logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های کشور فرانسه
1

معرفی برترین رمان های کشور فرانسه

آیا تاکنون برای پیدا کردن رمان های برتر کشورفرانسه در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات فرانسه مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند. در این سری مقاله ها سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، تعدادی از مشهورترین و برترین رمان های کشورفرانسه را به شما معرفی کنیم.

در جستجوی زمان اثر دست رفته از مارسل پروست

رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» اثر مارسل پروست یکی از بزرگ ترین و حجیم ترین شاهکارهای تاریخ ادبیات فرانسه و جهان است. این رمان بزرگ در هفت جلد و طی سال های 1913 تا 1927 منتشر شد.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

این رمان با راوی گری خود نویسنده و روایت از دوران کودکی او آغاز می شود. در ادامه و در خلال داستان زندگی نویسنده، از زندگی شخصیت های کم نظیر این رمان خواهیم خواند؛ مانند عشق پرفراز و نشیب "شارل سوان" نسبت به فاحشه ای با نام "اودت".

مادام بواری اثر گوستاو فلوبر

کتاب «مادام بواری» مشهورترین و ماندگارترین رمان گوستاو فلوبر است که برای اولین بار در سال 1856 منتشر شد. مادام بواری رمانی است از عشق، خیانت و تقابل خواسته های زنانه با چارچوب های زمانه. مادام بواری زنی است که خود را اسیر ازدواجی سنتی می بیند و دست به هرکاری می زند تا از کرختی آن نجات یابد.

این رمان در عین عاشقانه بودن و درون مایه ی تراژیک خود، انتقادی است تمام عیار از چارچوب های اخلاقی و مذهبی حاکم در زمانه ی نویسنده. شخصیت مادام بواری به یکی از نمادهای اصلی هنجارشکنی و آزادی خواهی زنان در تاریخ ادبیات تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری


سرخ و سیاه اثر استاندال

بسیاری رمان «سرخ و سیاه» نوشته ی استاندال را اولین رمان در قالب مکتب ادبی رئالیسم (واقع گرایی) می دانند. این رمان که عنوان فرعیِ «تاریخچه ی قرن 19ام» را یدک می کشد، در قالب دو جلد و در سال 1830 منتشر شده است.

این رمان در واقع داستان زندگی دانشجویی جوان به نام "جولین سورل" است که با ترکیبی از استعداد، سخت کوشی، حیله گری و ریاکاری، سعی بر بالا کشیدن خود از طبقه ی عامه و متوسط جامعه دارد. اما این اشتیاق و علاقه ی کورکورانه و متعصبانه ، زمانی که همه چیز و همه کس علیه او متحد می شوند، برای او گران تمام خواهد شد…

بیگانه اثر آلبر کامو

رمان «بیگانه» شاهکار بی بدیل آلبر کامو است که یکی از مشهورترین جملات ابتدایی بین آثار ادبی در سراسر دنیا را دارد: «امروز مامان مرد. شاید هم دیروز؛ نمی دانم». بیگانه اولین رمان آلبر کامو است که در سال 1946 منتشر شد.

این رمان روایت مردی به نام "مورسو" است که توانایی همرنگ شدن با جامعه و چارچوب های اخلاقی و رفتاری آن را ندارد. مورسو مردی است که به دلیل گریه نکردن در مراسم ختم مادرش یا عدم بروز احساسات، بیش از آنچه که واقعا حس می کند، مورد قضاوت قرار می گیرد و محاکمه می شود و حتی تا چوبه ی دار نیز پیش می رود!

رمان بیگانه به نوعی یکی از بنیان گذاران مکتب ابزوردیسم (عبث گرایی) در ادبیات داستانی است. رمان بیگانه اثر آلبر کامو، به دلیل داشتن درون مایه ی فلسفی و وجودی، به اشتباه جزو آثار ادبیات اگزیستانسیالیسم (وجود گرایی) افرادی مانند ژان پل سارتر دسته بندی می شود.

کاندید اثر فرانسوا ولتر

کتاب «کاندید» رمانی هجوآمیز و انتقادی از فرانسوا ولتر است که برای اولین بار در سال 1759 منتشر شد. این رمان متنی آکنده از طنز، کنایه و نیشخند دارد که با سرعتی باور نکردنی پیش می رود. "کاندید" جوانی ساده دل، صادق و بی ریاست که در قلعه ی بارون (baron) زندگی می کند.

کاندید عاشق دختر بارون، "کونه گوند" می شود و این دلیلی می شود برای اخراج او از قلعه. ماجراجویی های او پس از اخراج از قلعه، در کنار زندگی میان مردم عادی شروع شده و در این راه، متحمل درد و رنج های بسیاری می شود.

او پس از تجربه ی معضلات و فجایع انسانی مانند فقر، جنگ، دروغ، ریاکاری مردم و دورویی کلیسا، کم کم به فلسفه ی زندگی اش شک می برد. اما همه ی این اتفاقات تازه شروعی بر ماجراهای فلسفی و طنزگونه ی کاندید در جاهای مختلف است که بدون توقف برای او پیش می آیند.

بینوایان اثر ویکتور هوگو

رمان «بینوایان» معروف ترین اثر ویکتور هوگو است که در سال 1862 برای اولین بار منتشر شد. این اثر را یکی از بزرگ ترین رمان های قرن 19ام میلادی می دانند. وقایع در این رمان در بازه ی سال های 1815 تا 1832 جریان می یابند و ویکتور هوگو 30 سال از عمر خود را برای نوشتن این رمان صرف کرده است.

هوگو در رمان بینوایان از زندگیِ درهم تنیده ی چندین شخصیت روایت می کند که با مسائلی بسیار تلخ مانند فقر درگیر هستند. دو شخصیت "ژان والژان" و "کوزت" از این رمان، شهرتی جهانی کسب کرده اند و در ذهن بسیاری از مردم جهان به یادگار مانده اند.

بابا گوریو اثر اونوره دو بالزاک

کتاب «بابا گوریو» شاهکاری کلاسیک از اونوره دو بالزاک است که در سال 1835 منتشر شده است. این رمان عضوی از مجموعه رمان های بسیار عظیم و مشهور بالزاک به نام «کمدی انسانی» است. بالزاک را پدر ادبیات رئالیسم (واقع گرایی) و پایه گذار ادبیات ناتورالیسم (طبیعت گرایی) می دانند. بابا گوریو روایت تلخ و تراژیکی است از مردی که عشقی افراطی و متعصبانه نسبت به دو دختر خود دارد. این عشق، بابا گوریو و دو دخترش را تا مرز نابودی کامل پیش می برد.

شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری

رمان «شازده کوچولو» نوشته ی آنتوان دو سنت اگزوپری یکی از شناخته شده ترین آثار ادبی در سراسر دنیا است که تقریبا به تمامی زبان های زنده دنیا ترجمه شده است. این داستان جذاب در سال 1943 منتشر شده است و تاکنون بیش از 140 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

شازده کوچولو روایتی تمثیلی و اخلاقی از پسرکی فضایی (از سیاره ی بی-612) و روباهی سخن گو است. محوریت اصلی داستان را گفتگوهای این دو شخصیت تشکیل می دهد و بر خلاف ظاهر کودکانه اش، به مسائل عمیقی مانند عشق، دوستی و مسئولیت می پردازد.

کُنت مونت کریستو اثر الکساندر دوما

«کنت مونت کریستو» نوشته ی الکساندر دوما یک از شاهکارهای کلاسیک ژانر ماجراجویی است که در سال 1844 منتشر شد. داستان کتاب از دوره ی قدرت گیری مجدد "ناپلئون" شروع می شود و ماجرای زندگی "ادموند دانتس"، دریانوردی جوان، را روایت می کند.

ادموند دانتس به اتهام جرمی که مرتکب نشده است به تبعید و زندانی شدن محکوم می شود. ما در این رمان از دوران طولانی زندانی بودن دانتس، فرار دراماتیک او و انتقام خاص و نفس گیر او می خوانیم.

تهوع اثر ژان پل سارتر

رمان «تهوع» نوشته ی ژان پل سارتر یکی از بهترین و اولین نمونه های ادبیات اگزیستانسیالیسم (وجودگرایی یا اصالت وجود) است که در سال 1938 برای اولین بار منتشر شد. داستان کتاب حول محوریت شخصی به نام "آنتوان روکانتن" ساخته و پرداخته شده است.

روکانتن نویسنده ای جوان است که ترس «وجود داشتن»، تمامی تفکرات و احساسات او را مختل کرده است. تهوع در واقع فعل و انفعلات درونی و بیرونی است که روکانتن طی می کند تا به جوابی برای سوالات بنیادین وجودی برسد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.