logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های کشور ایران
1

معرفی برترین رمان های کشور ایران

آیا تاکنون برای پیدا کردن رمان های برتر کشورایران در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات ایران مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند. در این سری مقاله ها سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، تعدادی از مشهورترین و برترین رمان های کشور ایران را به شما معرفی کنیم.

بوف کور اثر صادق هدایت

«بوف کور» شناخته شده ترین اثر صادق هدایت است که در سال 1973 میلادی، سال ها پس از نگارش آن، منتشر شد. این رمان در سبک سورئالیسم نوشته شده و تک گویی یک راوی است که در انزوا و تنهایی به سر می برد. در واقع این رمان روایتی غیرقابل اعتماد دارد به طوریکه خواننده در میان خیال و واقعیت سرگردان است.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

کتاب با این جمله ی مشهور شروع می شود: «در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره روح را در انزوا می خورد و می تراشد». بسیاری بوف کور را برجسته ترین اثر ایرانی قرن بیستم می دانند که منتقدان زیادی نمادها و لایه های پیچیده ی آن را شرح داده اند. رمان بوف کور به 32 زبان زنده ی دنیا ترجمه شده است.

سووشون اثر سیمین دانشور

داستان «سووشون» در شیراز و در سال های پایان جنگ جهانی دوم رخ می دهد. سیمین دانشور داستانی چندوجهی آفریده و در دل این داستان، مشکلات ایران تحت اشغال متفقین را بیان می کند. داستان با زبانی ساده و روان و از زاویه ی دانای کل، زندگی "زری" و "یوسف" را حکایت می کند.

کتاب دارای شخصیت پردازی بسیار قوی است به گونه ای که نام شخصیت ها برای همیشه در ذهن ماندگار می شود. همچنین، نویسنده هر یک از شخصیت ها را نماینده ی جامعه ی پریشان ایران دانسته است. سیمین دانشور با چیره دستی، رمانی خانوادگی، سیاسی و اجتماعی نگاشته و در طول داستان به سنت، جغرافیا، اقتصاد و روابط انسانی پرداخته است.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری

دایی جان ناپلئون اثر ایرج پزشکزاد

رمان «دایی جان ناپلئون» نوشته ی ایرج پزشکزاد، طنزی است درخشان که زندگی چند خانواده ی نسبتا مرفه را در یک باغ درون شهر تهران روایت می کند. داستان از زاویه ی خواهرزاده ی دایی جان بیان می شود که دلباخته ی "لیلی"، دختر دایی جان ناپلئون، می­شود.

او عشق خالصانه ی خود به لیلی را همراه با حجم انبوهی از اتفاقات که در پس زمینه ی آن در جریان است، شرح می­دهد. کتاب دایی جان ناپلئون، هجوی اجتماعی و بازتاب دهنده ی افکار عمومی و اوضاع اجتماعی ایران در دوران جنگ جهانی دوم است.

دایی جان مرد پریشان احوالی است که به دلیل ناکامی هایش در زندگی واقعی، در ذهنش از خود ناپلئونی ساخته است و گمان می کند که انگلیسی ها قصد نابودی اش را دارند. این اثر از کشش داستانی بالایی برخوردار است و فروش بالای آن حاکی از محبوبیت این اثر بین خوانندگان ایرانی ست.

ملکوت اثر بهرام صادقی

رمان «ملکوت» نوشته ی بهرام صادقی از جمله رمان های کوتاه و کم نظیر ایرانی و محصول سال های پس از کودتای 28 مرداد است. در این رمان فضای سیاسی و اجتماعیِ آکنده از یاس، ابتذال و روزمرگی به نمایش گذاشته شده است. اگرچه این کتاب در ظاهر رمانی سوررئال و نمادگرایانه است، اما میان جهان تخیلی رمان و جهان واقعی، روابط معناداری قابل تشخیص است.

رمان ملکوت در شش فصل نوشته شده است که داستان با حلول جِن در بدن آقای "مودت" آغاز می­شود. در این فصل در خلال مراجعه به مطب "دکتر حاتم"، با دوستان آقای مودت بیشتر آشنا می شویم. زاویه ی دید داستان دائم در حال تغییر است. بهرام صادقی در این تنها رمان بلند خود، به موضوعاتی چون مرگ و زندگی، خدا و شیطان و جدال خیر و شر می پردازد.

ثریا در اغما اثر اسماعیل فصیح

کتاب «ثریا در اغما» یکی از بهترین آثار اسماعیل فصیح است که بارها چاپ شده و جزو پرخواننده ترین آثار ایرانی به شمار می رود؛ به طوری که در سال انتشار آن به چاپ چهارم رسید. کتاب ثریا در اغما راجع به مردی به نام "جلال آریان"، کارمند شرکت نفت آبادان است که در آخرین روزهای پاییز 59 به پاریس می رود.

او در صدد است تا وضعیت درمانی خواهرزاده اش "ثریا" را، که زن جوانی است، سر و سامان بخشد. کتاب با نثری روان و بیانی قدرتمند به موضوعاتی چون مهاجرت و دوری از وطن می پردازد.

کلیدر اثر محمود دولت آبادی

کتاب «کلیدر» اثر محمود دولت آبادی، یک رمان تاریخی 3000 صفحه ای است که حجیم ترین رمان فارسی به شمار می رود. این کتاب در سبک رئالیسم نوشته شده و دارای زبانی حماسی است. این کتاب بیش از 60 شخصیت دارد که دولت آبادی تمام و کمال به آن ها پرداخته است. دولت آبادی خود معتقد است این کتاب کامل ترین کاری است که تصور می کرد بتواند انجام دهد.

در این رمان 10 جلدی، زندگیِ شخصیتی به نام "گل محمد" به تصویر کشیده می شود. گل محمد و همراهانش افرادی هستند که برای حمایت از دهقانان و فقیران، علیه خان ها و ارباب های محلی مبارزه می کنند. در رمان کلیدر چالش ها، درگیری های ذهنی و سراسیمگی گل محمد نشان داده می شود. محمود دولت آبادی آثار درخشان دیگری چون «جای خالی سلوچ»، «سلوک» و… دارد.

سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

کتاب «سمفونی مردگان» نوشته ی عباس معروفی، رمانی است به سبک جریان سیال ذهن که نویسنده اش را به شهرت رساند. درون مایه ی اصلی این کتاب تفاوت دیدگاه های پدران و پسران از یک سو و اختلاف برادران از سوی دیگر است. داستان سمفونی مردگان روایتی از زوال خانواده ای متوسط به نام "جابر اورخانی" در اردبیل است.

شخصیت اصلی داستان شاعر جوانی به نام "آیدین" است که از قضا مانند هم نسلان روشنفکر خود درگیر تناقضات و کشمکش های بسیاری با خانواده و دنیای اطرافش است. کتاب «سال بلوا» هم یکی دیگر از آثار درخشان ادبیات فارسی از عباس معروفی است.

شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی

رمان «شوهر آهو خانم» نخستین اثر علی محمد افغانی است و از همان ابتدا با استقبال بی نظیری در بازار کتاب مواجه شد. انتشار شوهر آهو خانم در سال 1961 حادثه ای مهم در بازار کتاب و ادبیات داستانی قلمداد می شود. داستان در کرمانشاه رخ می دهد.

درون مایه ی اصلی آن با واقعیت های زندگی در لایه های پایین جامعه ارتباط نزدیکی دارد و در نکوهش آئین چند همسری است. در این رمان مناسبات خانوادگی و ضوابط احساسی و عاطفی به زیبایی بازنمایی شده اند. علی محمد افغانی زبانی روان و شیرین دارد و قلم نویسنده در ساختن تصاویر و شرح جزئیات بسیار توانا است.

در رمان شوهر آهو خانم علارغم فراوانی عناصر رئاليستی، برخی از جنبه های ديگر مكاتب ادبی، به ويژه جنبه های رمانتيک به چشم می آیند. فلسفه بافی بعضی از شخصيت ها، وصف های مبالغه آميز رمانتيک، پرداختن به تخيّلات و… به جذابیت رمان می افزاید. این رمان همچنین، جایزه ی بهترین رمان سال را از آن خود کرد.

همنوایی شبانه ارکستر چوب ها اثر رضا قاسمی

رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوب ها» اثر رضا قاسمی، که برخی آن را بهترین کتاب ایرانی در 20 سال اخیر می دانند، رمانی پست مدرن و سوررئالیستی است. رمان همنوایی شبانه ارکستر چوب ها در سال 1380 برنده­ جایزه ی بهترین رمان بنیاد گلشیری شده است.

این داستان درباره ی مردی چهل ساله به اسم "یدالله" است که در زیرشیروانی ساختمانی در فرانسه زندگی می کند و اکثر ساکنان آن ایرانی هستند. رمان در عین بررسی روابط ایرانیان مهاجر در فرانسه، عوالم روحی و روانی آن ها را بررسی می کند و در خلال آن، به موضوعاتی همچون روابط جنسی، سیاست و زندگی اجتماعی مهاجران ایرانی اشاراتی دارد.

چشم هایش اثر بزرگ علوی

رمان «چشم هایش» معروف ترین و محبوب ترین کتاب بزرگ علوی است که روایتی ساده و خواندنی دارد. در قسمت ابتدایی رمان، شهر تهران و خفقان حاکم بر آن توصیف می شود. نقاش معروف استاد "ماکان" در حالیکه بیش از سه سال در تبعید بود، به شکل مشکوکی می میرد.

از استاد ماکان تابلویی به نام "چشم هایش" به جا می ماند که راوی در پی کشف راز این تابلو می باشد. کتاب چشم هایش تصویری واقع گرایانه و ملموس از ایران در دوره ای معاصر نویسنده است.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.