ویلت، روایت نویسنده از دلتنگی ها٫ تنهایی ها، عشق و دلدادگی و مقاومت یک زن در برابر مشکلات، با پایانی زیبا و مبهم ست که حدس آن برعهده خواننده گذاشته شده است.

 

اورلیا نوشته ی ژرار دو نروال ( 1855)

ژرار دو نروال را تاثیر گذارترین نویسنده در سبک سورئالیسم فرانسه می نامند و عمده شهرت او به این سبب است که برای اولین بار اشراق را وارد رمان فرانسه کرد. اگر کتاب «بوف کور» صادق هدایت را خوانده باشید، پیشنهاد می کنیم رمان «اورلیا» از ژرار دو نروال را نیز مطالعه کنید؛ زیرا شایعات بسیاری درباره تقلید بوف کور از این رمان وجود دارد که البته از طرف هدایت رد شده است. رمان اورلیا داستان عشق فرازمینی مردی به معشوق مُرده اش است. این معشوق در صحنه های کتاب حضور پر رنگی دارد و روح او دائم در کالبد های متفاوت ظاهر می شود. خلسه ها و نگرانی های شخصیت اصلی داستان از جایی شروع می شود که بعد از اورلیای مُرده، به زنی دیگر ابراز علاقه می کند و بعد پشیمان می شود، زیرا تصور می کند با این کار به عشقش بی حرمتی کرده است. اورلیا داستان سرگردانی بین رویا و واقعیت است که در آن از خوابی به خوابی دیگر سفر خواهید کرد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.