logo
فرق پلنر و بولت ژورنال در چیست؟
0

فرق پلنر و بولت ژورنال در چیست؟

با گذشت زمان تنوع دفاتر بالا رفته و هر دفتر برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع دفتر پلنر و بولت ژورنال مواردی هستند که در چند سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کردند. بعضی از این دفاتر برای ثبت وقایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعضی جنبه برنامه‌ریزی داشته و به زندگی روزمره و حتی تحصیلی افراد نظم می‌دهد. در ادامه مقاله با فرق پلنر و بولت ژورنال آشنا خواهید شد.

فرق پلنر و بولت ژورنال در چیست؟

بولت ژورنال چیست؟

آیا تمایل دارید بدانید ایده بولت ژورنال برای اولین بار از کجا آمد؟ با ما همراه باشید تا درباره این نوع دفتر بیشتر بدانید. بولت ژورنال را برای اولین بار رایدر کرول طراحی کرد تا با آن زمان را مدیریت کند. او بر این عقیده بود که این دفتر کمک می‌کند تا با آن گذشته را مورد بررسی قرار دهید و زمان حال را مدیریت کرده و برای آینده برنامه ریزی کنید.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

این دفتر دست‌ساز است و می‌تواند به اندازه افرادی که از آن استفاده می‌کنند متنوع باشد. بولت ژورنال می‌تواند با خلاقیت سازنده آن متفاوت و زیبا باشد. هر فردی آن را برای هدفی خاص می‌سازد. برای ساخت بولت ژورنال می‌توان از دفتر نقطه‌ای و مداد یا هر ابزار دیگری استفاده کرد. ساخت این دفاتر هم کاربردی و هم غیرکاربردی است.

دفتر پلنر چیست؟

پلنر همان دفتر برنامه ریزی است و به افراد در اولویت بندی برنامه‌ها کمک می‌کند تا با یک برنامه ریزی منظم و دقیق به اهداف خود برسند. این دفاتر کمک می‌کنند تا اهدافتان را سازماندهی کنید و با یک برنامه ریزی حساب شده بتوانید به سایر فعالیت‌های خارج از کار و محیط‌های آموزشی خود برسید.

همه می‌دانیم، ایده بولت ژورنال و پلنر از جایی شروع شد که اکثریت به دنبال راهی برای برنامه ریزی زمان‌بندی شده و رسیدن به اهداف خود بودند. مدیریت زمان یکی از مشکلاتی است که همه با آن درگیریم. ابزارهایی همچون بولت ژورنال‌ها، پلنرها و سایر نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی، هرج و مرج ذهنی را کاهش داده و کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید برنامه‌های خود را مدیریت کنید.

انواع پلنر

آیا با انواع دفتر پلنر آشنایی دارید؟ بله درست است، دفتر پلنرها هم دارای انواع مختلفی هستند و برای اهداف گوناگون طراحی شده‌اند. هر فردی با توجه به نیاز خود سعی می‌کند تا پلنری را برای برنامه‌ریزی برگزیند که بیشترین کمک را به او در انجام فعالیت‌های موردنیازش می‌دهد.

پلنر روزانه

این نوع دفاتر برای برنامه ریزی کارهای روزانه مناسب هستند. پلنر روزانه برای هر وظیفه فقط یک روز زمان در نظر می‌گیرد. نحوه استفاده از پلنر به این صورت است که لیستی از وظایف روزانه را تعریف کرده و تلاش می‌کنید آن‌ها را تا پایان روز به انجام برسانید. این پلنر برای کسانی که کارهای روزانه بسیاری دارند مناسب است.

فرق پلنر و بولت ژورنال در چیست؟

پلنر هفتگی

این پلنرها برای برنامه ریزی جلسات هفتگی و سایر رویدادها مناسب هستند. پلنر هفتگی همان‌طور که از نامش پیداست شامل تمام روزهای هفته می‌شود و می‌توانید برنامه‌های خود را در روزهای هفته گنجانده و به ترتیب مورد بررسی و انجام قرار دهید. پلنر هفتگی برای دانش‌آموزان و تمام کسانی که تمایل دارند کارهای خود را در طول یک هفته برنامه ریزی کنند بسیار مناسب است.

پلنر ماهانه و سالانه

پلنرهای ماهانه و سالانه برای برنامه ریزی‌های طولانی مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر اهداف بلند مدت دارید و نیاز است که برای آن‌ها تلاش طولانی انجام دهید بهتر است از پلنرهای ماهانه و سالانه استفاده کنید.

پلنر کاری

این پلنر برای افرادی مناسب است که کسب و کار خود را اداره می‌کنند یا مدیر مجموعه‌ای بزرگ هستند. این افراد نیاز دارند تا بر روی کار افراد دیگر نظارت کرده و فعالیت‌های آن‌ها را پیگیری کنند تا همه چیز به درستی و دقیق انجام شود. پلنر کاری این امکان را فراهم می‌کند تا تمام جزئیات را در آن قرار داده و سازماندهی کنید.

پلنر خالی

پلنرهای خالی این فرصت را به افراد مختلف می‌دهند تا براساس نیاز خود پلنرشان را طراحی کنند. این پلنرها خالی بوده و هر کس با توجه به خلاقیت و نیاز خود، بدون هیچ محدودیتی آن را طراحی و برنامه ریزی می‌کند.

پلنرهای دیگری هم هستند که در مواقع نیاز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، پلنر مالی، پلنر سفر، پلنر سلامتی و تناسب اندام، پلنر تحصیلی و شخصی، اما پرکاربردترین آن‌ها مواردی بودند که آن‌ها را شرح دادیم.

مزایا و معایب بولت ژورنال

هر ابزاری دارای مزایا و معایبی بوده و این دفتر هم دارای ویژگی‌های مثبت و منفی بسیاری است. خیلی از پژوهشگران، ایده بولت ژورنال را ایده بکری می‌دانند و استفاده از این دفتر را توصیه می‌کنند و معتقد هستند که می‌توانید به کمک این دفتر برنامه‌ریزی و نظم را به زندگی دعوت کرده تا هر چه سریع‌تر به اهداف موردنظر خود دست پیدا کنید. با این مقاله همراه باشید تا از مزایا و معایب بولت ژورنال بیشتر بدانید.

فرق پلنر و بولت ژورنال در چیست؟

مزایای بولت ژورنال:

  • این دفاتر باعث آرامش فکری شده و استرس انجام کارها را از شما دور می‌کنند. ذهن را خلوت کرده و اجازه می‌دهند تا به مسایل مهم‌تر فکر کنید.
  • با کمک بولت ژورنال هر روز خود را با گذشته مقایسه کرده و سعی کنید بیشتر به اهداف مثبت خود نزدیک شوید.
  • نقاط ضعف خود را پیدا کرده تا بتوانید با یک برنامه ریزی دقیق و منظم آن‌ها به نقاط قوت تبدیل کنید.
  • برای اهداف بزرگ و بلندمدت خود برنامه ریزی کنید و آن‌ها را در گوشه‌ای از یک دفتر با خودکار یادداشت کرده و مسیر هدف را مشخص کنید، سپس به هر شکل که تمایل داشتید در داخل بولت ژورنال ترسیم کرده تا در بین راه خسته و ناامید نشوید. این موضوع کمک می‌کند از خود احساس رضایت بیشتری داشته باشید و هنگام رسیدن به اهداف و تیک زدن آن‌ها احساس خوشایندی به شما دست دهد و با انرژی بالا مسیر را ادامه دهید.
  • بولت ژورنال‌ها این امکان را دارند که بتوانید با سلیقه و خلاقیت خود آن‌ها را تزیین کنید. خلاقیت به ایجاد انگیزه و تلاش برای رسیدن به اهداف، کمک بسیاری می‌کند. اگر اهداف خود را در قالب تصاویر در داخل دفتر بولت ژورنال طراحی کنید، این موضوع به تقویت حافظه و به خاطر سپردن اهداف، کمک می‌کند.
  • دفتر بولت ژورنال کمک می‌کند تا تمام اهداف خود از عادات غذایی، ورزش و درس خواندن را برنامه ریزی کرده و با پیگیری یک مورد، اهداف دیگر را نیز مرور کنید.

معایب بولت ژورنال:

  • بولت ژورنال‌ها را می‌توان با سلیقه و خلاقیت خود در دفتر نقاشی ایجاد کرد و همین موضوع میتواند وقت زیادی از فرد بگیرد.
  • استفاده از این روش نیاز به پیگیری روزانه دارد و اگر این اتفاق نیفتد معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد.
  • سایز بولت ژورنال باید به گونه‌ای باشد که هم قابل حمل بوده و هم راحت بتوان آن را در دست گرفت، معمولا سایزهای رایج شامل A6، A5، A4 می‌شوند. اگر بولت ژورنال خیلی بزرگ باشد این امکان وجود ندارد تا آن را به هر کجا که دوست داشتید ببرید و این موضوع ممکن است که شما را در پیگیری اهدافتان دچار مشکل کند.

سخن آخر

دفاتر برنامه‌ریز‌ی، پلنرها و بولت ژورنال‌ها ابزارهایی هستند که برای برنامه ریزی و رسیدگی به اهداف تولید شده‌اند. این دفاتر مزایای بسیاری دارند، علاوه بر سازماندهی بهتر و ایجاد انگیزه در پیگیری اهداف، استرس را هم کاهش می‌دهد. هنگام خرید این محصولات کاربردی باید به این نکته توجه کنید که کدام یک برای شما کاربردی‌تر است.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.