logo
بهترین کتاب برای هدیه دادن به دوستان
0

بهترین کتاب برای هدیه دادن به دوستان

یک چالش دیگر برای انتخاب کتاب به عنوان هدیه، تشخیص ژانر موردعلاقه فرد موردنظر شما است. اما اگر هیچ ایده‌ای در مورد دسته کتاب‌های موردعلاقه طرف مقابلتان ندارید، کتاب‌های غیرداستانی را انتخاب کنید! چیزی که کتاب‌های غیرداستانی را به عنوان هدایای بالقوه محبوب می‌کند، شگفت‌انگیزترین نکته درمورد آن‌هاست: تنوع بی‌نهایت!

شایعه می‌خواهید؟ خودیاری؟ تاریخ؟ آیا اهل سیاست هستید؟ می‌خواهید چیزی درباره نویسنده‌شدن بیاموزید؟ به دنبال هرچیزی که باشید، کتاب‌های غیرداستانی خواسته شما را پوشش می‌دهند. از طرف دیگر، برخلاف داستان که برگرفته از تخیل محض است، کتاب‌های غیرداستانی شگفتی و روشنگری را در یک‌زمینه واقعی ترکیب می‌کنند.

عناوین غیرداستانی بزرگ، خوانندگان را به کاوش در جهان خود سوق می‌دهند. در نهایت، بهترین آثار غیرداستانی به خوانندگان کمک می‌کند تا درباره خود و محیط اطرافشان اطلاعات بیشتری کسب کنند. در مجموع کتاب های غیرداستانی بهترین کتاب برای هدیه دادن می‌باشند.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

در این مقاله، تعدادی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی مناسب هدیه‌دادن بررسی خواهند شد. این عناوین از عدالت اجتماعی و نابرابری گرفته تا تحلیل عمیقی از چگونگی تأثیر انسان‌ها بر یکدیگر را شامل می‌شوند.

۱- «ذهن درستکار» نویسنده: «جاناتان هایت» (۲۰۱۲)

هدیه‌دادن یک کتاب درباره روانشناسی اجتماعی این پیغام مجذوب‌کننده را می‌رساند که شما هوش و درک گیرنده را در سطح بالایی ارزیابی کرده‌اید. کتاب ذهن درستکار یا چرا سیاست و مذهب، افراد خوب را از هم جدا می‌کند؟ یکی از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین آثار تحقیقی جدید در زمینه روانشناسی اجتماعی بوده که توسط روانشناس، استاد دانشگاه و متفکر برتر جهانی جاناتان هایت نوشته شده است.

هدف هایت در این کتاب کمک به درک یکدیگر و فهم چگونگی رسیدن به قضاوت‌های اخلاقی در خود است. جالب این‌جاست که جدا از داستان‌هایی با منشأ تکاملی، در این کتاب چیزهای کمی یافت می‌شود که با جهان‌بینی دینی در تضاد باشد. بنابراین، این یک هدیه عالی چالش‌ برانگیز و بسیار آموزنده برای کسانی است که به اخلاق، مذهب و سیاست اهمیت می‌دهند.

۲- «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم» نویسنده: «اسلاونکا دراکولیچ» (۱۹۹۲)

یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های غیرداستانی این روزها در بین اهالی مطالعه و پای ثابت گروه‌های کتاب‌خوانی، کتاب کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم، اثر نویسنده و خبرنگار سرشناس اهل کرواسی، اسلاونکا دراکولیچ است. اگر علاقه‌ای به فرهنگ، تاریخ اروپای شرقی یا تاریخ مدرن فمینیسم و ​​حقوق بشر دارید، این کتاب انتخاب خوبی برای خواندن خواهد بود.

این کتاب یک پرتره تمام‌نما از زندگی تحت حاکمیت کمونیستی است و بر زندگی کسانی تمرکز دارد که صدا و تصویرشان اغلب نادیده گرفته می‌شود. این افراد که عبارتند از زنان، خانواده ‌ها و کسانی که سال‌ها زیر سایه‌ی سنگین کمونیسم به سر می‌بردند و هیچ چاره‌ای جز ادامه زندگی فلاکت‌بار نداشتند.

این کتاب برای همه علاقه‌مندان مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست آموزنده است؛ جذابیت آن به خصوص برای کسانی که به تاریخ سیاسی روسیه علاقه دارند بیشتر است زیرا، برخی از شکاف‌های باقی‌مانده رایج، به ویژه در مورد مسائل جنسیتی را پر می‌کند.

۳- «از قیطریه تا اورنج کانتی» نویسنده: «حمید رضا صدر» (۲۰۲۱)

زندگی‌نامه‌ها و خاطرات از عالی‌ترین و بهترین کتاب برای هدیه دادن هستند. این دسته کتاب‌ها معمولا از پرطرفدارترین ژانرها به شمار می‌روند که جذابیتشان را مدیون واقعی، دست‌اول و صادقانه‌بودن مطالب خود هستند. این کتاب‌ها به خصوص اگر در مورد یک چهره محبوب ملی و یا شخصیت فرهنگی شناخته شده باشند، با استقبال گسترده‌تری از سوی عموم مردم مواجه می‌شوند.

کتاب از قیطریه تا اورنج کانتی یکی از مشهورترین این دسته کتاب‌ها است. این کتاب زندگی‌نامه خودنوشت حمید رضا صدر، نویسنده، منتقد ورزشی و سینما، و کارشناس فوتبال مشهور کشورمان است. شاید شما هم جزو افرادی باشید که بارها چهره آقای صدر را در قاب تلویزیون دیده و یا نقدهای او را در جراید خوانده‌اند.

حتی اگر هیچ آشنایی قبلی با او نداشته باشید، خواندن کتاب زندگی نامه شخصی این استاد فرهیخته می‌تواند تجربه‌ای خاص باشد. مرحوم صدر با نگارش این کتاب سخت‌ترین تجربه زیست خود را با خواننده‌اش به اشتراک گذاشته است؛ از تشخیص سرطان تا مرگ. این کتاب به وصیت صدر، پس از مرگ او توسط خانواده‌اش منتشر شد.

۴- «آیشمن در اورشلیم» نویسنده: «هانا آرنت» (۱۹۶۳)

با وجود اینکه هدیه دادن یک کتاب تاریخ سیاسی می‌تواند انتخابی پرریسک به نظر بیاید، اما نام «هانا آرنت» به عنوان نویسنده این قدرت را دارد که شخص هدیه گیرنده را بلافاصله برای خواندن متقاعد کند. شهرت «آرنت» به عنوان یک متفکر بزرگ سیاسی زمانی شروع شد که به بررسی ریشه‌های توتالیتاریسم (تمامیت خواهی) و یهودی ستیزی در قرن نوزدهم پرداخت.

در ایران این نظریه پرداز برجسته را عمدتا با مشهورترین کتابش آیشمن در اورشلیم می‌شناسند. او اثر بسیار جنجالی‌اش را براساس گزارش خود از محاکمه «آدولف آیشمن»، جنایتکار جنگی نازی، در سال ۱۹۶۱ نوشت.

آرنت در این کتاب استدلال کرد که جنایات آیشمن ناشی از یک شخصیت شرور یا فاسد نیست، بلکه ناشی از بی‌فکری محض است زیرا او صرفاً یک فرد جاه طلب بود که نتوانست در مورد عواقب عظیم کاری که انجام می‌داد تأمل کند. او کلمه‌ای به نام «ابتذال شر» را معرفی کرد که به معنی عادی‌سازی شرارت از طریق ابتذال بود.

۵- «موهبت کامل نبودن» نویسنده: « برنه براون» (۲۰۱۰)

در این دنیای پر آشوب و پر سرعت که همه در حال تکاپوی بیش از حد هستند و دیگران از شما انتظار کامل بودن در هر جنبه‌ای را دارند، درک اهمیت پذیرش خود با تمام نواقص بسیار ضروری است. درک این موضوع می‌تواند استرس را کاهش داده و شما را در مسیر درست موفقیت قرار دهد.

کسانی که در یک مسیر معنوی قرار دارند از قبل می‌دانند که باید خودشان را همانطور که هست بپذیرند. این کار در اصل چندان هم ساده نیست زیرا نیاز به شجاعت، شفقت، انعطاف پذیری، و رها کردن دارد. برای آن دسته از افرادی که نمی‌توانند خود را ناکامل بپذیرند، کتاب انگیزشی موهبت کامل نبودن، اثر برنه براون بهترین انتخاب مطالعاتی است.

این کتاب، داستان شخصی نویسنده از زمانی است که با کمبودها و شرم مبارزه و سعی می‌کرد که با خود کنار بیاید. در نهایت توانست یک فروپاشی شخصی را به یک بیداری معنوی تبدیل کند. تفاوت این کتاب با سایر آثار خودیاری اینجا است که این کتاب توسط یک کارشناس عواطف و احساسات و به گونه‌ای نوشته شده است که افراد عاطفی به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

۶- «پیاده روی و سکوت، در زمانه‌ی هیاهو» نویسنده: «ارلینگ کاگه» (۲۰۱۹)

حسن‌ختام این فهرست از بهترین کتاب‌های غیرداستانی، یکی از پرفروش‌ترین و تاثیرگذارترین آثار خودشناسی در دنیاست. کتاب ‌پیاده‌روی و سکوت، در زمانه‌ی هیاهو، اثر ارلینگ کاگه یک نوع کتاب فلسفه است که راه‌رفتن ساده را با جهانی از تفکرات گسترده پیرامون معنای زندگی پیوند می‌دهد!

کاگه در این کتاب با پرسیدن سوالاتی چون: چرا راه می‌رویم؟ از کجا شروع کنیم؟ مقصد ما کجاست؟ از شما دعوت می‌کند تا در کنار او در مورد این مسائل تحقیق کنید. ارلینگ کاگه در این کتاب موضوع ساده‌ای مانند راه‌رفتن را نفس‌گیر و عمیق کرده است. او همچنین کتاب را با منابع فلسفی و علمی درآمیخته است بدون اینکه از عظمت صلح‌آمیز زیربنایی آن بکاهد.

این کتاب را می‌توان بیشتر یک مراقبه یا تقریباً شعر در مورد راه‌رفتن تلقی کرد، شما می‌توانید هر زمان که هوس کردید آن را برداشته و به طور تصادفی فصلی را برای الهام از راه رفتن انتخاب کنید. خواندن این کتاب شما را عاشق پیاده‌روی می‌کند و می‌آموزد اگر به درستی با آن درگیر شوید، می‌تواند یک تجربه معنوی بزرگ برایتان باشد.

کلام آخر

کتاب‌های غیرداستانی به قدری متنوع و زیادند که می‌توان از آن‌ها ده‌ها فهرست بلند بالا تهیه کرد. با این حال انتظار می‌رود کتاب‌های معرفی‌شده در این مقاله انتظار شما را از بهترین کتاب برای هدیه دادن برآورده کنند. چنانچه هنوز نتوانسته‌اید کتاب موردعلاقه و مطابق سلیقه خود یا دوستتان را پیدا کنید، مطمئنا مطالعه مقاله «معرفی برترین آثار ادبیات غیر داستانی (بخش اول)» و مقاله «معرفی برترین آثار ادبیات غیر داستانی (بخش دوم)» کارتان را آسان خواهد کرد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.