logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های کشور انگلستان
0

معرفی برترین رمان های کشور انگلستان

آیا تاکنون برای پیدا کردن رمان های برتر کشورانگلستان در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات انگلستان مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند. در این سری مقاله ها سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، تعدادی از مشهورترین و برترین رمان های ادبیات انگلستان را به شما معرفی کنیم.

بلندی های بادگیر اثر امیلی برونته

رمان «بلندی های بادگیر» عاشقانه ترین و مشهورترین اثر امیلی برونته است که در سال 1947 منتشر شد. این رمان در قالب ژانرهای عاشقانه و گوتیک نوشته شده است. این رمان روایتی است از عشقی جان گداز و پر فراز و نشیب میان دو شخصیت اصلی آن؛ "کاترین" و "هیثکلیف".

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

هیثکلیف، به دلیل عشق یک طرفه اش به کاترین، توسط برادر کاترین تحقیر شده است و از "بلندی های بادگیر" می رود. او بعدها، در قالب مردی بسیار قدرتمند و پولدار، به آنجا باز می گردد تا انتقام سخت خود را بگیرد. این رمان تک راوی نیست و توسط چندین شخص روایت می شود. همچنین، تعدادی بازگشت به گذشته و روایت از گذشته ی زندگی شخصیت ها، مانند داستان نِلی، از جمله ویژگی های جذاب این رمان است.

رمان بلندی های بادگیر در نگاه اول، اثری سراسر عاشقانه و شیرین جلوه می کند اما برونته با قلم استادانه ی خود، به واکاوی شخصیت های خود می پردازد. برونته در رمان بلندی های بادگیر، بسیاری از مسائلی که روح انسان را مانند مته تراش داده و باعث رفتارهای خشن می شود را بازگو می کند.

غرور و تعصب اثر جین آستین

رمان «غرور و تعصب» نوشته ی جین آستین یکی از مشهورترین رمان های کلاسیک و عاشقانه ی جهان است که در سال 1813 منتشر شد. این رمان، با زاویه ی دیدی آزادانه، به شرح زندگی پر پیچ و خم شخصیت اول آن، "الیزابت بِنِت" می پردازد.

بنت در این رمان از فجایع قضاوت های زودهنگام و تفاوت های خوبی های سطحی و خوبی های واقعی آگاه می شود. اگرچه این رمان را بیشتر در ژانر عاشقانه دسته بندی می کنند اما، درون مایه های هجوآمیز نیز دارد. هجویات رمان غرور و تعصب در قالب شرح مفاهیمی همچون اخلاقیات، ازدواج، تحصیلات و ثروت، در خلال روند داستان نمود پیدا می کند.

آقای بنت پنج دختر دارد اما چون اموالش فقط باید به جانشینی پسر واگذار شود، برای او بسیار حیاتی است که دخترانش ازدواج خوبی داشته باشند. بنابر همین نکته، مقوله ی ازدواج نقش بسیار پررنگی در داستان دارد. جین آستین در این اثر، تقابلی بسیار جذاب و خواندنی میان ازدواج بر سر عشق و ازدواج بر سر پول و قدرت را به نگارش در آورد که موجب شده است تا رمان غرور و تعصب جزو مورد علاقه ترین رمان های عاشقانه ی تاریخ ادبیات قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری


به سوی فانوس دریایی اثر ویرجینیا وولف

رمان «به سوی فانوس دریایی» نوشته ی ویرجینیا وولف در سال 1927 برای اولین بار منتشر شده است. این رمان بر خلاف نامش، داستانی ماجراجویانه و پر از حوادث ندارد. وولف در این کتاب بیش از تحرّک و فعالیت، به درونیات و ذهنیت شخصیت هایش پرداخته است.

در این کتاب ما با رازها طرف هستیم؛ راز شخصیت ها، مکان ها و نمادها. زندگی واقعی خود ویرجینیا وولف (در کودکی) نیز با داستان پیوند خورده است؛ و در جای جای کتاب، می توان شباهت هایی را میان روایت و زندگی شخصی وولف پیدا کرد.

کتاب به سوی فانوس دریایی به سه بخش بزرگ تقسیم شده است (که از ابتدا تا انتها 10 سال فاصله زمانی دارد):

  1. پنجره
  2. زمان می گذرد
  3. فانوس دریایی

روایت کتاب در این سه بخش چرخشی فانوس گونه دارد؛ بدین معنی که ابتدا نور و امید و زندگی خوب در بخش اول تصویر سازی می شود (نور فانوس)، سپس ویرانی و تاریکی در بخش دوم (حدفاصل تاریکی در چرخش فانوس) و در بخش سوم نیز، شاهد تابش دوباره ی نور از طرف فانوس هستیم.

از زیبایی های چنین رمانی با خط داستانی ساده اما با نثری تکنیکی، می توان به استفاده از سبک جریان سیال ذهن و ترکیب آن با نثر و محتوایی بسیار شاعرانه و روان شناسانه، و همچنین، تقابل دیدگاه هنری و موسیقی گونه ی "خانم رمزی" (نماینده زنان) و دنیای خشک و به اصطلاح منطقی مردان اشاره کرد.

ویرجینیا وولف، در کنار جیمز جویس، از نویسندگان پیشگام مکتب مدرنیسم و استفاده از سبک جریان سیال ذهن بود. همچنین، وولف را یکی از اولین زنان پیروی مکتب فمنیسم می دانند و رمان به سوی فانوس دریایی را نیز از مهم ترین آثار او در راستای فمنیسم بر می شمارند. از این نویسنده آثاری مانند خانم دالاوی نیز در بسیاری از لیست های رمان های برتر انگلستان به چشم می خورد.

1984 اثر جورج اورول

رمان «1984» آخرین نوشته و شاهکار بی بدیل و ماندگار جورج اورول است که در سال 1949 منتشر شد. این رمان انتقادی، سیاسی و علمی-تخیلی، در وهله ی اول، خبر از پادآرمانشهری در آینده می دهد. این پادآرمانشهر، با توجه به سیاست های کمونیستی و نازی های آلمان در زمان حالِ اورول، خیلی هم بعید نبوده است!

اورول به نوعی، مانند یک پیش گو، وقوع شرایط هولناک آینده را در رمان 1984 پیش بینی کرده است. شخصیت اصلی رمان 1984، "وینستون"، در دنیا و زمانی زندگی می کند که تمامیت خواهی، جنگی بی پایان، پلیس افکار، وزارت عشق، نظارت همگانی و شستشوی مغزی، اموری بسیار رایج هستند.

ویسنتون حتی خاطرات خود را به درستی به یاد نمی آورد و حکومت دیکتاتور کشور او، حتی به دستکاری گذشته ی کشور و افراد مشغول است. اما کی پشت همه ی این اتفاقات است؟ فردی به نام برادر بزرگ (ناظر کبیر) که جز تصاویر و گفته هاش، در تمامی مکان ها، کسی او را از نزدیک ندیده است.

وینستون، که خود از این اوضاع بسیار کلافه است، به این نظام تن داده است و تسلیم آن شده است اما همه چیز زمانی شروع به تغییر می کند که عاشق دختری می شود. رمان 1984 یکی از شناخته شده ترین رمان های ژانر پادآرمانشهری است که حتی اصطلاحات بسیاری مانند برادر بزرگ، تفکر دوگانه و زبان جدید را به فرهنگ لغات انسان ها هدیه داده است.

رمان کوتاه دیگر جورج اورول، «مزرعه حیوانات»، نیز یکی از مشهوترین آثار نمادین و انتقادی تاریخ ادبیات است که در بسیاری از لیست های بهترین رمان های ادبیات انگلستان و جهان جا گرفته است.

دیوید کاپرفیلد اثر چارلز دیکنز

رمان «دیوید کاپرفیلد» نوشته ی چارلز دیکنز نخستین بار به صورت مجموعه در بازه ی سال های 1849 تا 1850 و سپس به صورت کتابی واحد در سال 1850 منتشر شد. دیوید کاپرفیلد نیز، مانند اغلب رمان های دیکنز، درون مایه ای تربیتی و عبرت آموز دارد که با طنز و تحلیل های زیبا از زندگی اجتماعی مردم انگلیس همراه شده است.

داستان، راویِ اول شخصی به نام "دیوید کاپرفیلد" دارد که جوانی فقیر و تنهاست. در واقع رمان دیوید کاپرفیلد را می توان خودزندگی نامه ای داستانی از دیکنز دانست. نویسنده با تغییرات خلاقانه در برخی از اتفاقات بزرگ زندگی اش، آن ها را داخل این رمان گنجانده است. کتاب با شروعی نفس گیر آغاز می شود.

راوی، رمان را با لحظه تولدش شروع می کند و همان ابتدا از مرگ پدرش، شش ماه قبل از تولدش، سخن می گوید. در ادامه ی داستان، راوی زندگی شیرین و آرامی را تا سن 7 سالگی همراه با پرستارش، "پگوتی" و مردی به نام "موردستون"، آشنای مادرش، را شرح می دهد. اما زمانی که مادرش با موردستون ازدواج می کند همه چیز برای او زیر و رو می شود.

رمان های «الیور تویست»، «آرزوهای بزرگ» و «داستان دو شهر» نیز از جمله آثار دیگر دیکنز هستند که نام شان در بسیاری از لیست های رمان های برتر انگلستان و جهان وجود دارد.

دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی

آلدوس هاکسلی در رمان «دنیای قشنگ نو» از طرفی به زاویه دید فیلسوفانه و روانشناسانه ی نویسندگان کلاسیک، مانند داستایفسکی رجوع کرده است و از طرف دیگر به ژانر انتقادی و پادآرمانشهر جورج اورول در رمان 1984.

دنیای قشنگ نو داستانی از پادآرمانشهری است در پوشش یک آرمانشهر! با یک دید اجمالی به دنیای خلق شده توسط هاکسلی و ویژگی هایی مانند صلح و ثبات. با پیشرفت روند داستان و خواندن توصیفات دقیق و طعنه آمیز هاکسلی، متوجه می شویم که این داستان از ویرانشهری در آینده خبر می دهد.

رمان از جایی شروع می شود که در سال 2540 میلادی، حکومتی تمامیت خواه و دیکتاتور، با استفاده از تکنولوژی، دست به ساخت نمونه هایی شبیه سازی شده از انسان ها می زند. آلدوس هاکسلی برای ساخت و پرداخت شخصیت های خود در این رمان، از اشخاص و نظریات آن ها در دنیای واقعی بهره برده است.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.