logo
برچسب ها:
چگونه اشتباهات محاسباتی مان را کاهش دهیم؟
19

چگونه اشتباهات محاسباتی مان را کاهش دهیم؟

خیلی از ما همواره از اشتباهات محاسباتی رنج می بریم. خیلی از مواقع این موضوع باعث شده که به اندازه تلاشمان نتوانسته باشیم نمره یا درصد مناسبی بدست بیاوریم. در این حالت، حسابی این موضوع روی اعصابمان می رود و شاید خیلی از ما را ناامید کند. به جای اینکه بخواهیم نسخه بپیچیم، بیاییم و باهم ببینیم چه می شود که دچار اشتباهات محاسباتی می شویم.

مراحل محاسباتی بخش جدایی ناپذیر دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و … است و محاسبات سریع و بدون غلط لازمه موفقیت در آزمون های مهمی مثل کنکور است. برای کاهش اشتباهات محاسباتی در آزمون باید عوامل آن را بشناسیم.

https://www.chibekhoonam.net/konkour1404-v1/

بیشتر بخوانید: کنکوریوم انسانی


عوامل اشتباهات محاسباتی کدام اند؟

یکی از مهم ترین دلایل بروز اشتباهات محاسباتی این است که خیلی مواقع از زیر بار آن در رفته ایم. ممکن است بگویید نه! این دلیل شامل حال من نمی شود. ولی صبور باشید. از زیر بار در رفتن به این معنی نیست که سوال حل نمی کنیم. گاهی ما مراحل محاسباتی را در مقایسه با مفهوم و مراحل منطقی حل سوال بی ارزش می پنداریم.

مثلا فرض کنید داریم یک سوال فیزیک را حل می کنیم. مسئله را به درستی تحلیل می کنیم و می دانیم که از داده های مسئله چگونه باید استفاده کنیم. این جاست که به خودمان می گوییم که خب، دیگه از اینجا به بعدش راحته! وقتمون تلف میشه اگر برای مراحل محاسباتی زمان صرف کنیم. یا اینکه خب اینم مثل سوال قبلیه و از اینجا به بعدش مهم نیست!

ماشین حساب دشمن ماست

حتی بعضی از دانش آموزان در مرحله محاسباتی مسئله، ماشین حساب را بدست می گیرند و شروع می کنند به حل سوال تشریحی یا تستی مورد نظر. اگر می خواهید قدرت محاسبات خود را پرورش بدهید در اولین اقدام ماشین حساب های خودتان را بندازید دور! بخصوص شما کنکوری ها.

برای کاهش اشتباهات محاسباتی عادت کنید که حتی محاسبات خارج از فضای امتحان را هم دستی حساب کنید. مثلا اگر در یک آزمون تستی شرکت کرده اید و میخواهید درصد خود را برحسب تعداد درست و غلط ها محاسبه کنید، از ماشین حساب استفاده نکنید. هر فرصتی را برای تقویت مهارت محاسباتی خود غنیمت بشمارید.

محاسبات سریع در آزمون

یکی دیگر از دلایل اشتباهات محاسباتی، سرعت بی موردی است که گاهی به خرج می دهیم. مثلا خیلی از ما وقتی داریم تست حل می کنیم وسواس داریم که زمان را در نظر بگیریم و همیشه خودمان را در فضای کنکور قرار دهیم. در حالی که وقتی برای موضوعی، تست های آموزشی حل می کنیم، واقعا نیازی به در نظر گرفتن زمان (یا اصطلاحا زدن تست زمان دار) نیست.

یادتان باشد سرعت در محاسبات با عجله کردن درست نمی شود. بلکه محاسبات سریع و بدون غلط، مهارتی است که فقط با تمرین ایجاد می شود و با صبوری و پشتکار، در یک زمان به خودتان می آیید و می بینید آدم دیگری شده اید و کلی سرعت تان بیشتر شده.

برای کاهش اشتباهات محاسباتی در آزمون، تمرکز خیلی مهم است

حتما این حس را بخصوص در آزمون ها تجربه کرده اید که بخشی از ذهن تان درگیر اتفاقات بعد از آزمون یا موضوعات دیگری است تمرکز خوبی سر آزمون نداریم. به این فکر می کنید که نتیجه آزمون چه خواهد شد؟ اگر نتیجه آزمون بد بشود چه می شود و …؟ قبل از ارائه راهکار باید بدانید که تمرکز در جلسه آزمون را باید قبل از آزمون بدست آورده باشید.

یعنی زمانی که در حال تمرین هستید باید فکرهای موازی را نادیده بگیرید. یادتان باشد که فکرها مثل حالتی که در یک اتوبان با سرعت حرکت می کنید، از روبروی شما می آیند. باید یاد بگیرید که از کنارشان عبور کنید! نه اینکه جهت را عوض کنید و با آنها همراه شوید.
حتمن بخونید: روشهای افزایش دقت و تمرکز هنگام مطالعه

برای کاهش اشتباه محاسباتی، خوش خط باشیم

بد خط نوشتن چه در زمان تمرین و چه در زمان آزمون می توانید منجر به خطاهای محاسباتی ناخواسته شود. اول اینکه باید حتما حل سوالات را مرتب بنویسیم. بخصوص در آزمون های تستی که چرک نویس نداریم و باید در فضای محدود برگه سوالات، همه آنها را حل کنیم. در این حالت ضمن اینکه سرعت بالا خط مان را خراب نمی کند، باید سعی کنیم مراحل حل یک سوال را پراکنده ننویسیم.

حتما این مشکل را تجربه کرده اید که سوالی را در آزمون حل کرده باشید و جواب تان در بین گزینه ها نباشد. در این حالت اگر راه حل تان را منسجم ننوشته باشید نمی توانید آن را چک کنید و باید تمام راه حل را مجددا طی کنید. در صورتی که اگر منسجم و مرتب نوشته باشید می توانید راه حل خود را بررسی کنید و اشتباهات احتمالی را پیدا کنید.
حتمن بخونید: صفر تا صد تحلیل نتیجه ی آزمون های آزمایشی

1 دیدگاه