logo
کتاب هایی برای چند بار خواندن
0

کتاب هایی برای چند بار خواندن

یکی از بزرگ‌‌ترین سرگرمی‌های عاشقان کتاب، کشف کتاب‌های جدیدی است که تاکنون نخوانده‌اند. باتوجه به اینکه هر روز صدها عنوان تازه منتشر می‌شود، به‌روزرسانی فهرست کتاب‌هایی که هنوز خوانده نشده‌اند، می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند! با این وجود، عناوینی هستند که خواندن متعدد آن‌ها نه تنها به درک مفاهیم دیگر کتاب‌ها کمک می‌کند، بلکه خود درس‌های عمیق روشنگری را می‌آموزند که لازم است بارها تکرار شوند.

از سوی دیگر، کتاب‌هایی هم هستند که به خاطر احساسی که در شما ایجاد می‌کنند، شما را وسوسه می‌کنند تا بارها و بارها به سراغشان بروید؛ این کتاب‌ها همچون پناهگاه‌های امن، مکان‌های شاد و دوستان قدیمی هستند که آغوششان برای پذیرش چندین باره شما باز است و دلتنگی شما را فرو می‌نشانند.

در این مقاله فهرستی از کتاب‌هایی که اغلب بیش از یک بار خوانده می‌شوند، گردآوری شده است. این کتاب‌ها چندین ژانر را شامل می‌شوند، و هر کدام طعم متفاوتی به جا می‌گذارند که در نوع خود خاطره‌انگیز است. چه کسی می‌داند، ممکن است کتاب مورد علاقه بعدی خود را در این لیست پیدا کنید.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

۱- «کشتن مرغ مینا» نویسنده: «هارپر لی» (۱۹۶۰)

کتاب کشتن مرغ مینا (مقلد)، یک رمان کلاسیک جاودانه و از خوانده‌شده‌ترین آثار ادبی دنیاست. هارپر لی در این رمان، رفتار انسان و وجدان جمعی در قرن بیستم را مورد بحث قرار می‌دهد. او ریاکاری، تعصب، نفرت، عشق و معصومیت را با طنز آمیخته است تا رمانی شگفت‌انگیز خلق کند که شما را عاشق خود می‌کند.

دلایل زیادی برای دوست داشتن و بازخوانی این کتاب وجود دارد؛ از جذابیت جنوبی آن گرفته، تا نمایش یک خانواده پویا که شاید برای دوره زمانی خود غیرعادی بوده باشد. حوادث این رمان در جنوب آمریکا و در دوره‌ای می‌گذرد که قانون ضدبرده‌داری تصویب شده است؛ اما تصورات برده‌داری همچنان میان اغلب مردم وجود دارد.

این داستان از زبان دختر خردسالی به نام «اسکاوت فینچ» روایت می‌شود که پدرش، وکیلی محلی اما منصف است. او تصمیم می‌گیرد در پرونده‌ای چالش برانگیز وکالت مرد سیاه پوستی به نام «تام رابینسون» را به عهده بگیرد که به جرم تجاوز به یک زن سفید پوست دستگیر شده است.

۲- «هنر شناخت مردم» نویسنده: «پل دی. تیگر و باربارا بارون تیگر» (۱۹۹۸)

هنر شناخت مردم شاهکار برجسته متخصصان شناخته شده در تیپ شخصیتی در سطح دنیا، «پل تیگر» و «باربارا تیگر» است. کتاب هنر شناخت مردم از آن دسته آثار است که توانایی تغییر دنیا را دارند. این کتاب یک درک اساسی از ۱۶ تیپ شخصیتی و نکات کاربردی در مورد نحوه تعامل با انواع مختلف مردم را به شما ارائه می‌دهد.

همیشه شناخت خود، بسیار توصیه می‌شود؛ اما شناخت تیپ شخصیتی دیگران از طرقی که نمی‌توانید تصور کنید مفید است. پس از این کتاب، شما مسائل را شخصی نخواهید گرفت، و متوجه خواهید شد که چگونه با مردم در هر کجا رفتار کنید. در این کتاب شما اساس یادگیری، تعامل، نحوه تصمیم گیری و موارد دیگر را درک می‌کنید.

این کتاب منبعی عالی برای یادگیری تیپ شخصیتی با استفاده از سیستم «مایرز بریگز» است. فراموش نکنید! یادگیری شناخت افراد واقعا امکان پذیر است، اما با تمرین مداوم. دقیقا به همین دلیل است که یک بار خواندن این کتاب کافی نبوده و بارها به آن باز خواهید گشت.

۳- «خدای چیزهای کوچک» نویسنده: «آرونداتی روی» (۱۹۹۷)

دهکده‌ای آرام و امن که در آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد. یک زن مطلقه که هنوز توسط خانواده‌ خود، سرزنش می‌‌شود. یک دختر و پسر دوقلو که تمام زندگی خود را از کودکی تا دوران بزرگ شدن با هم گذرانده‌اند و سرنوشتشان این است که خیلی بیشتر از چیزی که تصور می‌‌کردند به هم گره بخورند.

یک رابطه پنهانی که از نظر قوانین جامعه‌ای که دیکته می‌کند چه کسی را و چگونه دوست داشته باشید، ممنوع است. تمام این توصیفات فضای داستان مشهور خدای چیزهای کوچک، اولین و مهم‌ترین رمان نویسنده هندی «آرونداتی روی»، را شکل می‌دهد. آروانداتی شخصیت‌‌های این داستان را عالی ساخته و پرداخته است.

شما می‌توانید این رمان را یک تفسیر اجتماعی درباره تبعیض طبقاتی رایج در هند در قالب نثری شاعرانه تلقی کنید، یا آن را مانند یک داستان عاشقانه صمیمی بخوانید. در هر صورت، این یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تا به حال خوانده‌اید و قطعا دوباره به آن بازخواهید گشت.

۴- «تاریخچه‌ تقریبا همه چیز» نویسنده: «بیل برایسون» (۲۰۰۳)

تاریخچه تقریباً همه چیز نوشته «بیل برایسون»، نویسنده مطرح آمریکایی-بریتانیایی است؛ کتابی که لازم است همیشه روی میز خود داشته باشید! کتاب تاریخچه تقریباً همه چیز کتابی علمی، مستند و جذاب، از نویسنده‌ای است که تحقیقات گسترده‌ای درباره شگفتی‌های هستی می‌دهد.

برایسون همه چیز را، از اندازه و تاریخ جهان گرفته تا ظهور نوع بشر، در این کتاب با جزئیات توصیف می‌‌کند. او همچنین، وقت خود را صرف صحبت در مورد باستان‌شناسان، انسان‌شناسان و ریاضی‌دانان عجیب و غریبی می‌کند که در بزرگ‌ترین اکتشافات جهان مشارکت داشته‌اند. این کتاب از کتاب‌های دیگر که موضوع مشابهی دارند، برای عموم مردم جذابیت بیشتری دارد و از پرخواننده‌ترین‌های ژانر علمی به شمار می‌رود.

۵- «شازده کوچولو» نویسنده: «آنتوان دو سنت اگزوپری» (۱۹۴۳)

کدام عاشق کتابی هست که نام شازده کوچولو را نشنیده، حداقل یک بار آن را نخوانده و یا جملات زیبای آن را حفظ نکرده باشد؟ این رمان که محبوب‌ترین داستان کودک و نوجوان جهان و مشهورترین کتاب «اگزوپری» است، از پرفروش‌ترین و پرخواننده‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات به شمار می‌آید.

این رمان کوتاهِ فانتزی روایت داستان خلبانی است که هواپیمایش در صحرای مصر سقوط کرده و پسر نوجوانی که ادعا دارد از سیاره دیگری آمده است از او استقبال می‌کند. در حالی که خلبان هواپیمایش را تعمیر می‌کند، با زندگی شازده کوچولو، که مشتاق بازگشت به سیاره خود است، آشنا می‌شود.

شازده کوچولو به عنوان یک داستان کودکانه و آموزنده شناخته می‌شود، و یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های سراسر تاریخ ادبیات است.

چیزی که این رمان را به اثری جهانی تبدیل کرده و خوانندگان را بارها به سمت خود می‌کشاند، مفاهیم عمیق فلسفی و انسانی است که با زبانی کودکانه و در قالب یک داستان ساده ارائه می‌شود. این کتاب رضایت طرفداران هر ژانری را از کودکانه و فانتزی گرفته تا فلسفی و عمیق، جلب می‌کند.

۶- «ناطور (ناتور) دشت» نویسنده: «جی دی سلینجر» (۱۹۵۱)

ناطور دشت رمانی استثنایی است که «سلینجر» را به عنوان نویسنده‌ای پیشرو به جهان معرفی کرد. این رمان یکی از آثار کلاسیک و بسیار مهم ادبیات آمریکا محسوب می‌شود که از سال ۱۹۵۱ تاکنون، در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر تایمز قرار دارد.

شاید یکی از پرخواننده‌ترین داستان‌های دوران بلوغ، ماجراهای «هولدن کالفیلد» در این رمان است. اگر در دوران نوجوانی آن را نخوانده‌‌اید، امروز آن را بخوانید تا ببینید اکنون که دیدگاه بزرگسالان را دارید چه چیزی از آن به دست می‌‌آورید.‌

کتاب ناطور دشت داستان جالبی از یک شخصیت شانزده ساله به نام «هولدن کالفیلد» و سرگردانی او در نیویورک برای چند روز پس از اخراج از مدرسه شبانه روزی‌اش را، روایت می‌کند. در این رمان، «سلینجر» چهره واقعی عواطف یک نوجوان را به نمایش می‌گذارد.

احتمالا جالب‌ترین نکته درباره این شخصیت این باشد که او چنان شیوه زندگی افسرده و تنهایی دارد که تقریباً غیرممکن است که با او هیچ وجه اشتراکی نداشته باشید. همچنین، وضعیت روانی او که گذار از کودکی به زندگی بزرگسالی را نشان می‌دهد، برای تمام نوجوانان آشنا است.

از این کتاب ترجمه‌های مختلفی به فارسی موجود است که احتمالا انتخاب را دشوار می‌کند. به همین منظور مطالعه مقاله «بررسی و مقایسه تطبیقی ترجمه ‌های مختلف رمان ناتور دشت» به شما پیشنهاد می‌شود.

کلام آخر

همانطور که می‌دانید انسان‌ها مدت زمان کوتاهی برای زندگی روی زمین در اختیار دارند، از طرف دیگر شگفتی‌های کتاب‌ها بی‌پایان و تعداد کتاب‌هایی که باید خوانده شوند بی‌شمار هستند. این تناقضی است که هر عاشق کتابی را به چالش می‌کشد.

اینکه شما چه کتابی را برای مطالعه انتخاب می‌کنید، اگر چه مسئله‌ای شخصی است اما با گرفتن راهنمایی می‌توانید از این مدت محدود برای خواندن زیباترین و مفیدترین کتاب‌ها بهره ببرید. بنابراین اگر شما هم با چالش مشابهی درگیر هستید، پس از مطالعه این نوشتار، خوب است مقاله «یک کتاب یا چند کتاب به صورت همزمان» را نیز مطالعه کنید.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.