نمایشنامه خوانی را از کجا شروع کنیم؟ یکی از بزرگترین عواملی که افراد را از برداشتن و خواندن کتاب باز میدارد، ترس از تمام نشدن آن است! مدت زمان لازم برای به پایان رساندن یک کتاب، بسته به این است که هر روز چقدر زمان برای مطالعه داشته باشید. بنابراین اصلا عجیب نیست که گاهی […]
بهترین کتابهای اقتباسی برای بازی چیست؟ کتابها و بازیهای ویدیویی دو مورد از محبوبترینها در میان مردم هستند. بیشتر بازیهای ویدیویی، به خصوص نمونههای جدیدتر آن داستانی را روایت میکنند که معمولا درگیرکنندهاند. این بازیها دارای دیالوگ، شخصیتپردازی و چرخشهای داستانی نیز میباشند.
حتی برخی از بازیهای مدرن در این زمینه به قدری پیشرفت کردهاند که تفاوت چندانی با فیلم ندارند و از آن بهتر این است که بازیکن باید در آنها تصمیم بگیرد چه خط روایتی را دنبال کند. بازیها میتوانند داستانهایی را مانند آنچه در کتابها میخوانید، بین مرحلههای مختلف ارائه کنند.
بازیها چه به صورت برد و باخت، زندگی و مرگ یا استراتژیک و تصادفی باشند؛ میتوانند در دل خود مطالب آموزنده برای مخاطبین خود داشته باشند. حالا به عنوان یک علاقهمند به کتاب و بازی، تصور کنید بتوانید همزمان این دو علاقه را دنبال کنید. برای این کار، انجام بازیهایی که از کتابها اقتباس شدهاند، میتواند یک پیشنهاد هیجانانگیز و عالی باشد.
این بازیها اگرچه از سایر بازیهایی که از فرهنگ عمومی وام گرفتهاند کمتر هستند، اما به علت پیشینه داستانی عمیق و پیچیدهشان، به نقطهعطفی در بازیهای ویدیویی تبدیل شدهاند. در ادامه این مقاله تعدادی از این بازیهای اقتباسی معرفی خواهند شد.
۱- بازی اساسینز کرید (۲۰۰۷) و رمان الموت (۱۹۳۸):
الموت نام رمانی تاریخی از «ولادیمیر بارتول» است که برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ به زبان اسلوونیایی منتشر شد. این کتاب به داستان مبارزات حسن صباح و فرقه حشاشین میپردازد و عنوانش را از محل زندگی این فرقه، یعنی قلعه الموت در نزدیکی شهر قزوین وام گرفته است.
زمانی که رمان الموت در ابتدا منتشر شد، آن را کنایهای طنزآمیز به سیاستمدار ایتالیایی، موسولینی، تلقی نمودند. رمان الموت با این جمله شروع میشود: «هیچ چیز واقعی نیست، همه چیز مجاز است». این جمله، شعاری مشهور در مجموعه بازی پرطرفدار «اساسینز کرید» بوده که از این کتاب اقتباس شده است.
اساسینز کرید، یک بازی ویدیویی بسیار مشهور و محبوب در سبک اکشن و ماجراجویی است که نبردهای یکی از اعضای فرقه حشاشین به نام «الطائر» را بازسازی مینماید. اولین سری از این بازی در سال ۲۰۰۷ توسط استودیو یوبی سافت تولید شده است.
۲- بازی ویدیویی ویچر (۲۰۰۷) و مجموعه کتابهای ویچر (۱۹۹۳):
چه طرفدار بازیهای ویدیویی در ژانر اکشن ماجراجویی باشید یا علاقهمند به خواندن کتابهای فانتزی حماسی، در هر صورت بسیار بعید است که نام «ویچر» به گوشتان نخورده باشد. ویچر عنوان مجموعه داستانی فانتزی، نوشته نویسنده مشهور لهستانی، «آندری ساپکوفسکی»، است که داستان آن در دنیایی خیالی پر از جادوگر و هیولا روایت میشود.
مجموعه کتابهای ویچر در هشت جلد، بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۳ چاپ شدند و عناوین زیر را شامل میشوند: «کتاب آرزو، شمشیر سرنوشت، خون الفها، دوران حقارت، غسل آتش، برج پرستو، بانوی دریاچه، فصل طوفانها». این کتابها آنچنان دنیای غنی از اسطوره و ماجرا را ارائه کردند که توجه توسعهدهندگان و اقتباسکنندگان بازیهای ویدیویی را جلب کرد.
اولین نسخه از بازی ویدیویی «ویچر» در سال ۲۰۰۷ از سوی استودیوی سی دی پروجکت رد با اقتباس از جلد اول مجموعه ویچر ساخته شد. همچون کتاب، این بازی در حال و هوای قرون وسطایی میگذرد و شخصیتهایش را جادوگران و هیولاها تشکیل دادهاند. دو نسخه دیگر از این بازی نیز با عناوین «ویچر ۲: قاتلین پادشاهان (۲۰۱۱) و ویچر ۳: شکار وحشیانه (۲۰۱۵)» پس از موفقیت نسخه اول عرضه شدند.
۳- بازی ویدیویی تلماسه (1992) و کتاب تلماسه (۱۹۶۵):
کتاب تلماسه، به عنوان برترین و پرفروشترین رمان علمی تخیلی جهان شناخته میشود. این رمان توسط فرانک هربرت نوشته و در سال ۱۹۶۵ منتشر شد. داستان تلماسه در جهانی تخیلی پساآخرالزمانی میگذرد که خاندانهای قدرتمند در آن برای سلطنت بر سیارهها رقابت میکنند.
در این جهان، یک سیاره کویری به نام آراکیس وجود دارد که به خاطر معادن سوختی فضایی و بسیار کمیاب با نام «ادویه»، دارای اهمیت خاصی است. سه خاندان بزرگ آتریدس، هاراکون و ارودوس بر سر تسلط بر این سیاره به جنگ با یکدیگر میپردازند.
بازی ویدیویی «تلماسه ۲: میراث»، که به عنوان قدیمیترین بازی استراتژیک هم شناخته میشود، در سال ۱۹۹۲ از رمان تلماسه اقتباس شد. این بازی توسط استودیو وست وود ساخته شده و جنگی بین سه جناح را که قصد کنترل سیاره آراکیس را دارند، روایت میکند.
این بازی در شبیهسازی محیط خشن صحرا بسیار خوب عمل کرده و از نظر ادبی به رمان وفادار است. نسخه جدیدی از این بازی ویدیویی در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شد که داستانی جدید و متفاوت را با گرافیکی خیرهکننده روایت میکند.
۴- بازی ویدیویی عملیات اسپک: خط مرزی (۲۰۱۲) و کتاب دل تاریکی (۱۸۹۹):
کتاب دل تاریکی، نامی درخشان در دنیای ادبیات است که از آن به عنوان با اهمیتترین رمان کوتاه قرن بیستم یاد میشود. این رمان نوشته جوزف کنراد، نویسنده لهستانی است و در سال ۱۸۹۹ برای اولین بار منتشر شد. داستان این رمان درباره سفر ماجراجویانه جوانی به نام مارلو، به آفریقا است.
او برای این سفر، با یک کشتی حمل عاج عازم شمال آفریقا میشود تا به رویای کودکیاش جامه عمل بپوشاند. اما در این سفر با چهره عریان استعمار کشورهای غربی و پشت پرده استثمار آفریقا آشنا میشود. کتاب دل تاریکی در سال ۲۰۱۲ توسط استودیو یوگر دولوپمنت مورداقتباس قرار گرفت و بازی ویدیویی نظامی با نام «عملیات اسپک: خط مرزی» براساس آن ساخته شد. این بازی به عنوان یکی از بهترین کتابهای اقتباسی برای بازی شناخته میشود، زیرا بر اساس داستانی عمیق و پیچیده ساخته شده که بهطور خاص به مسائل استعمار و جنگ میپردازد.
خط مرزی دهمین قسمت از مجموعه بازیهای عملیات اسپک است. این بازی سخت و بیرحمانه، همچون رمانش، فضایی تاریک و خشن را تداعی میکند و به جزییات جنگی، نسلکشی و استعمار، توجه ویژهای دارد.
۵- بازی ویدیویی خونی (۲۰۱۵) و کتاب دراکولا (۱۸۹۷):
کتاب دراکولا عنوان یک رمان ترسناک و گوتیک از برام استوکر، نویسنده ایرلندی است که در سال ۱۸۹۷ منتشر شد. این رمان سبکی نامهنگارانه دارد و شامل یادداشتهای ثبت شده در دفتر خاطرات مردی به نام جاناتان هارکر است که با خونآشامی به اسم کنت دراکولا ملاقات میکند.
آغاز ماجرای این رمان از جایی است که هارکر برای انجام کاری به شهر ترانسیلوانیا رفته و در قلعهای عجیب و ترسناک ساکن میشود… هیده تاکا میازاکی، کارگردان بازیهای مشهوری چون «ارواح شیطانی» و «دارک سولز»، با همکاری استودیو فرام سافت ور، از کتاب دراکولا الهام گرفتند تا یک بازی ویدیویی به نام «خونی» را در سال ۲۰۱۵ بسازند.
این بازی یکی از بهترین کتابهای اقتباسی برای بازی به شمار میآید و توانست هواداران زیادی را جذب کند. این بازی بسیار پرطرفدار در شهری ترسناک با فضایی گوتیک به نام «یارنام» میگذرد که ساکنانش به علت یک اپیدمی به موجوداتی خونخوار و شبیه دراکولا تبدیل شدهاند. فضای ویکتوریایی، کابوسوار و وهمآلود این رمان به فضای رمان دراکولا شباهت زیادی دارد. اگر به فضای گوتیک و داستانهای ترسناکی از این دست علاقهمند هستید، مطالعه مقاله «مروری بر ژانر وحشت و معرفی ترسناک ترین رمان های ایرانی و خارجی» به شما پیشنهاد میشود.
۶- بازی کشتی فضایی تایتانیک (۱۹۹۸) و کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها (۱۹۷۹):
کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زنها، مشهورترین اثر از نویسنده طنزپرداز و خالق رمانهای علمی تخیلی، داگلاس آدامز است. این کتاب اولین جلد از یک مجموعه پنج جلدی است که با همین عنوان گردآوری شدهاند. دیگر کتابهای این مجموعه عبارتند از: ۲- رستوران آخر دنیا ۳- زندگی، دنیا و همه چیز ۴- خداحافظ و ممنون از اون همه ماهی ۵- بیشترش چیز خاصی نیست.
داگلاس آدامز این مجموعه رمان را طی سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ خلق و منتشر نمود. داستان کتاب راهنمای کهکشان، درباره یک کشتی فضایی و دو مسافر ناخوانده آن است که برای فرار از مرگ، هنگام نابودی کره زمین، سوار آن شدند. این دو مسافر که یک انسان عادی و یک موجود فضایی در قالب انسان هستند، با ورود به سفینه درگیر چالشهای طنز و موقعیتهای جالبی میشوند.
این کتاب توسط استودیو دیجیتال ویلج مورد اقتباس قرار گرفت و یک بازی ویدیویی گرافیکی با دید اول شخص با عنوان «کشتی فضایی تایتانیک» براساس آن ساخته شد. سناریوی این بازی توسط داگلاس آدامز نوشته و در سال ۱۹۹۸ اولین نسخه آن وارد بازار شد. این بازی به عنوان یکی از بهترین کتابهای اقتباسی برای بازی شناخته میشود و طرفداران زیادی پیدا کرد.
کلام آخر
بازیهای اقتباسی، به عنوان پلی میان دنیای بازیهای دیجیتال و ادبیات، نقش بسیار مثبتی در ایجاد علاقه دوطرفه بین کتاب و بازی ایفا کرده و تاثیر غیرقابلانکاری دارند. به همین جهت توصیه میشود اگر علاقهمند به هرکدام از بازیها یا کتابهای معرفیشده هستید، رسانه اقتباسی آن را نیز امتحان کنید و تجربه بیشتری کسب نمایید.
معرفی بهترین کتابهای اقتباسی برای بازی
هنوز بررسیای ثبت نشده است.