logo
معروفترین کتاب های نوشته شده در ژانرهای جنایی و معمایی
0

معروفترین کتاب های نوشته شده در ژانرهای جنایی و معمایی

معرفی ژانرهای جنایی و معمایی در آثار ادبی

در واقع ژانر جنایی – معمایی دو ژانر جدا هستند اما از ابتدای پیداش ژانر معمایی در اوایل قرن 19، به صورت ژانری نسبتا مستقل، چنان پیوستگی ای بهم داشته اند که بهتر است نام آن ها کنار هم آورده شود.

در ژانر جنایی، عناصری مانند تقابل بین خیر و شر (عدالت و جرم، پلیس یا کارآگاه با مجرم و…)، وقوع جرم (اغلب قتل)، ایجاد معمایی از آن و روند اجرای عدالت، نقش کلیدی بازی می کنند. در ادبیات جنایی همیشه شاهد پایان هایی خوش، تشخیص مرزهای خیر و شر، پیروزی خیر بر شر، اجرای عدالت و یا حتی پیدا کردن مجرم و جنایت کار نیستیم؛ درست عین مسائل جنایی در دنیای واقعی. داستان های هزار و یک شب اولین اثری است که در ژانر جنایی قرار گرفته است.

اما در ژانر معمایی بیشتر از آنکه به تحلیل تقابل بین خیر و شر و روند اجرای عدالت برای جنایت کاران پرداخته شود، به پیدا کردن مفاهیم معما(های) داخل داستان پرداخته می شود و فهم و حل معنا نقش بسیار پررنگ ‌تری دارد.

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

همچنین، از ترکیب دو ژانر معمایی و جنایی، بسیاری ژانرهای فرعی دیگر ایجاد می شود مانند ژانر کاراگاهی، ژانر جنایت حقوقی، ژانر نوآر (Noir) و ژانر جنایت واقعی (True Crime).

 

معروفترین کتاب های جنایی و معمایی در ادبیات جهان

دختر گمشده نوشته ی گیلین فلین

رمان «دختر گمشده» مشهورترین اثر گیلین فلین است که در سال 2012 منتشر شد. این رمان از همان ابتدا به دلیل تعلیق بسیار عالی، راوی غیرقابل اعتماد و چرخش های داستانی اش، بسیار مورد استقبال منتقدان و عامه مردم قرار گرفت. همچنین، در سال 2014 فیلم سینمایی بسیاری موفقی نیز از این رمان ساخته شد که برای نویسنده، جایزه معتبر گولدن گلوب را به همراه داشت.

دختر گمشده روایت زندگی زن و شوهری به نام های “نیک دان” و “ایمی دان” است. داستان کتاب به صورت نوبتی توسط هر یک از این دو شخص راوی گری می شود و وقایع از دید آن ها تحلیل می شود. داستان کتاب با گم شدن ایمی دان شروع می شود و بلافاصله از راه رسیدن پلیس و شروع تحقیقات آن ها. قسمت های راوی گری “نیک” به شرح حال مظنون شدنش از طرف پلیس ها و از طرفی پیچیده شدن روند تحقیقات با کشفیات جدید اختصاص داده شده است. در قسمت های راوی گری ایمی، ما در واقع خاطرات زندگی او را مرور می کنیم که از ابتدای ازدواجشان روایت می شود. نیک و ایمی هر دو نویسنده بودند و زندگی خوبی داشتند تا اینکه ملال آور و عادی شدن روند زندگی، آن ها را به خیانت و انتقام سوق می دهد. یکی از جذاب ترین ویژگی های رمان دختر گمشده، علاوه بر تعلیق های معمایی و بسیار راز آلودش، غیرقابل اعتماد بودن راوی هاست؛ به طور مثال نیک عمدا آن بخش از زندگی اش را که به زنش خیانت می کرده است را بیان نمی کند و با حذف آن، قصد گول زدن مخاطب را دارد!

 

درنده ی باسکرویل نوشته ی آرتور کانن دویل

«درنده ی باسکرویل» سومین کتاب از چهار رمان نوشته شده توسط آرتور کانن دویل با شخصیت اصلی و بسیار مشهور شرلوک هولمز است. این رمان ابتدا به صورت سریالی در مجله ای انگلیسی در سال های 1901 تا 1902 منتشر شده است. درنده باسکرویل را یکی از مشهورترین داستان های نوشته شده به دست بشر می دانند که باعث شد نام افسانه ای «شرلوک هولمز»، محکم تر در خاطرات مردم جهان ثبت شود.

درنده باسکرویل روایتی از قتلی مرموز است که دلیل آن را نیروهای شیطانی می دانند. علاوه بر رازآلود بودن صحنۀ قتل سِر آرتور باسکرویل، ردِ پنجه بسیاری بزرگی در صحنۀ قتل او مشاهده می شود که مردم محلی، آن را متعلق به سگی جهنمی می دانند. مردم محلی بر این باورند که نیرویی شیطانی پس از تاریکی بیرون از خانه منتظر آن هاست و شب ها از خانه بیرون نمی روند، اما شرلوک هلمز و یار همیشگی اش “دکتر واتسون” دست از تحقیقات نمی کشند. اما آخر این ماجرای بسیار نفس گیر و فراطبیعی گونه چه می شود؟

 

آنک نام گل نوشته ی امبرتو اکو

کتاب «آنک نام گل» شناخته شده ترین رمان امبرتو اکو است که در سال 1980 منتشر شد. این رمان تاکنون، فروش بیش از 50 میلیون نسخه را تجربه کرده است. امبرتو اکو به دلیل نوشتن این رمان برنده جایزه معتبر ادبی استرگا نیز شده است.

آنک نام گل رمانی پست مدرن در ژانر های معمایی و جنایی، گوتیک و تاریخی است. جریانات رمان در سال 1327 میلادی و در صومعه ای وهم آلود اتفاق می افتد. داستان با اتهام کفر و الحاد به خانواده “فرانسیسکان” شروع می شود که فردی به نام “برادر ویلیام” مسئول بررسی و تحقیق در این مورد می شود. در ادامه رمان، هفت قتل نامعقول اتفاق می افتد که این موضوع باعث پیچیدگی روند تحقیقات برادر ویلیام می شود. برادر ویلیام با استفاده از منطق و فلسفه، نماد شناسی و رمزگشایی متون، سعی بر حل این ماجرای عجیب و غریب دارد. از ویژگی های منحصر به فرد رمان آنک نام گل نیز ارجاعات بسیار زیاد نویسنده به تاریخ، هنر، فلسفه و… است که طنزی سیاه آن ها را همراهی می کند.

 

2666 نوشته ی روبرتو بولانیو

کتاب «2666» خاص ترین، حجیم ترین و آخرین اثر روبرتو بولانیو است که یکسال پس از مرگ نویسنده و در سال 2004 منتشر شد. علت نام گذاری این رمان تاکنون به صورت ناشناخته و راز باقی مانده است. 2666 رمانی از مکتب پست مدرنیسم است که درون مایه ای از ژانرهای تاریخی، معمایی، جنایی، ماجراجویی و گوتیک دارد. این رمان در سال 2008 برنده جایزه حلقه ملی منتقدان کتاب آمریکا نیز شده است.

2666 روایتی حجیم و چند وجهی است. خط داستانی اصلی کتاب در مورد نویسنده گمنام آلمانی به نام “بنو فون آرشیمبولدی” و تعدادی پرونده قتل زنان حل نشده در شهر “سانتا تِرزا” است. بولانیو شهر پرخشونت سانتا ترزا را از روی شهر “سیوداد خوارس” ساخته است. بولانیو در خلال پیش بردن داستان قتل های مرموز و زندگی چهار منتقد ادبی که علاقه بسیاری به آن نویسنده آلمانی دارند، موضوعات مختلفی را در رمانش جای داده است؛ موضوعاتی مانند جبهه های جنگ جهانی دوم، مشکلات روانی، خبرنگاری، وضعیت سیاسی و اجتماعی معاصر دنیا. 2666 رمانی است آکنده از قتل، خشونت و مرگ که نگاهی انتقادی به مشکلات اخلاقی و اجتماعی کشورهای آمریکای لاتین، چاشنی این داستان رازآلود و جنایی شده است.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.