logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های کشور ایتالیا
2

معرفی برترین رمان های کشور ایتالیا

آیا تاکنون برای پیدا کردن رمان های برتر کشور ایتالیا در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات ایتالیا مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند. در این سری مقاله ها سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، تعدادی از مشهورترین و برترین رمان های کشور ایتالیا را به شما معرفی کنیم.

وجدان زِنو اثر ایتالو اسووو

رمان «وجدان زنو» شناخته شده ترین اثر ایتالو اسووو است که در سال 1923 منتشر شد. ایتالو اسووو دوست نزدیک جیمز جویس بزرگ بود و به همین دلیل نیز، در رمانش، راه مکتب ادبی مدرنیسم را پیش می گیرد. این رمان که با هزینه ی شخصی اسوو در ایتالیا منتشر شده بود، در ابتدا مورد استقبال قرار نگرفت اما با کمک جیمز جویس فروش آن در فرانسه بالا گرفت. وجدان زنو از بهترین نمونه های رمان های روان شناسانه-فلسفی قرن بیستم است.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

"زنو کوزینی" پیرمردی عجیب و غریب است که به علت مشکلات روانی اش در رابطه با پدرش، شغلش و حتی توتون، به دکتر.س، که یک روان شناس است مراجعه می کند. دکتر از زنو می خواهد که زندگی خود را روی کاغذ بیارد و خودزندگی نامه ی خود را بنویسد اما زنو در نیمه های راه این کار را رها می کند.

دکتر خشمگین می شود و دست نوشته های زنو را منتشر می کند. ما در این رمان در واقع با خودزندگی نامه ی زنو کوزینی رو به رو هستیم. خط داستانی کتاب ساده است اما محتوای آن به طرز حیرت انگیزی روان شناسانه و فلسفی ست. وجدان زنو یکی از دلنشین ترین رمان های فلسفی و روان شناسانه ی قرن بیستم است.

اگر شبی از شب های زمستان مسافری اثر ایتالو کالوینو

رمان «اگر شبی از شب های زمستان مسافری» شاهکاری اعجاب انگیز از ایتالو کالوینو است که در سال 1979 منتشر شد. این رمان که به سبک داستان در داستان نوشته شده است، مرز های بین واقعیت و رویا را به طرزی باور نکردنی می شکند؛ تا جایی که حتی در شروع رمان، نویسنده با مخاطب شروع به حرف زدن می کند! این رمان را یکی از بهترین نمونه های ادبیات پست مدرن می دانند.

داستان با مقدمه ای طنازانه از کالوینو آغاز می شود که پاراگراف ابتدایی آن بدین شکل است:

«تو داری شروع به خواندن داستان جدید ایتالو کالوینو، اگر شبی از شب های زمستان مسافری، می کنی. آرام بگیر. حواست را جمع کن. تمام افکار دیگر را از سر دور کن. بگذار دنیایی که تو را احاطه کرده در پس ابر نهان شود.»

این رمان تودرتو در مورد شخصی به نام "کتاب خوان" است که در حال مطالعه ی رمان اگر شبی از شب های زمستان مسافری است و تصور می کند ایتالو کالوینو نویسنده ی آن است؛ اما به زودی به اشتباه خود پی می برد.

در ادامه، چرخه ی بسیار جذاب کتاب خواندن این شخص را دنبال می کنیم که مرتب کتاب خود را در کتاب فروشی عوض می کند اما باز متوجه می شود که کتابی اشتباهی را گرفته است! این رمان یکی از خاص ترین و متفاوت ترین ساختارهای رمان های پست مدرنیستی را دارد و خواندن آن تجربه ای بسیار خاص را برای مخاطب به ارمغان می آورد.

آنک نام گل اثر امبرتو اکو

رمان «آنک نام گل» شناخته شده ترین رمان امبرتو اکو است که در سال 1980 منتشر شد. فروش بیش از 50 میلیون نسخه از این رمان بزرگ در سراسر دنیا موجب شده است تا نام آن در لیست پرفروش ترین رمان های تاریخ ادبیات ایتالیا و جهان قرار بگیرد. امبرتو اکو به دلیل نوشتن این رمان برنده ی جایزه ی معتبر ادبیات ایتالیا، استرگا، نیز شده است.

آنک نام گل رمانی پست مدرن در ژانرهای معمایی و جنایی، گوتیک و تاریخی است. جریانات رمان در سال 1327 میلادی و در صومعه ای وهم آلود اتفاق می افتد. داستان با اتهام کفر و الحاد به خانواده ی فرانسیسکان شروع می شود که فردی به نام "برادر ویلیام" مسئول بررسی و تحقیق در این مورد می شود.

در ادامه ی رمان، هفت قتل نامعقول اتفاق می افتد که این موضوع باعث پیچیدگی روند تحقیقات برادر ویلیام می شود. برادر ویلیام با استفاده از منطق و فلسفه، نمادشناسی و رمزگشایی متون، سعی بر حل این ماجرای عجیب و غریب دارد. از ویژگی های منحصر به فرد این رمان نیز ارجاعات بسیار زیاد نویسنده به تاریخ، هنر، فلسفه و… است که طنزی سیاه آن ها را همراهی می کند.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری


دوست باهوش من اثر النا فرانته

رمان «دوست باهوش من» اولین رمان از چهارگانه ی ناپل اثر النا فرانته است که در سال 2011 منتشر شد. رمان های این مجموعه ی چهارگانه تاکنون در 40 کشور مختلف، فروشی بالای 10 میلیون نسخه را تجربه کرده اند. رمان دوست باهوش من روایتی است صمیمانه و چشم نواز از زنی به نام "النا" و دوست دوران کودکی اش "لیلا".

النا فرانته یکی از موفق ترین نویسندگان جوان ایتالیایی است که نامزد دریافت جایزه ی بین المللی ادبیات دوبلین و استرگا نیز شده است. تمامی رمان های مجموعه ی ناپل، داستانی بهم پیوسته دارند و در قالب مکاتب ادبی مدرنیسم و فمنیسم و ژانرهای درام و تاریخی قرار می گیرند.

فرانته با قلمی بی نظیر و جادویی به شرح و توصیف مفاهیمی مانند دوستی در بستر فرهنگ و ادبیات ایتالیا پرداخته است. این رمان و 3 رمان بعدی زندگی پرفراز و نشیب النا را روایت می کند. در دوست باهوش من پسربچه ای خبر گم شدن لیلا را به النا می دهد و این موضوع شروعی می شود برای بازیابی خاطرات سیاه و سفید النا از لیلا و کودکی پر مخاطره اش.

پوست اثر کورتزیو مالاپارته

رمان «پوست» توشته ی کورتزیو مالاپارته یکی از برجسته ترین آثار ادبیات در دو قرن اخیر اروپاست؛ یکی از ماندگارترین و پرخواننده ترین، معروف ترین و ملعون ترین، زیباترین و دهشتناک ترین رمان ها! رمان پوست برای اولین بار در سال 1949 منتشر شد.

مالاپارته یکی از جنجالی ترین نویسندگان ایتالیایی در دوره ی جنگ جهانی دوم بود که ابتدا، از فاشیسم حمایت کرد اما رفته رفته از جبهه ی فاشیستی فاصله گرفت و ضد نازی ها نیز مطالبی نوشت که موجب تبعید و زندانی شدنش شد. همچنین، رمان پوست نامزد دریافت جایزه ی معتبر استرگا نیز شده است.

روایت کتاب پوست در طول مدت جنگ جهانی دوم جریان دارد؛ زمانی که نیروهای متفقین به ایتالیای فاشیستی حمله کرده است. راوی، خود نویسنده، به عنوان افسری در خدمت نیروهای ضدفاشیستی است و در شهر ناپل و روی ویرانه های جنگ، به روایت قصه اش می پردازد.

هر فصل داستان روایتی کوتاه و بسیار هولناک و در عین حال هجوآمیز از جنگ را برای خواننده نقل می کند. نویسنده در اول رمان، جنگ را شبیه طاعونی دانسته است و در ادامه، بسیاری از فجایع انسانی و اخلاقی جنگ مورد نیشخند و انتقاد قرار می گیرد؛ از انسان هایی که برای بدست آوردن توجه نیروهای آمریکایی دست به هرکار پستی می زنند تا زنانی که بچه های خود را می فروشند.

آثار مالاپارته تراژیک است و تلخ. در همه ی آثار او ردپای تاریخ جنگ های جهانی و تجربیات هولناک نویسنده کاملا مشهود است، اما شیوه ی برخورد این نویسنده با این فجایع انسانی عادی نیست. او بجای روایت پرسروصدا و ناراحت کننده ی جنگ، به طنز سیاه، نیش‎ خند گونه و حتی اذیت کننده ای پناه می برد که نمونه اش را در کمتر داستانی می توان مشاهده کرد.

همچنین رمان «قربانی» از همین نویسنده، در بسیاری از لیست های برترین رمان های تاریخ ادبیات ایتالیا قرار گرفته است.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.