logo
راهنمای خرید منگنه و بررسی نکات مهم خریدراهنمای خرید منگنه و بررسی نکات مهم خرید
0

راهنمای خرید منگنه و بررسی نکات مهم خرید

مقدمه

مهم نیست چه کسب‌وکاری دارید، منگنه یکی از ضروریات هر دفتر است. منگنه از زمان اختراع خود در اوایل قرن نوزدهم راه درازی را پیموده و برای جا نماندن از عصر تکنولوژی، با گذشت زمان تکامل یافته است. امروزه منگنه هنوز هم بهترین راه برای بهم وصل کردن سندها و مدارک مهم به شمار می‌آید اما کاربردهای فراوان دیگری هم دارد.

اما در زمان خرید منگنه باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟ در این راهنما، ما گزینه‌های موجود را بررسی و به شما کمک می‌کنیم مناسب‌ترین منگنه را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

انواع منگنه (منگنه برای کاغذ)

منگنه رومیزی

اگر سابقه کار دفتری داشته باشید حتما با منگنه معروف مشکی‌رنگ فلزی هم کار کرده‌اید. این منگنه نمونه بارز یک منگنه رومیزی است. این مدل منگنه معمولا با سوزن 6/24 یا 6/26 کار کرده و می‌تواند بین 15 تا 20 ورق کاغذ را به صورت یکجا، منگنه کند. این مدل منگنه برای استفاده روی سطوح صاف طراحی شده و با فشار دادن بخش بالایی منگنه روی بخش پایینی آن کار می‌کند.

در هنگام خرید این مدل منگنه، به طول دهانه بالایی آن دقت کنید. هر چقدر قسمت بالایی منگنه (دهانه منگنه) طول بیشتری داشته باشد، می‌تواند تعداد سوزن بیشتری را در خود نگه دارد؛ در نتیجه می‌توانید مدت زمان بیشتری را به منگنه‌کردن بپردازید و نیازی نیست هر چند وقت یکبار سوزن منگنه خود را شارژ کنید.

از دیگر انواع منگنه رومیزی می‌توان به انواع کوچک‌تر یا همان منگنه مینی اشاره کرد. این مدل منگنه نیازمند سوزن کوچک‌تری است و تعداد صفحات کمتری را می‌تواند بهم متصل کند.

منگنه عمودی

منگنه‌ عمودی برخلاف منگنه‌زن رومیزی احتیاجی به سطح صاف برای منگنه زدن نداشته و بافشار دادن دو طرف منگنه به هم دیگر کار می‌کند. این مدل برای استفاده در دفترهای شلوغ که جایی برای قرار دادن منگنه وجود ندارد، انتخاب مناسبی است. تنها کافی است کاغذ را بین دو دهانه منگنه قرار داده و دو طرف آن را بهم فشار دهید.

از انواع دیگر منگنه عمودی که معمولا برای بسته‌بندی و بستن درِ کارتن‌ها از آن استفاده می‌شود، منگنه‌زن انبری است. در این مدل برای منگنه‌کردن، به جای فشار دادن اهرم بالایی، باید اهرم پایینی فشار دهید و نیازی به قرار دادن آن روی میز وجود ندارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود منگنه‌زن انبری به آسانی مورداستفاده قرار گرفته و قابلیت حمل بالایی داشته باشد.

اگر فکر می‌گنید این مدل منگنه قرار است زیاد در محل کارتان مورداستفاده قرار گیرد، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که دسته‌ای با پوشش پلاستیکی دارد. با این کار می‌توانید از خستگی دست در هنگام کار جلوگیری کنید. اما بهتر است بدنه تمام پلاستیکی این مدل را انتخاب نکنید. منگنه‌های پلاستیکی معمولا دوام و ماندگاری کمتری دارند و برای استفاده مداوم مناسب نیستند.

دسته‌بلند

اگر قصد دارید بورشور، مجله یا ورقه‌های بزرگ‌تر را منگنه کنید، منگنه‌های دسته‌بلند برای شما مناسب‌ترند. با استفاده از این مدل می‌توانید کاغذهای موردنظر را تا فاصله طولانی‌تری نسبت به منگنه‌های اداری استاندارد (معمولا تا 32 سانتی) منگنه کنید.

برقی

منگنه‌های برقی از قدرت انرژی الکتریکی برای منگنه‌کردن استفاده کرده و نیازی به اعمال نیرو به صورت دستی ندارند. اگر در دفتری کار می‌کنید که در آن نیاز به منگنه کردن مدارک زیادی وجود دارد و در طول روز مدتی طولانی‌ را به منگنه کردن مدارک گوناگون می‌پردازید، این منگنه مناسب شماست.

با این ابزار می‌توانید حجم زیادی از مدارک را در کمترین زمان و با صرف کمترین انرژی منگنه کنید. انواع کوچک‌تر این دستگاه قابلیت منگنه تا 20 صفحه و انواع بزرگ‌تر تا 100 صفحه را هم می‌توانند به صورت یکجا منگنه کنند. همچنین با استفاده از این نوع منگنه می‌توانید منگنه ‌کردن را به روش‌های گوناگون انجام دهید؛ برای مثال، زدن منگنه در کناره، وسط، گوشه و در شیرازه‌ی مدراک.

سایر انواع منگنه (منگنه‌کوب برای پروژه‌های بزرگ‌تر)

گروهی از انواع منگنه اندازه بزرگ‌تر، دوام و قدرت بیشتری دارند و برای پروژه‌های سنگین‌تر مثل ساخت کشو، روکش کردن مبلمان و … مناسب‌ترند. در ادامه می‌توانید با این منگنه‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنید.

منگنه‌کوب دستی

منگنه‌کوب دستی ظاهری شبیه به همه انواع منگنه‌کوب صنعتی دارد و با فشار دادن ماشه، منگنه‌ها را به سطح موردنظر وارد می‌کند. این منگنه سبک و خوش‌دست است و به آسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این مدل منگنه می‌توانید برای انجام پروژه‌های کوچک استفاده کنید. منگنه‌کوب دستی در سه مدل پلاستیکی (سبک و مقاوم در برابر ضربه)، استیل (محکم و مناسب برای کارهای سنگین) و آلومینیوم (قوی و مناسب کارهای سنگین) قابل تهیه است.

منگنه‌کوب برقی

منگنه‌کوب برقی از بهترین انتخاب‌ها برای انجام پروژه‌های سنگین‌تر به شمار می‌آید. این محصول به‌کارگیری سریع و آسانی دارد و در زمان وارد کردن منگنه به سطوح، قدرت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. از این دستگاه می‌توانید برای منگنه در نقاط باریک هم استفاده کنید.

منگنه‌کوب شارژی

منگنه‌کوب شارژی تمام مزایای مدل برقی را با آزادی‌عمل بیشتر در حمل و نقل و استفاده، در اختیار شما قرار می‌دهد. این محصول به سادگی و سرعت آماده به کار شده و قدرتی مضاعف در وارد کردن منگنه به سطوح دارد.

منگنه‌کوب بادی

منگنه‌کوب بادی قدرت بسیار بالایی دارد. این ابزار از منبع قدرت کمپرسور نیرو گرفته و نیروی زیادی برای فروکردن منگنه در سطوح سخت‌تر در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

منگنه‌کوب چکشی

برای استفاده از منگنه‌کوب چکشی باید با آن به سطح موردنظر ضربه بزنید. همانطور که از نامش پیداست، برای استفاده از این ابزار، کاربر باید آن را مانند یک چکش روی سطح موردنظر بکوبد تا منگنه وارد آن سطح شود. این دستگاه عملکرد خوبی در استفاده برای سطوح بزرگ‌تر داشته، به سادگی قابل حمل است و طرز استفاده آسانی دارد که انرژی زیادی از کاربر نمی‌گیرد.

انواع سوزن منگنه

سایز

یکی از مهم‌ترین موارد موقع خرید یک منگنه، دقت به اندازه سوزن آن است. موقع انتخاب سوزن منگنه با دو عدد مواجه می‌شوید. برای مثال سوزن مخصوص منگنه‌های اداری، معمولا 6/24 یا 6/26 است. این دو عدد، نشان‌دهنده ابعاد یا همان طول و عرض سوزن منگنه هستند. عدد اول از سمت چپ نشان‌دهنده اندازه عرض سوزن منگنه و عدد سمت راست هم طول پایه سوزن منگنه را نشان می‌دهد.

یعنی یک سوزن منگنه 6/26، پایه‌ی 6 میلی‌متری و پهنای 26 میلی‌متری دارد. ارتفاع پایه سوزن منگنه در واقع نشان‌دهنده ظرفیت آن در نگهداری تعداد کاغذ است. در لیست زیر می‌توانید با ظرفیت سوزن‌های منگنه در بهم وصل کردن تعداد کاغذهای استاندارد (80 گرم) آشنا شوید:

سایز منگنه ظرفیت نگهداری (تعداد برگه)
6/23 و 6/24 و 6/26 20 برگه
10/23 و 10/25 40-70 برگه
13/23 70-100 برگه
17/23 110-140 برگه
20/23 120-170 برگه
24/23 160-210 برگه
مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

همانطور که در جدول می‌بینید با بالاتر رفتن طول پایه سوزن منگنه، ظرفیت آن در نگهداری کاغذ، بالاتر می‌رود. در هنگام خرید و انتخاب منگنه، به این جدول مراجعه و با توجه به نیاز خود سایز منگنه مناسبتان را تهیه کنید. همچنین اگر منگنه‌ای دارید و می‌خواهید برای آن سوزن بخرید، به سایز منگنه توجه کنید. چون هر منگنه‌ای نیاز به یک نوع سایز سوزن دارد و سایزهای دیگر در آن جای نگرفته و قابل استفاده نخواهد بود.

شکل

سوزن منگنه معمولا در دو مدل تولید می‌شود؛ سرتخت و سرگرد. قسمت رویی سوزن منگنه سرتخت، مسطح و صاف است و از آن به طور عمومی در بهم متصل کردن اجسام استفاده می‌شود. اما سطح رویی منگنه‌های سرگرد منحنی است و برای محکم‌کردن سیم، لوله و سایر اجسام گرد بر سطوح صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های یک منگنه خوب

تکنولوژی ضد گیر کردن

گیرکردن منگنه از کلافه‌کننده‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند به راحتی در روند یک پروژه اختلال ایجاد کند. منگنه‌های گیرکرده به راحتی به کار نمی‌افتند و باز کردنشان از هم ممکن است دستتان را زخم کند. به همین دلیل است که اکثر منگنه‌ها از انواع رومیزی استاندارد تا منگنه‌کوب‌های مناسب کارهای سنگین، اخیرا با نوعی از فناوری ضد گیرکردن به بازار عرضه می‌شوند.

ظرفیت ورق

ظرفیت ورق منگنه‌ها از مدلی به مدل دیگر متفاوت است، بنابراین دانستن ظرفیت هر منگنه‌ای که انتخاب می‌کنید، ضروری است. یک منگنه دستی استاندارد تنها می‌تواند تا حدود 30 برگ را به طور یکجا به همدیگر متصل کند، در حالی که یک منگنه بزرگ‌تر می‌تواند به راحتی بیش از 200 صفحه را منگنه کند.

راحتی

استفاده از منگنه‌های دستی به طور منظم می‌تواند باعث شود دستتان درد گرفته یا خسته شود. با انتخاب یک منگنه با دستگیره یا اهرم مناسب، می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. برخی از انواع منگنه‌ کاملاً از فلز ساخته شده‌اند که دوام بالایی دارند اما ممکن است وزن بالایی داشته باشند یا نگه‌داشتنشان در زمان استفاده، سخت باشد.

بنابراین بهتر است به سراغ مدل‌های مدرن‌تر بروید. این مدل‌ها روی دسته، پوشش پلاستیکی داشته یا دارای اهرم‌ هستند تا منگنه‌کردن را برای شما ساده‌تر کنند.

دوام

یکی از مهم ترین مواردی که در زمان انتخاب منگنه باید در نظر گرفت، طول عمر آن است. ممکن است خرید مدل ارزان‌تر و صرفه‌جویی در کوتاه‌مدت جذاب‌تر به نظر برسد، اما هرچه بیشتر روی خریدتان هزینه کنید، منگنه شما دوام بیشتری خواهد داشت.

به‌علاوه، اگر روی یک منگنه باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید، به زودی خراب نشده و مجبور به تعویضش نخواهید بود. در هنگام خرید در نظر بگیرید که چند بار قرار است از آن استفاده کنید و چند ورق را به طور یکجا می‌تواند منگنه کند.

گارانتی

در حال حاضر انواع بزرگ‌تر منگنه یا همان منگنه‌کوب‌ها که برای پروژه‌های وسیع‌تر صنعتی به کار می‌روند دارای گارانتی هستند. بنابراین بهتر است هنگام جستجو برای خرید بهترین منگنه، این موضوع را هم در نظر داشته باشید.

داشتن سطح ضدمیکروب

اگر قرار است چندین نفر از یک منگنه اشتراکی استفاده کنند بهتر است از منگنه‌ای با سطح آنتی‌میکروبیال یا ضدمیکروب استفاده کنید. این مدل منگنه دارای یک عامل ضد میکروبی دارد که از لکه و بوی ناشی از رشد باکتری جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیری

باید اشاره کرد که کاربردهای انواع مختلف منگنه به همین لیست محدود نمی‌شود. برای مثال پای منگنه به صنعت پزشکی هم باز شده و در بعضی موارد به دلیل سریع‌تر بودن و ریسک عفونت کمتر، پزشکان از روش منگنه کردن زخم‌ها و بریدگی‌های بزرگ به جای بخیه کردن استفاده می‌کنند!

حالا که با انواع منگنه برای بهم متصل کردن اسناد اداری و پروژه‌های سنگین‌تر آشنا شدید، کدام مدل را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ لطفا نظر خود را در این زمینه با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.