logo
برچسب ها:
پزشکی یا دندانپزشکی ؟
14

پزشکی یا دندانپزشکی ؟

پزشکی یا دندانپزشکی ؟

پزشکی یا دندانپزشکی ؟ سوالی که ممکن است بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی که رتبه های خوبی به دست آورده اند، در انتخاب رشته با آن مواجه شوند. مهمترین مسئله ای که به انتخاب یکی از این دو رشته کمک می کند مقایسه واقع بینانه این دو مسیر است. اولین و مهمترین مسئله، بحث علاقه شما به هر کدام از این دو رشته است. هر کدام از داوطلبان کنکور باید واقع بینانه نگاه کنند که برای آینده خود انجام چه کاری را لذت بخش می دانند. در این مطلب برای کمک به شما در جهت انتخاب صحیح تر به مقایسه همه جانبه این دو رشته می پردازیم.

قبولی در هر دو رشته پزشکی یا دندانپزشکی کار سختی است. رتبه قبولی در این دو رشته معمولاً تک رقمی، دو رقمی و نهایتا سه رقمی است که بسته به دانشگاه مورد نظر شما رتبه مورد نیاز برای قبولی متفاوت است. البته اگر بخواهید به صورت مازاد یا در پردیس های بین الملل دانشگاه ها ادامه ی تحصیل دهید، رتبه های بالاتری (۴ رقمی زیر ۲۰۰۰) هم امکان قبولی در این دو رشته را دارند.

 

مشاوره خرید کتاب درسی دکستاپ

پزشکی یا دندانپزشکی – دروس دوران تحصیل

و اما اگر بخواهیم ادامه این دو مسیر را در دانشگاه بررسی کنیم، باید بگوییم که در دوسال اول دانشگاه درس های این دو رشته تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است. به جز یک سری واحدهای اضافه برای دانشجویان دندانپزشکی که مربوط به سلامت دهان و دندان و مباحثی می شود که برای دانشجویان پزشکی چندان واجب نیست. همچنین دانشجویان پزشکی در این دو سال درس هایی مانند آناتومی تنه و اندام ها را کاملتر از دانشجویان دندانپزشکی یاد می گیرند. بعد از دو سال اول که به آن دوره علوم پایه می گویند، مسیر این دو رشته به طور مشخصی از یکدیگر جدا می شود و هر کدام از دانشجویان برای حرف های آینده شان به طور تخصصی آماده می شود. دانشجویان دندانپزشکی بعد از دو سال مطالعه دروس علوم پایه وارد دوره کارآموزی می شود و در این دوره واحد های تخصصی تر مانند آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس ، بیماریهای دهان و دندان، جراحی فک و صورت و… را می گذرانند.

و اما دانشجویان پزشکی. بعد از علوم پایه این دانشجویان باز هم یک سالی را صرف درس خواندن در دوره فیزیوپاتولوژی می کنند و در این یک سال به طور محدودی با کار در بیمارستان آشنا می شوند. بعد از دوره فیزیوپات دوران استاجری و سپس اینترنی یا کارورزی شروع می شود که در این چهار سال دانشجویان به طور کامل با فعالیت های پزشکی در بیمارستان آشنا شده و با پایان این دوره به عنوان پزشک عمومی فارغ التحصیل می شوند. چند سال آخر پزشکی خصوصاً دو سال آخر، مربوط به دوره ی اینترنی به خاطر شیفت های طولانی وپر کار، دروس حجیم و مهم و زمان اندک برای مطالعه و تفریح و استراحت فشار بیشتری بر دانشجویان وارد میشود، که هر چه علاقه و و دانشی که در طول دوره های قبلی آموخته اید بیشتر باشد کمتر در طول این دوره ی سخت دچار مشکل می شوید.

به هر حال باز هم تاکید می کنیم که برای تحصیل در هر کدام از این دو رشته به علاقه خود بسیار توجه کنید، زیرا قرار است شش و یا هفت سال از زندگی خود را صرف تحصیل در این رشته ها کنید، پس باید بتوانید از مسیری که طی می کنید لذت ببرید. همچنین تعداد واحد های درسی رشته پزشکی حدود ۲۹۰ واحد است. اما دندانپزشکی ۲۱۷ واحد دارد و حجم درسی رشته پزشکی بیشتر از دندانپزشکی است. پس اگر از درس خواندن لذت می برید رشته پزشکی مسیری است که می توانید هفت سال به طور مداوم در آن به درس خواندن مشغول باشید، ولی اگر برنامه درسی سبک تری را ترجیح می دهید، رشته دندانپزشکی برای شما انتخاب بهتری است.

 

پزشکی یا دندانپزشکی – درآمد و بازار کار

موضوع بعدی بحث درآمد و بازار کار و آینده شغلی این دو رشته است. مسلما به خاطر رشد سطح بهداشت در کشور و افزایش تعداد دندانپزشک ها و پزشک های جوان فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان این دو رشته محدودتر شده است. اما این به معنای این که فرصت شغلی مناسبی برای فارغ التحصیلان وجود ندارد، نیست. خصوصاً در نقاط محروم و شهرستان ها ضعف این مسئله دیده می شود. برای مثال با اینکه در شهرهای بزرگ کشور به ازای هر دو هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. در شهرستان ها و نقاط محروم کشور به ازای ۱۰۰ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. در مورد رشته پزشکی شرایط کار برای متخصصان این رشته بهتر از پزشکان عمومی است، ولیکن رقابت برای قبولی در رشته های تخصصی در پزشکی بیشتر از دندانپزشکی است و پرستیژ و درآمد یک متخصص در رشته پزشکی به طور قابل ملاحظه ای از یک پزشک عمومی بیشتر است و با گذر زمان و اشباع شدن محیط کار پزشکان اهمیت گرفتن تخصص برای دانشجویان این رشته افزایش می یابد. در مقام مقایسه یک دندانپزشک عمومی میتواند درآمد بهتری از یک پزشک عمومی داشته باشد.

از لحاظ پرستیژ کاری نظرهای متفاوتی وجود دارد اما از نظر نگارنده این مطلب، تقریبا پرستیژ کاری یک دندانپزشک عمومی مشابه پزشک عمومی است. اگر بخواهیم محیط کاری یک دندانپزشک را با یک پزشک مقایسه کنیم باید بگوییم که محیط کاری آنها بسیار مشابه یکدیگر است. مانند بیمارستان ها، مطب ها و مراکز درمانی. اما در کل یک پزشک می تواند محیط کاری متنوع تری نسبت به یک دندانپزشک داشته باشد و این موضوع دو علت دارد. مورد اول به دلیل این است که رشته پزشکی به طور مستقیم با جان انسان ها در ارتباط است و مثلاً در یک ورزشگاه یا محیطی مانند پیاده روی اربعین وجود یک پزشک بسیار ضروری تر است و علت دوم هم ابزار مخصوص دندانپزشک هاست، یعنی محیط کاری یک دندانپزشک باید ابزار مخصوصی داشته باشد که این مسئله برای یک پزشک مطرح نیست و امکانات مورد نیاز یک پزشک قابل حمل تر و در دسترس تر است.

 

پزشکی یا دندانپزشکی – مهارت ها

مهارتهایی که برای یک پزشک و دندانپزشک مورد نیاز است، تقریبا مشابه یکدیگر است. اما در رشته پزشکی ملموس تر است. برای مثال یک پزشک باید تحمل فشار کاری بالایی داشته باشد. همچنین توانایی خوب گوش دادن برای یک پزشک ضروری است. زیرا شرح حال گیری و بررسی شکایات بیمار از علل مهم موفقیت یک پزشک به شمار می آید. یک دندانپزشک باید مهارت بالایی برای کار کردن با دستان خود داشته باشد. داشتن سلیقه و ظرافت برای دندانپزشکان از اهمیت بالایی برخوردار است. از معایب رشته پزشکی و دندانپزشکی احتمال آلودگی آنها با بیماری هایی مانند هپاتیت، سل و ایدز است. لذا رعایت نکات بهداشتی و ایمنی برای پزشکان و دندانپزشکان در حین کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله سعی شد تمام نکاتی که شما قبل از انتخاب رشته باید بدانید ذکر شود اما باز هم در پایان از شما می خواهیم به علاقه و استعدادتان در انتخاب مسیر زندگی آینده اهمیت دهید و راهی را انتخاب کنید که واقعاً دوست میدارید. زیرا انتخاب رشته شما تمام ابعاد زندگی آینده تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قرار است یک عمر را با نتایج این انتخابتان زندگی کنید. امیدوارم این مقاله شما را دراتخاذ این تصمیم مهم یاری دهد.


 

حتمن بخونید :

14 دیدگاه
  • سلام من بین دورشته حقوق وروانشناسی موندم برای یک خانم کدوم بهتر است پاسخ دهيد 15 / 04 / 1402

    من بین دورشته روانشناسی وحقوق موندم کدام راباید انتخاب کنم برای یک خانم کدوم بهتر است ممنون میشم کمکم کنید

  • ناشناس پاسخ دهيد 21 / 06 / 1401

    خیر اونا هم آدم هستند و نیازمند استراحت،اما یه سری تخصص در پزشکی که شامل جراحی میشه مثل جراحی مغز و اعصاب، زنان و… ممنکه دارای شیفت سنگین باشه ولی مثلا رادیولوژی ،پوست،چشم و…جز رشته هایی هستند که هم درآمد بالایی دارند و هم شیفت سنگینی ندارند که البته در امتحان تخصص رقابت بالا تر هستش..‌‌.

  • م.ح. پاسخ دهيد 9 / 06 / 1401

    سلام .
    دانش آموز رشته تجربی سال دهم هستم
    دندونپزشکی و پزشکی رو دوست دارم .
    ولی چند جا مقاله خوندم که پزشک هیچ وقت نمیتونه نه تفریح کنه و استراحت بره حتی تا آخر بازنشستگی و نه میتونه که به خودش و خانوادش و بچه هاش برسه به خصوص واسه یه خانم
    ایا کاملا همینه ؟؟ چون بالاخره یه خانم درکنار کارش باید اولویتش خونه و خانواده ش باشن
    بعد رشته چشم پزشکی ام همینه یا کمی راحت تره؟؟
    ممنون میشم زودتر راهنماییم کنین .

    • ناشناس در پاسخ به م.ح. پاسخ دهيد 21 / 06 / 1401

      خیر اونا هم آدم هستند، یه سری تخصص در پزشکی که شامل جراحی میشه مثل جراحی مغز و اعصاب، زنان و… ممنکه دارای شیفت سنگین باشه ولی همشون.مثلا رادیولوژی ،پوست،چشم و…جز رشته هایی هستند که هم درآمد بالایی دارند و هم شیفت سنگینی ندارند که البته در امتحان تخصص رقابت بالا تر هستش..‌‌.