logo
بهترین رمان های سبک ادبی پست مدرنیسم (پسا نوگرایی) جهان
1

بهترین رمان های سبک ادبی پست مدرنیسم (پسا نوگرایی) جهان

مکتب ادبی پست مدرنیسم چیست و چگونه شکل گرفت

پست مدرنیسم (پسا نوگرایی) مکتب ادبی تازه ای است که به عنوان واکنشی برای تفسیر و نقد مکتب مدرنیسم ایجاد شده است. پست مدرنیسم در دهه های 60 میلادی به بعد به اوج خود رسید. در دوران پست مدرن دیگر نمی توان نوآوری و توسعه را معادل پیشرفت دانست؛ چون در این دوره، پست مدرنیسم به پیشرفت بی اعتقاد و بی اعتنا است. پست مدرنیسم ضدِ رئالیسم (واقع گرایی) است و معتقد است که سخن گفتن معنادار درباره واقعیت ها ناممکن است و باید نوعی برداشت اجتماعی-زبانی از واقعیت را جایگزین آن کرد.

تناقض، عدم انسجام، فقدان قاعده، زیاده روی، بی نظمی زمانی در روایت رویدادها، اقتباس (ترکیبی بی قاعده از سبک های مختلف)، عدم پیوستگی و قطعه قطعه بودن، توهم و رنجوری، دورِ باطل، غیر خطی بودن روایت، استفاده از همۀ تکنیک های رمانِ نو، تنهایی، بدبینی و عدم قطعیت از جمله ویژگی ها و مضامین اصلی و مخصوص مکتب ادبی پست مدرنیسم است. در ادامه مقاله، به بررسی 5 رمان برتر و شناخته شده در سبک ادبی پست مدرنیسم می پردازیم.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

بهترین رمان های سبک ادبی پست مدرنیسم (پسا نوگرایی)

مالوی نوشته ی ساموئل بکت

رمان «مالوی» اولین کتاب از سه گانه معروف ساموئل بکت، رمان و نمایشنامه نویس بزرگ ایرلندی و برنده جایزه نوبل ادبیات می باشد که در سال 1951 منتشر شده است. دو رمان دیگر این سه گانه خاص، به ترتیب «مالون می میرد» و «نام ناپذیر» نام دارند. بکت در این رمان ها مدام از سبک های مختلف مانند رئالیسم و سورئالیسم و… به یکدگیر گریز می زند اما قالب کلی این سه رمان، مکتب ادبی پست مدرنیسم و ابزوردیسم است. مالوی در واقع یکی از اولین رمان های پست مدرن تاریخ ادبیات است که به سبک جریان سیال ذهن نوشته شده است.

رمان مالوی به دو بخش تقسیم شده است. در بخش اول “مالوی”، شخصیت اصلی داستان، در اتاقی نامشخص که گویا برای مادرش بوده است چشم باز می کند. او با زبانی بسیار گنگ و مبهم اشاره می کند که به دیدن مادرش می رود و ادامه این بخش، سفری بسیار اعجاب انگیز و تودرتویی است به ذهن مالوی که در راه خانۀ مادرش است. بخش دوم داستان به کارآگاهی به نام “موران” می پردازد که به دنبال مالوی می گردد. این شخصیت در اول رنگ و بوی شخصیت های بکتی را ندارد. موران منطقی است و روند تفکراتش معنا دارد و منسجم است اما داستان از جایی اوج می گیرد که او نیز کم کم دچار معنا باختگی می شود. کافیست خواننده این رمان با جریان سیال درون کاوی های پراکنده و مبهم شخصیت های کتاب همراه شود؛ آنگاه متوجه می شود در دنیای درونی که بکت برای شخصیت هایش ساخته، همه چیز معنای خود را از دست داده است. آن ها هیچ نمی دانند، پریشان و سرگشته اند و گویا ارتباط شان با دنیای بیرونی قطع شده است.

 

نصف النهار خون نوشته ی کورمک مک کارتی

کتاب «نصف النهار خون» با نام دیگر «سرخی غروب در غرب»، رمانی مشهور از کورمک مک کارتی نویسنده سرشناس آمریکایی است که در سال 1985 منتشر شد. رمان نصف النهار خون یک رمان پست مدرنیستی می باشد که در قالب ژانر های جنایی و وسترن طبقه بندی می شود. همچنین این رمان یکی از سخت خوان ترین رمان های تاریخ ادبیات نیز می باشد.

نصف النهار خون رمانی از خشونت و خشم است. برای کسانی که تحمل خواندن ماجراجویی تماما خشونت بار را با زبانی خشک و خشن ندارند، خواندن این رمان بسیار سخت است. از طرفی مک کارتی، از هیچ علامت نقل قول یا ویرگولی در رمان خود استفاده نکرده است. او همچنین راجع به محتوای کتاب نیز، هیچ مصاحبه یا توضیحی نداده است و به نوعی خواننده را در سفری خون آلود و گنگ تنها می گذارد. هرکس باید به نوبه خود، راهش را از میان دنیای عجیب و غریب و سرخ فامِ مک کارتی پیدا کند و به درکی شخصی از این رمان برسد.

 

گهواره گربه نوشته ی کورت ونه گات

کتاب «گهواره گربه» رمانی است نوشته شده توسط کورت ونه گات، نویسنده سرشناس آمریکایی در سال 1963. این رمان و رمان «سلاخ خانه شماره 5»، از جمله آثار مشهور ادبیات داستانی در قالب مکتب ادبی پست مدرنیسم و ژانر علمی-تخیلی و طنز می باشند. همچنین ونه گات برای نوشتن هر یک از این دو رمان، نامزد جایزه هوگو شده است.

سبک آثار ونه گات طنزِ انتقادی و علمی-تخیلی است. او به شیوه خاص خودش در این دو ژانر معروف است. رمان گهواره گربه نیز از این قاعده مستثنی نیست و ونه گات طی 127 فصل (!) با قلمی آغشته به طنز تلخ، داستانی با عناصر خیالی را نقل می کند. زمان نقل داستان از تَه به سر پیش می رود و از جایی شروع می شود که “دکتر فلیکس هونیک” در جزیره ای در کارائیب ساکن است. او از آیینی ساختگی و بسیار عجیب به نام “باکونیست” پیروی می کند؛ آیینی که طی “دروغ های بی ضرری” که فرد به خود می گوید به نوعی خداشناسی می رسد! رمان را به طور کلی می توانیم شرحی بر زندگی فردی عجیب و بی اعتنا بدانیم که خالق بمب اتم است اما در زمان استفاده از آن در هیروشیما، مشغول بازی ای کودکانه و نوشتن کتابی به نام “روزی که دنیا پایان یافت” بوده است! اما آیا این همه ماجرا و نقطۀ پایانی بر کشتار انسان ها توسط اوست؟

 

مزاح بی پایان نوشته ی دیوید فاستر والاس

کتاب «مزاح بی پایان» مشهورترین و حجیم ترین اثر ادبی دیوید فاستر والاس می باشد که در سال 1996 منتشر شد. رمان مزاح بی پایان همچنین یکی از بلندترین و چالش برانگیزترین رمان های تاریخ ادبیات داستانی نیز می باشد. این رمانِ متفاوت در واقع ترکیبی عجیب و غریب و شلوغ از نوشته های متفاوت در قالب هایی متفاوت است که در نهایت، اثری پست مدرنیستی و خاص را تشکیل می دهند.

مزاح بی پایان رمانی به سبک دانشنامه و دایره المعارفی است! مزاح بی پایان را به فیلمی کُشنده تشبیه می کنند؛ فیلمی آن قدر خوب که با دیدن آن ممکن است بمیرید! مزاح بی پایان روایت خاصی را دنبال نمی کند و نویسنده هر آنچه دل تنگش خواسته را بیان کرده است. این رمان بالای 1000 صفحه حجم دارد و 100 صفحه انتهایی آن، فقط به پی نوشت ها اختصاص داده شده است. والاس در این رمان پی نوشت هایی نوشته است که بعضی از آن ها، خود پانوشت دارند!

 

اگر شبی از شب های زمستان مسافری نوشته ی ایتالو کالوینو

کتاب «اگر شبی از شب های زمستان مسافری» شاهکاری اعجاب انگیز از ایتالو کالوینو است که در سال 1979 منتشر شد. نویسنده در این رمان که به سبک داستان در داستان نوشته شده است، مرز های بین واقعیت و رویا را به طرزی باور نکردنی می شکند؛ تا جایی که حتی در شروع رمان، نویسنده با مخاطب شروع به حرف زدن می کند! این رمان را یکی از بهترین نمونه های ادبیات پست مدرن می دانند.

داستان کتاب شبی از شب های زمستان مسافری با مقدمه ای طنازانه از کالوینو آغاز می شود که پاراگراف ابتدایی آن بدین شکل است: «تو داری شروع به خواندن داستان جدید ایتالو کالوینو، اگر شبی از شب های زمستان مسافری، می کنی. آرام بگیر. حواست را جمع کن. تمام افکار دیگر را از سر دور کن. بگذار دنیایی که تو را احاطه کرده در پس ابر نهان شود.»

این رمان تودرتو در مورد شخصی به نام “کتاب خوان” است که در حال مطالعه رمان «اگر شبی از شب های زمستان مسافری» است و تصور می کند ایتالو کالوینو نویسنده آن است؛ اما به زودی به اشتباه خود پی می برد. در ادامه، چرخه بسیار جذاب کتاب خواندن این شخص را دنبال می کنیم که مرتب کتاب خود را در کتاب فروشی عوض می کند اما باز متوجه می شود که کتابی اشتباه را گرفته است! این رمان یکی از خاص ترین و متفاوت ترین ساختارهای رمان های پست مدرنیستی را دارد و خواندن آن تجربه ای بسیار خاص را برای مخاطب به ارمغان می آورد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.