logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های کشور چک
1

معرفی برترین رمان های کشور چک

آیا تاکنون برای پیدا کردن رمان های برتر کشور چک در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات کشور چک مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند. در این سری مقاله ها سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، تعدادی از مشهورترین و برترین رمان های کشورچک را به شما معرفی کنیم.

محاکمه اثر فرانتس کافکا

فرانتس کافکا نویسنده ی آلمانی زبان اهل کشور چک بود. او به طور قطع مشهورترین نویسنده ی تاریخ ادبیات کشور چک است که دو اثر او، رمان «محاکمه» و داستان بلند «مسخ»، در بسیاری از لیست های برترین آثار تاریخ ادبیات جهان دیده می شوند. محاکمه نام مشهورترین رمان کافکا است که در سال های 1915 و 1916 نوشته شد و برای اولین بار در سال 1925 منتشر شد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

کافکا در رمان محاکمه، روایتی هولناک از زندگی یک کارمند ساده ی بانک به نام "یوزف ک." را روایت می کند. یوزف بامداد یک روز عادی به ارتکاب به جرمی نامشخص، متهم شده و بازداشت می شود. او ابتدا فکر می کند که به سادگی می تواند از بی گناهی خود دفاع کند و خود را مبرا سازد اما زهی خیال باطل!

یوزف به زودی خود را در پازلی تودرتو در میان دستگاه قضاوتی بسیار عجیب و گنگ پیدا می کند که نه از محاکمه کنندگان خود اطلاع درستی دارد و نه حتی از جرم خود. این ماجرای سرسام آور تا آنجایی پیش می رود که خود یوزف نیز دیگر نمی داند که بی گناه است یا گناهکار.

کافکا در رمان محاکمه، نهایت هنر خود را در به تعلیق درآوردن خواننده در دنیای اسرارآمیزش به کار بسته است. این رمان با آنکه، مانند بسیاری از نوشته های کافکا، ناتمام است، داستانی فلسفی، نمادین و انتقادی بسیار جذاب و مهیجی را به خواننده ارائه می دهد.

شوایک اثر یاروسلاو هاشک

کتاب «شوایک» یکی از بهترین رمان های طنز و هجوآمیز ادبیات کشور چک است که در بازه سال های 1921 تا 1923 منتشر شد. یاروسلاو هاشک قصد داشت تا این رمان را در قالب شش جلد منتشر کند اما او تا پایان عمر موفق به انتشار تنها چهار جلد از آن شد. بعد از مرگ نویسنده، این رمان توسط چند هنرمند به صورت مصوّر درآمد. شوایک پرترجمه ترین رمان ادبیات کشور چک است که به بیش از 50 زبان مختلف ترجمه شده است.

شوایک سربازی ساده دل و ساده لوح است که نویسنده، روایت ماجراهای طنز او را در خلال جنگ جهانی اول نقل می کند. شوایک سربازی در مرز کشورهای اتریش-مجارستان است که فضایی بسیار ملتهب از اختلافات نژادی دارد. بسیاری از شخصیت ها و موقعیت های طنز این رمان را، نویسنده از تجربیات خود در ارتش پیاده نظام اتریش-مجارستان اقتباس کرده است.

شوایک شخصیتی دوگانه دارد و دائم در حال احمق نشان دادن خود و استفاده از طعنه و کنایه است تا در میان مافوق های خود مورد مقبولیت واقع شود. یاروسلاو هاشک با نوشتن این رمان به زبان طنز، پوزخند بسیار صریحی را بر پوچی و بیهودگی مفهوم جنگ و چارچوب های فکری انسان های معاصرش زده است.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری

بار هستی (سبکی تحمل ناپذیر هستی) اثر میلان کوندرا

کتاب «بار هستی» مشهورترین و خاص ترین رمان میلان کوندرا است که در سال 1984 منتشر شد. بار هستی روایتی است از جراحی موفق به نام "توما" و عشق همزمان و متفاوتش به دو زن؛ عکاسی به نام "ترزا" و معشوقه ی آزاداندیش و هنرمندش "سابینا".

رمان با اشاره به فلسفه ی فردریش نیچه و نظریه «بازگشت ابدی» او شروع می شود و رمان حول محور این نظریه به پیش می رود. رمان با آشنایی عجیب و غریب توما و ترزا و سپس زندگی مشترک آن ها شروع می شود که رفته رفته به وضعیتی وخیم و بیمارگونه می انجامد. در این حین، توما رابطه ای نامشروع با سابینا دارد و این روند، موجب شکستگی شخصیت توما به دو نیم و بروز دغدغه های وجودی در او شده است.

واکاوی استثنایی روح و جان شخصیت های رمان، تحلیل برخی از مشکلات عاطفی جامعه در خلال داستان، غیر خطی بودن روایت و تعویض زاویه دید رمان و راوی ها، از جذاب ترین ویژگی های این رمان فلسفی-روان شناسانه است. بسیاری از دیگر آثار میلان کوندرا مانند رمان های «جاودانگی» و «کتاب خنده و فراموشی» نیز در لیست های برترین رمان های تاریخ ادبیات کشور چک به چشم می خورند.

تنهایی پر هیاهو اثر بهومیل هرابال

رمانی راجع به کتاب ها و یک کتاب خوان پیر و خاص! کتاب «تنهایی پر هیاهو» شناخته شده ترین اثر بهومیل هرابال است که در سال 1976 به صورت زیرزمینی (به دلیل سانسور حکومت) و در سال 1989 به صورت رسمی منتشر شد. تنهایی پر هیاهو داستانی مابین رئالیسم و سورئالیسم دارد و روایتی است از انزوا و فجایع جنگ.

"هانتا"، راوی اول شخص رمان، پیرمردی آرام و منزوی است که کارش خمیر کردن کتاب ها و کاغذهای باطله است. علارغم شغل زمخت خود، هانتا عاشق کتاب هاست و هر کتاب خوبی را که پیدا می کند، برای خود بر می دارد. او کلکسیونی از کتاب های خوب در خانه ی خود دارد که به گفته ی خود، وزن آن ها چندین تُن می شود و نگران است که شبی قفسه ها فرو ریخته و زیر کتاب ها مدفون شود!

هانتا که عاشق علم و دانش است و بسیاری از کتاب های با ارزش را از دست دستگاه پِرس نجات داده  است، زندگی و گذشته ای غمناک دارد. داستان، زمانی به اوج خود نزدیک می شود که سخن از دستگاه پِرسی جدید به میان می آید و هانتا دیگر نمی تواند کتاب ها را نجات دهد؛ که در نهایت به پایانی بسیار غیرمنتظره و نفس گیر منجر می شود.

کارخانه مطلق سازی اثر کارل چاپک

کتاب «کارخانه مطلق سازی» اثر کارل چاپک برای اولین بار در سال 1922 منتشر شد. وقایع رمان در زمان آینده، سال 1943 میلادی، روایت می شود. داستان کلی کتاب در مورد اختراعی بزرگ است. این اختراع نوعی دستگاه تولید انرژی (کربوراتور) است؛ که می تواند «ماده» را تا به انتها تجزیه و نابود کرده و انرژی ارزان و زیادی را تولید کند.

متاسفانه این دستگاه عیبی بزرگی نیز دارد و آن تولید چیزی است به نام «مطلق». «مطلق» یک جوهره ی روحانی است که به گفته ی برخی از فیلسوفان دینی، می تواند به همه چیز سرایت کند و بر ذهن و مواد، تاثیرات عمیق و وحشتناکی بگذارد.

کارل چاپک این رمان را به سبکی گزنده و انتقادی نسبت به سیاست های روز دنیا، مخصوصا اوضاع اجتماعی و سیاسی آمریکا نوشت. او در عرصه ی سیاست نیز فعال بود و به شدت، دو حزب فاشیسم و کمونیسم را مورد انتقاد قرار می داد.

این نویسنده ی اهل چک در نمایش نامه ی «ربات ها» برای اولین بار کلمه ی ربات را به جهانیان معرفی کرده است. کارل چاپک علارغم اینکه که هفت بار نامزد دریافت جایزه ی نوبل ادبیات شده بود، هیچ گاه موفق به دریافت آن نشد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.