logo
برای موفقیت تحصیلی چه کتاب هایی بخوانیم؟
3

برای موفقیت و پیشرفت تحصیلی چه کتاب هایی بخوانیم؟

آیا خواندن کتاب های غیر درسی به موفقیت تحصیلی کمک می کند؟

همیشه در بین مشاوران و دانش آموزان این بحث جریان دارد که ارتباط بین خواندن کتاب و اندوختن دانش غیر درسی، با موفقیت در درس ها و زندگی شخصی به چه شکلی است.

همانطور که می دانید، فارغ از جنسیت، سن و سال، و ژانر، مطالعه کتاب فواید بیشماری دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به افزایش دامنه لغات، بهبود حافظه، افزایش تمرکز و بالا رفتن هماهنگی چشم و مغز اشاره کرد.

در این بین، به عنوان یک دانش آموز یا دانشجو، بسته به هدفی که از مطالعه دارید، کتاب هایی وجود دارند که به طور ویژه می توانند نیاز های شما را برآورده کرده و شما را در مسیر هدف تان راهنمایی کنند.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

کتاب هایی که با ایجاد عادات مطالعه بهتر، کمک در افزایش اعتماد به نفس، آموزش برنامه ریزی درسی و روزانه، آموزش تکنیک های یادگیری و شناسایی موانع موفقیت، به شما کمک می کنند تا به طور موثر در زمینه تحصیلی به پیشرفت و موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

همچنین به عنوان یک فرد در حال تحصیل، شما باید بتوانید تحقیق کنید، مقاله درسی بنویسید و گزارش تهیه کنید. و برای این کار باید کتاب ها و نوشته های متخصصان آن حوزه را بخوانید. بنابراین مطالعه کتاب های غیر درسی بخش مهمی از پیشرفت تحصیلی شما است.

ما در اینجا کتاب هایی را معرفی می کنیم که قبلا به دوستان وفادار و مفید هزاران دانش آموز و دانشجو در دنیا تبدیل شده اند و موضوعات مورد نیاز آن ها را پوشش می دهند. هریک از این کتاب ها ارزش افزوده ای برای کتابخانه شما خواهند داشت و در کنار هم، فرمول جادویی برای موفقیت تحصیلی و شخصی را تشکیل می دهند.

 

کتاب عادت های اتمی، نویسنده: جیمز کلیر (۲۰۱۸)

عادت های بد مطالعه کردن یکی از معضلات بزرگی هستند که محصلان با آن دست به گریبان اند. جیمز کلیر یکی از شناخته شده ترین و بزرگ ترین افرادی است که به طور تخصصی بر روی عادت ها کار و پژوهش کرده است.

او در مهم ترین کتاب خود «عادت های اتمی» از یافته های علوم مختلفی چون زیست شناسی، علوم رفتاری و روانشناسی برای تبیین نظریات خود یاری گرفته است. ما با خواندن این کتاب می آموزیم که چطور عادت های بد را ترک کرده و عادات خوب را جایگزین آن کنیم.

جیمز کلیر به ما می گوید اگر می بینید که ترک عادات بد برایتان سخت است، دلیلش این است که از راه غلطی به دنبال تغییر آن ها هستید. او در این کتاب راه درست تغییر را به ما می آموزد و مسیر موفقیت را نشان مان می دهد.

 

کتاب بی حد و مرز ، نویسنده: جیم کوییک (۲۰۲۰)

کتاب «بی حد و مرز» نوشته جیمز کوییک، مشهور ترین مربی ذهن دنیا، است که بر تقویت قدرت مغز و بهبود عملکرد ذهن تمرکز دارد. شما با خواندن کتاب بی حد و مرز می آموزید که چگونه حداکثر توانایی مغز خود را آزاد کنید و بسیار سریع یاد بگیرید.

کتاب بی حد و مرز می گوید برای یادگیری بهتر، لازم نیست که حتما مطالعه بیشتری داشته باشید، بلکه باید چگونه مطالعه کردن را بیاموزید. به همین منظور، جیم کوییک تمام نکات و ترفند هایی که خود استفاده کرده و در دوره های آموزشی اش به افراد مشهور جهان یاد داده، با این کتاب در اختیار خوانندگان اش قرار می دهد.

 

کتاب کار عمیق، نویسنده: کال نیوپورت (۲۰۱۷)

کتاب «کار عمیق» توسط استاد علوم کامپیوتری و محقق برجسته آمریکایی، کال نیوپورت نوشته شده است. او در این مهم ترین کتابش، به ما می گوید که تمرکز بر روی یک کار و عمیق بودن در یک حوزه، بسیار مفید تر و با ارزش تر از انجام همزمان چند کار باهم است. عدم تمرکز بر یک موضوع و کار کم عمق، باعث حواس پرتی می شود و یادگیری را مختل می کند.

کال نیوپورت به این نکته اشاره می کند که: اگر ما به انجام کار ها به صورت کم عمق و سطحی عادت کنیم، توانایی انجام کار عمیق و متمرکز با احتمال موفقیت قطعی را برای همیشه از دست خواهیم داد. این کتاب به ما می آموزد که چگونه متمرکز شویم، توانایی های شناختی خود را بالا ببریم و از حداکثر ظرفیت های مغزمان استفاده کنیم تا در نتیجه به بالاترین حد یادگیری برسیم.

کتاب قدرت عادت، نویسنده: چارلز داهیگ (۲۰۱۲)

چارلز داهیگ برای نوشتن معروف ترین کتابش «قدرت عادت»، سال ها درباره عادت افراد و سازمان ها تحقیق و مطالعه کرده است. او در این کتاب با دنبال کردن الگو های تکراری رفتار ها در جنبه های مختلف زندگی از جمله تحصیل و کار، عادت های موفقیت آمیز را شناسایی و معرفی می کند.

ما با خواندن این کتاب مراحل شکل گیری عادت ها را می آموزیم. همچنین یاد می گیریم که چگونه برای رسیدن به یادگیری حداکثری، درست هدف گذاری کرده، و عادت ها و رفتار های مفید را شکل بدهیم.

 

کتاب قورباغه را قورت بده، نویسنده: برایان تریسی (۲۰۰۱)

بعید است که تا به حال نام کتاب «قورباغه را قورت بده» را نشنیده باشید. این اصطلاحی که است که برایان تریسی در کتاب معروف خودش با همین عنوان، مکرراً استفاده می کند تا خواننده را به انجام کار و تلاش تشویق نماید.

کتاب قورباغه قورت بده در 21 گام کوتاه ولی بسیار عملی، راه خلاص شدن از تنبلی را به شما یاد می دهد و کمک می کند تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرید. شما با خواندن این کتاب، اولویت بندی، تصمیم گیری سریع و روش های افزایش بهره وری را می آموزید.

همچنین یاد می گیرد که چطور زمان مطالعه خود را مدیریت کرده و در وقت صرفه جویی نمایید. از این کتاب ترجمه های مختلفی در دسترس می باشد که انتخاب بهترین و معتبر ترین نسخه از آن را سخت می کند. به همین منظور مطالعه مقاله «نحوه انتخاب بهترین مترجم یک اثر» را پیشنهاد می کنیم.

 

کتاب یادگیری یادگیری: راهنمای موفقیت تحصیلی با مطالعه ی کمتر، نویسنده: باربارا اوکلی، ترنس سینوسکی، آلیستر مک کانوایل (۲۰۱۸)

امروزه دانشمندان بر این عقیده که یادگیری یک مهارت قابل آموزش است، اتفاق نظر دارند. به این صورت که با کمک ابزار و روش های علمی اما ساده، می توان به محصلان و تمام افراد کمک کرد تا ظرفیت ذهنی خود را بالا ببرند، و سریع تر و آسان تر بیاموزند.

در حقیقت چه در حال یادگیری دروس مدرسه هستید، یا می خواهید زبان جدیدی بیاموزید و یا حتی می خواهید آموزش رانندگی ببینید، خواندن کتاب «یادگیری یادگیری» برای شما سودمند خواهد بود. نویسندگان این کتاب اعتقاد دارند که برای موفقیت تحصیلی، لازم نیست تمام مدت درس بخوانید بلکه باید بیاموزید چطور درس بخوانید.

این کتاب به ما می گوید هر فردی باید بر اساس نیاز و شرایط خاص خودش، از روش های ویژه شخصی سازی شده ای برای آموختن استفاده کند. زیرا تغییر روش های آموزش، به یادگیری بهتر منجر می شود. این کتاب به شما مهارت های اساسی را می آموزد که با عمل کردن به آن ها، در کوتاه ترین زمان و با کم ترین میزان مطالعه، به نتایج درخشانی دست پیدا خواهید کرد. مهارت هایی چون خُرد کردن مسئله، تمرکز و مدیتیشن، و بررسی منظم پیشرفت تحصیلی.

 

نتیجه گیری

درست است که خواندن کتاب ها و کسب مدارک تحصیلی بسیار مهم هستند؛ اما مهم ترین چیز برای رسیدن به موفقیت، تداوم در یادگیری می باشد. چه جزء افرادی باشید که یادگیری از طریق کار فردی را دوست دارند، و چه طرفدار کار گروهی باشید؛ هرگز نباید به آموختن و کسب دانش تنها از یک منبع بسنده کنید.

همیشه باید سعی کنید به دنبال مسائل مهم و جالب در زمینه تحصیل خود باشید و یادگیری تان را به روز کنید. این ویژگی تنها از طریق کنجکاوی امکان پذیر است. همچنین لازم است بدانید پس از کسب دانش از طریق کتاب خواندن، باید بتوانید آن ها را به طور خودکار در زندگی خود به کار ببندید.

قطعا در این میان، «مطالعه» راهی عالی برای ادامه مسیر رشد تحصیلی با سرعت بالا است. بنابراین برای دست یابی به موفقیت روز افزون در زمینه تحصیل و کار، سعی کنید کتاب های بیشتری بخوانید، زندگی افراد موفق را دنبال نمایید و با دیگران در این باره گفتگو کنید. برای آشنایی بیشتر با کتاب های موفقیت شخصی، «مقاله بهترین کتاب های خودیاری برای هدیه دادن» را نیز می توانید مطالعه کنید.

مفید بود؟
5
1
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.