logo
برترین رمان ها و نویسندگان دهه 60 میلادی (سال های 1961 تا 1970)
1

برترین رمان ها و نویسندگان دهه 60 میلادی (سال های 1961 تا 1970)

تاریخ ادبیات دهه شصت میلادی با مرگ (خودکشی) ارنست همینگوی، نویسنده رمان «پیرمرد و دریا» شروع شد و با تولد مارتین مک دونا، بهترین نمایشنامه نویس  معاصر، به پایان رسید. دهه 60 میلادی، دهه ای بود که فضای پر آشوبی تحت تاثیر جنگ ویتنام و احساسات ضد جنگ قوی در میان جوانان علیه دخالت ایالات متحده در جنگ، بر آن حاکم بود. همچنین در اوایل دهه شصت میلادی، با تشدید بحران موشکی کوبا، بسیاری از مردم جهان در ترس از جنگ هسته ای زندگی می کردند. در کشور آمریکا، به دنبال راهپیمایی های گسترده، قانون حقوق مدنی که تبعیض بر اساس نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت یا منشاء ملی را غیرقانونی می دانست، تصویب شد.

در سال ۱۹۶۹ نیل آرمسترانگ و باز آلدرین با ماهواره آپولو ۱۱ ناسا، اولین انسان هایی شدند که روی کره ماه پا گذاشتند. از کاهش تابوهای اجتماعی، اعتراضات علیه جنگ و تولد فرهنگ هیپی ها، عدم پذیرش جایزه نوبل ادبیات از سوی ژان پل سارتر تا اختراع زبان برنامه نویسی بیسیک، ترور جان اف. کندی و چگوارا در این دهۀ پرتلاطم و فراموش نشدنی اتفاق افتادند. تمام آشفتگی های دهه 60، خوراک فراوانی برای ذهن خلاق نویسندگان داستانی و غیر داستانی فراهم کرد و زمینه ساز خلق شاهکار های به یاد ماندنی شد. خواه عاشق داستان هایی درباره جنایات واقعی باشید یا طرفدار داستان های عاطفی و حتی پیچیده، دهه ۶۰ برای همه سلیقه ها چیزی در چنته دارد.

با ما همراه باشید تا با سفر به ادبیات دهه 60 میلادی، با تعدادی از برترین رمان ها و نویسندگان منتخب و تحسین شدۀ این دورۀ فراموش نشدنی آشنا شویم.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

 

سلاخ خانه شماره ۵ نوشتۀ کورت ونه گات (۱۹۶۹)

رمان «سلاخ خانه شماره پنج» یکی از بهترین کتاب های ضد جنگ جهان است که در قالب پست مدرن نوشته شده است. کورت ونه گات این رمان را با تمرکز بر بمباران “درسدن” توسط متفقین در طول جنگ جهانی دوم نوشت. روایت داستان، به شکل رفت و برگشت هایی از مشاهدات یک اسیر جنگی به نام “بیلی گریم”، در درسدن در زمان جنگ جهانی دوم و زندگی و روابط خانوادگی او پس از جنگ است. نام رمان برگرفته از سلاخ خانه ایست که بیلی به عنوان یک اسیر جنگی در آن جا زندانی بود. نویسندۀ توانای این کتاب، داستان های تاریخی، علمی-تخیلی، زندگی نامه و طنز را با گزارشی از زندگی بیلی، پسر آرایشگری که به جنگ رفته، ترکیب می کند و اثری انتقادی از دل آن بیرون می کشد.

کتاب سلاخ خانه شماره ۵، جزو لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز بوده و فیلمی بر اساس آن در سال ۱۹۷۲ ساخته شده است. کتاب های «گهواره گربه» و «صبحانه قهرمانان» از دیگر آثار پرفروش و برجسته کورت ونه گات هستند.

 

تلماسه نوشتۀ فرانک هربرت (۱۹۶۵)

فرانک هربرت در کتاب «تلماسه»، ترکیبی خیره کننده از ماجراجویی و عرفان، بحران های زیست محیطی و سیاست را ارائه کرد و اساس چیزی را تشکیل داد که بدون شک بزرگ ترین حماسه در تاریخ داستان های علمی تخیلی جهان است. داستان رمان تلماسه در سیاره ای اتفاق می افتد که آب کمیاب است و سراسر سیاره پوشیده از ادویه گران قیمتی به نام “ملغما” است. این ادویه به سراسر کهکشان صادر می شود، اما بازی های سیاسی که بر سر حکومت و امتیاز استخراج این ادویه وجود دارد، باعث جنگ ها و درگیری های بسیاری بین ثروتمندان کهکشان شده است.

رمان تلماسه برنده ی جایزه ی نبیولا و جایزه ی هوگو (سال ۱۹۶۶) شد. همچنین دو فیلم سینمایی بر اساس کتاب تلماسه ساخته شده است که جدیدترین آن مربوط به سال 2021 است.

 

مجوس نوشتۀ جان فاولز (۱۹۶۵)

داستان های معمایی و پیچیده، همیشه و همه زمان طرفداران خاص خود را دارند. در دهه هفتاد هم این ژانر از محبوبیت بسياری برخوردار بود و تولد شاهکار هایی مانند «مجوس» به این محبوبیت دامن زدند. این داستان غافلگیر کننده، ماجرای زندگی جوانی انگلیسی به نام “نیکولاس” است که برای تدریس به یونان رفته و در آنجا درگیر ماجراهای عجیب و اسرار آمیز می شود.

کتاب مجوس در فهرست صد رمان برتر مدرن لایبرری به انتخاب منتقدین قرار دارد. همچنین، فیلمی نیز بر اساس این کتاب در سال ۱۹۶۸ ساخته شده است.

 

پدر خوانده نوشتۀ ماریو پوزو (۱۹۶۹)

“دوستانت را نزدیک خودت نگه دار اما دشمنانت را نزدیک تر”. بدون شک این نقل قول مشهور را بارها شنیده اید؛ اما شاید ندانید ریشه آن در کتاب «پدر خوانده» و از زبان “ویتو کرلئونه”، رئیس مافیا است. پدر خوانده معروف ترین رمان در ژانر مافیایی و بهترین اثر نویسنده اش ماریو پوزو بود. این غول ادبیات همچنین پرفروش ترین کتاب در نشر آمریکا و تاریخ نشر جهان می باشد. ماریو پوزو، تصویری به یاد ماندنی، انسانی و واقعی از خانواده کورلئونه، و به طبع آن، تمام سیستم های مافیایی ارائه کرده است. تا آنجا که کتاب تبدیل به حماسه ای فراموش نشدنی از جنایت و فساد، اشتیاق و وفاداری، حرص و آز و غرایز انسانی شده است.

بخش های زیادی از رمان پدر خوانده بر اساس واقعیت نوشته شده است، به ویژه تاریخچه پنج خانواده و سازمان مافیایی معروف در نیویورک و مناطق اطراف آن.

 

شب بی پایان نوشتۀ آگاتا کریستی (۱۹۶۷)

آگاتا کریستی نویسنده رمان «شب بی پایان»، بدون تردید مشهورترین نویسنده زن داستان های جنایی و پلیسی جهان است. کارنامه هنری او شامل ۶۶ داستان کارآگاهی و ۴۴ مجموعه داستان کوتاه است که تمامی آن ها طرفداران بسیاری دارند. خواندن کتاب های خانم کریستی دریچه ای به جهان شگفت انگیز رمان های جنایی و آمیزه ای از ژانرهای رمانتیک و هیجان انگیز است. داستان این رمان گوتیک، ماجرای پسری فقیر از طبقه کارگر است که با یک دختر ثروتمند ازدواج می کند، اما زندگی عاشقانه آن ها که با نقل مکان به عمارتی ویکتوریایی و رویایی شروع شده بود، زیر سایه نفرینی که عمارت را در بر گرفته است، درگیر آشوب می شود.

رمان شب بی پایان کتاب مورد علاقه شخص آگاتا کریستی بوده و بارها مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته است.

 

صد سال تنهایی نوشتۀ گابریل گارسیا مارکز (۱۹۶۷)

نام گابریل گارسیا مارکز این نویسنده برجسته لاتین، با نام اثر تحسین بر انگیزش «صد سال تنهایی» گره خورده است. زیرا این اولین رمانی است که مردم آمریکای لاتین را به جهان شناساند و اولین اثر منتشر شده در سبک رئالیسم جادویی بود. داستان رمان صد سال تنهایی به شرح زندگی شش نسل “خانواده بوئندیا” پرداخته است که نسل اول آن ها در دهکده ای به نام “ماکوندو” ساکن می شوند. داستان رمان در بی زمانی و حوادث آن در میان خیال و واقعیت می گذرد. مارکز در کتاب صد سال تنهایی، اسطوره های آمریکای لاتین را با داستان خیالی از زندگی ساکنین یک دهکده در هم آمیخته و شاهکاری را خلق کرده است که جایزه نوبل ادبی را برای او به ارمغان آورد.

 

بلیدرانر- آیا اندروید ها خواب گوسفند الکتریکی می بینند؟ نوشتۀ فیلیپ کی دیک (۱۹۶۸)

رمان «بلیدرانر- آیا اندروید ها خواب گوسفند الکتریکی می بینند؟» جزو اولین آثار در ژانر سایبرپانک است که فیلیپ کی دیک، با هوشمندی و خلاقیت، در آن، ژانر علمی تخیلی را با مفاهیم فلسفی و سیاسی درآمیخته است و به سبب همین تمایز از دیگر آثار علمی تخیلی، جوایز هوگو و نبولا را برای نویسنده اش به ارمغان آورد و او را به نویسنده ای مشهور تبدیل کرد. داستان این رمان مانند سایر آثار علمی تخیلی، تصویری از جهانی است که نویسنده متصور شده.

ماجرا های این داستان در دنیایی می گذرد که بشر به فناوری ساخت شبه انسان ها دست پیدا کرده است. اما در اثر یک انفجار اتمی، سطح کره زمین آلوده و کشنده شده، اغلب انسان ها به سیارات دیگر مهاجرت کرده اند و حیات حیوانات رو به نابودی کامل می رود. اندک تعداد باقی مانده از حیوانات نیز حکم ثروت و شآن اجتماعی برای انسان ها پیدا کرده اند. درونمایه کتاب به بحران هویت انسان معاصر می پردازد که در قالب کشمکش انسان در مواجهه با هم نوع غیر انسانی خودش و چالش های پیدا کردن روش اخلاقی مواجهه با آنها، به خواننده عرضه شده است.

 

رویای آمریکایی نوشتۀ نورمن میلر (۱۹۶۵)

نورمن میلر یکی از منتقدین سیاست های آمریکا است و در رمان «رویای آمریکایی»، به نقد فرهنگ غالب مردم آمریکا در قرن بیستم می پردازد. داستان رمان، حوادث ۲۳ ساعت از زندگی “استیون روجاک”، قهرمان کتاب، را در بر می گیرد. روجاک که یک قهرمان جنگ، نماینده سابق کنگره، مجری برنامه تلویزیونی گفتگو و استاد دانشگاه است، به عنوان تجسم استعاری رویای آمریکایی در این رمان به تصویر کشیده شده است. او که به طور ناخواسته باعث مرگ همسرش شده است، برای نجات خود از این اتهام درگیر چالش هایی می شود و در این حین به قتل یک سیاهپوست نیز دست می زند.

کتاب رویای آمریکایی از طرف طرفداران فمنیسم مورد انتقاد تند قرار گرفت، زیرا سرتاسر کتاب پر است از برخورد های جنسیتی و سوءرفتار با زنان و اقلیت های رنگین پوست.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.