logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های کشور اسپانیا
3

معرفی برترین رمان های کشور اسپانیا

آیا تاکنون برای پیدا کردن برترین رمان های کشور اسپانیا و سایر کشورها در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات اسپانیا و جهان مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود، مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند.

در سری مقالات برترین رمان های ادبی جهان سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، برخی از مشهورترین و برترین آثار ادبی کشور اسپانیا و سایر کشورهای جهان را به شما معرفی کنیم.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

 

رمان دن کیشوت اثر میگل دو سروانتس

«دُن کیشوت» نام حماسه ای جاودان از میگل دو سروانتس است که قسمت اول آن در سال 1605 و قسمت دوم آن در سال 1615، درست یک سال قبل از مرگ نویسنده چاپ شد. این رمان بزرگ به عقیده بسیاری از منتقدان از بزرگ ترین و بهترین رمان های ماجراجویانه تاریخ ادبیات جهان به شمار می رود و اولین کتاب مدرن تاریخ است.

دن کیشوت (با نام آلونسو کیشانو) نجیب زاده ی پیری است که بعد از خواندن داستان های پهلوانی، با شور و هیجان بسیار، زره و کلاه خود می پوشد و شمشیر به دست می گیرد و سوار بر اسب می شود. او در راه جستجوی وقایع و اتفاقات پهلوانی، سر به دشت و بیابان می گذارد. در این حین، خدمتکار همیشه همراه­ و بداخلاقش، سانکوپانزا، را با خود به این جستجو می برد. سانکوپانزا علارغم ساده لوح بودنش، و بر خلاف ارباب اش، در دنیای واقعیت ها زندگی می­کند. سروانتس نیز به طرز بی نظیری، این تضاد را در بحث ها و اعمال این دو شخصیت نشان داده است و در جای جای کتاب، شروع به فسلفه بافی و تحلیل دنیا از دید متضاد این دو نفر کرده است.

رمان دُن کیشوت را می توان اثری حماسی و پهلوانی، طنز و هجو، عاشقانه و اخلاقی دانست. راوی این رمان نیز سوم شخص و خود سروانتس است اما در مواقع سخنوری دُن کیشوت، زاویه دید رمان به اول شخص تغییر می کند.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری


رمان شیفتگی ها اثر خابیر ماریاس

رمان «شیفتگی ها»، در کنار رمان قلبی به این سپیدی، معروف ترین اثر خابیر ماریاس است که در سال 2011 منتشر شد. ماریاس بابت نوشتن این رمان، موفق به دریافت جایزه ی بین المللی ادبیات دوبلین و نامزدی جایزه ی حلقه ی منتقدین ادبیات آمریکا شده است.

رمان شیفتگی ها روایتی است اول شخص از زبان زنی به نام ماریا دولز که داستانی غیرخطی و چند سبکی دارد. ماریا دولز روزی در کافه ای که در آنجا صبحانه می خورد، زوجی را مشاهده می کند که در نظرش بی نقص می آیند و شیفته ی آن ها می شود. در ادامه ی داستان و پس از ایجاد این ارتباط دورادور و عجیب میان ماریا و این زن و مرد، آن مرد به طرز عجیبی با ضربات چاقو کشته می شود. ماریا در صدد است تا به زن جوان دلداری بدهد و به دنبال قاتل بگردد اما تا انتهای رمان، ماریا به طور مرتب نظر خواننده را در انتخاب شخص قاتل تغییر می دهد و خابیر ماریاس یک رمان معمایی تمام عیار را به مخاطب عرضه می کند.

 

رمان خانواده پاسکوآل دوآرته اثر کامیلو خوسه سلا

کتاب «خانواده پاسکوآل دوآرته» رمانی کوتاه نوشته کامیلو خوسه سلا است که در سال 1942 منتشر شد و از همان ابتدا در کشور اسپانیا توقیف شد! سلا موفق به دریافت جوایز بسیاری از جمله نوبل ادبیات در سال 1898، جایزه ی استوریاس در سال 1987 و جایزه ی میگل دو سروانتس در سال 1995 شده است. خانواده ی پاسکوآل دوآرته را می توان نسخه ای گوتیک، خون آلود و بسیار سیاه تر از رمان «بیگانه» اثر آلبر کامو دانست!

محوریت اصلی رمان را فردی به نام پاسکوآل دوآرته تشکیل می دهد که در وضعی اسفناک در خانواده ای خشن و بدبخت بزرگ شده است. رمان به طور کلی شامل فجایع زندگی پاسکوآل و خانواده اش است که گویا تمامی ندارد! پاسکوآل در خلال روایت گذشته و سرنوشت خانواده اش، از قتل های متعددی که مرتکب شده است پرده برداری می کند. اما این همه ی ماجرا نیست! این رمان در لابه لای صحنه های سیاه و دلهره آورش، موضوعات فلسفی و روان شناسانه ی بسیاری را مورد واکاوی قرار می دهد. همچنین، می توان رمان خانواده پاسکوآل دوآرته را یکی از رمان های برتر مکتب ادبی اگزیستانسیالیسم در نظر گرفت.

 

رمان سایه ی باد اثر کارلوس روئیث ثافون

«ملاقات و تلاقی گابریل گارسیا مارکز با امبرتو اکو و خورخه لوئیس بورخس برای یک نمایش جادویی و بسیار بزرگ!»، این تعریف مجله نیویورک تایمز از رمان «سایه ی باد» اثر کارلوس روئیث ثافون است!

سایه ی باد در واقع رمانی است در ژانر معمایی و گوتیک که با تکنیک داستان در داستان نوشته شده است. شخصیت اصلی این داستان کودکی ده ساله است به نام دانیل سمپره که پدری کتاب فروش دارد. دانیل که در دنیای در حال ترمیم پس از جنگ اسپانیا و همراه با غم از دست دادگی مادرش در چهارسالگی زندگی می کند، غرق در کتاب شده است. روزی دانیل همراه با پدرش، به «قبرستان کتاب های فراموش شده» می رود و رمانی به نام سایه ی باد اثر خولین کاراکس را پیدا می کند. او تمام شب را به خواندن این رمان عجیب می پردازد و در ادامه ی داستان به دنبال دیگر کتاب های این نویسنده و شناختن اوست که ماجراهای جذاب او تازه شروع می شوند.

رمان سایه ی باد یکی از پرفروش ترین و بهترین رمان های اسپانیایی معاصر است که در سال 2001 منتشر شد. تاکنون بیش از 15 میلیون نسخه از این رمان در سراسر دنیا به فروش رفته و به بیش از 40 زبان مختلف دنیا ترجمه شده است. این رمان اولین قسمت از مجموعه سه گانه ی «قبرستان کتاب های فراموش شده» است.

 

رمان سربازان سالامیس اثر خاویر سرکاس

رمان «سربازان سالامیس» بهترین رمان خاویر سرکاس است که در سال 2001 منتشر شد. نام این رمان کنایه ای است به جنگ سالامیس که در آن، سپاه آتن ایرانیان را شکست می دهند. این کتاب نیمه داستانی و نیمه گزارشی است تاریخی که در بعضی مواقع، مرز میان رویا و واقعیت در آن از بین می رود.

اولین قسمت رمان به شخصیت خیالی و خود دیگر نویسنده به نام خاویر سرکاس اختصاص داده شده است که در حال مصاحبه با پسران «مازاس» است. سرکاس در خلال این مصاحبه ها، از فرار مازاس از حکم اعدام توسط جمهوری خواه ها و پس از جنگ داخلی اسپانیا، به کمک یک سرباز گمنام سخن می گوید. این روایت به قدری برای سرکاس جذاب می شود که به طور وسواسی به دنبال پیدا کردن این سرباز می رود. قسمت دوم رمان به زمان گذشته و در حین جنگ داخلی آمریکا می رویم و زندگی نامه ای نفس گیر از مازاس را می خوانیم. در قسمت سوم رمان، پس از نوشتن زندگی نامه ی مازاس توسط سرکارس، باز هم شاهد جستجوی جذاب سرکاس برای فهمیدن تمامی رازهای فرار مازاس هستیم که در این راه، به رازهای تاریخی زیادی در مورد خود جنگ داخلی اسپانیا پی می برد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.