logo
برچسب ها:
چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟
19

چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

برای هر دانش آموزی افزایش ساعت مطالعه، یکی از بزرگترین چالش هاست، چراکه میزان مطالعه هر شخصی یکی از عادت های اوست و همه می دانیم که تغییر عادت ها چقدر سخت و دشوارند. درست کردن یک عادت خوب ماه ها و شاید سال ها زمان می برد. بعضی وقت ها وقتی ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور را می شنویم، احساس می کنیم که این ساعات مطالعه بالا دست نیافتنی هستند.

در این مقاله می خواهیم درباره یک تکنیک برای افزایش ساعت مطالعاتی و ایجاد یک عادت بهتر در خودمان صحبت کنیم. شاید افزایش ساعت مطالعه کنکور، بخصوص در روزهای بعد از عید تا کنکور که کنکوری ها زمان بیشتری برای خودشان دارند (زمان کمتری به مدرسه و کلاس و … می گذرد) دغدغه اصلی باشد.

 

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

برنامه ریزی برای درس خواندن

قدم اول بدون شک این است که از روی برنامه درس بخوانید. برنامه ریزی باعث می شود شما معیاری برای مقایسه داشته باشید. در واقع با برنامه ریزی هر لحظه خودتان را با خودتان مقایسه می کنید. چرا که برنامه رو خودتان با شناخت از توانایی های خودتان نوشته اید و حالا اگر از برنامه جا بمانید، یعنی خیلی خوب از توانایی هایتان استفاده نکرده اید.

مقاله مرتبط: برنامه ریزی برای شرکت در یک آزمون آزمایشی

حالا برسیم به تکنیکی که با آن می خواهیم ساعت مطالعه مان را افزایش دهیم

 

روش افزایش ساعت مطالعه

هفته اول – نیم ساعت به میزان مطالعه در روز خود اضافه کنید.

فرض کنیم شما الان روزی ۳ ساعت مطالعه می کنید و این کار برای شما کار سختی نیست. هفته اول سعی کنید مطالعه روزانه خود را به روزی 3/5 ساعت برسانید و میزان مطالعه روزانه خود را یادداشت کنید.

برای بالا بردن ساعات مطالعه در روزهای اولیه به چند نکته دقت کنید:

  1. سعی کنید بازدهی مطالعه خود را افزایش دهید. برای بالا بردن بازده مطالعه، مثلا اگر همین 3 ساعت مطالعه روزانه را در مدت 5 ساعت اجرا می کنید، حلا سعی کنید، آن را در 4/5 ساعت اجرا کنید.
  2. زمان های مرده یا پِرت خود را بشناسید و از ایجاد آنها جلوگیری کنید.
  3. زمان های استراحت خود را تا جای ممکن کوتاه کنید. یادتان باشد که در زمان استراحت مغزتان سرد می شود و برای مطالعه باید دوباره گرمش کنید.

مقاله مرتبط: افزایش تمرکز در هنگام مطالعه

 

هفته دوم – مطالعه خود را تثبیت کنید.

اگر در پایان هفته اول، توانسته بودید در حداقل ۵ روز از روزهای هفته، 3/5 ساعت مطالعه را اجرا کنید، یعنی در هفته اول موفق شده اید. حالا در هفته دوم باید سعی کنید مطالعه 3/5 ساعت روزانه را تثبیت کنید.

اگر موفق نشدم ساعت مطالعه خود را افزایش دهم چه کنم؟

اگر در هفته اول خوب عمل نکردید، باید همان کاری که در هفته اول انجام دادید را تکرار کنید. یعنی به هفته تثبیت نمی رسید.

اگر در مرحله تثبیت خوب عمل نکردید، دوباره تکرارش کنید. حتی اگر هفته تثبیت را به خوبی اجرا کردید، در صورتی که صلاح می دانید آن را تکرار کنید.


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


بالا بردن زمان مطالعه برای کنکور

هفته سوم – افزایش مجدد ساعت مطالعه

حالا بعد از تثبیت ساعت مطالعه در هفته دوم باید ساعت مطالعه خود را مجددا نیم ساعت افزایش دهید و به ۴ ساعت در روز برسانید و به همین منوال ادامه دهید تا میزان مطالعه روزانه خود را به مقدار مورد نظرتان برسانید.

خلاصه روند بالا را در عکس زیر ببینید:

 

اما چند نکته در اجرای این تکنیک اهمیت دارد:

  1. یادتان باشد که افزایش ساعت مطالعه، مثل یک حرکت کششی است. تا زمانی که عضلات شما درد نگیرند میزان انعطاف پذیری بدن شما افزایش نمی یابد. بنابراین افزایش ساعت مطالعه کار سختی است و برای پیشرفت باید سختی این موضوع را تحمل کنید.
  2. همان طور که گفتیم ساختن یک عادت خوب گاهی ماه ها و سال ها طول می کشد، در عین حواستان باشد که خراب کردن یک عادت خوب بسیار راحت است و در مدت زمان کمتری اتفاق می افتد. بنابراین بعد از اینکه ساعت مطالعه تان را افزایش دادید، باید از آن مراقبت کنید.
  3. برای مراقبت از عادت های خوب (در اینجا ساعت مطالعه بالا) چند کار را انجام دهید:

 

مکان مطالعه

اگر شرایط محیطی برایتان خسته کننده شد، آن را عوض کنید. مثلا محیط مطالعه را تغییر دهید.

 

به خودتان جایزه بدهید

برای خودتان جایزه در نظر بگیرید؛ هر چیزی که حالتان را خوب می کند، مثل قدم زدن، فیلم دیدن، ورزش کردن و … را در صورت عملکرد مناسب، به خودتان جایزه بدهید.

2 دیدگاه
  • بهاره پاسخ دهيد 25 / 07 / 1401

    ممنون بابت این آموزش??

  • رکسانا پاسخ دهيد 13 / 12 / 1399

    سلام
    مطالب و راه کار ها خیلی مفید بودن ممنون